تبیان، دستیار زندگی

کالیمبا چیست؟ راهنمای خرید کالیمبا

آلیک موزیک معتبرترین فروشگاه پخش کننده ادوات موسیقی در تهران، فروش انواع پیانو دیجیتال و پیانو آکوستیک، انواع گیتار الکتریک، کلاسیک و آکوستیک، درام آکوستیک، ساز چنگ، ویولن، تار، کمانچه، سنتور، هنگ درام، ساز دهنی، فلوت و لوازم جانبی از بهترین برندهای دنیا.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کالیمبا

کالیمبا، از سازهای قدیمی افریقا است که به نام پیانوی آفریقایی آن را نیز میشناسند. قدمتی چند هزار ساله دارد و توسط هیو تریسی موسیقیدان انگلیسی به جهان معرفی شد. در زمان های دور به جای تیغه های فلزی از نی بامبو برای تولید صدا استفاده می شد و در افریقا افسانه های مختلفی در مورد این ساز وجود داشته است.

کلمه کالیمبا در زبان های بانتو به معنی موسیقی کوچک است. مدل های مختلفی از ساز کالمیبا در سراسر آفریقا وجود دارد که هرکدام از آنها با توجه به ذوق نوازندگان قبیله تغییراتی یافته اند و نام های متنوعی را به خود گرفته اند از جمله پیانوی شستی – اریمبولا – مبریا و در جزایر کارائیب به اِمبی یرا و کالیمبا معروف است.

عملکرد این ساز آفریقایی بدین صورت است که از نیروی مغناطیس و آهنربا برای تولید صدا استفاده می کند. بدین معنی که این ساز توسط یک یا چند تیغه یا زبانه از جنس فلز یا دیگر آلیاژهای فلزی ساخته شده است که یک سر آن ها به بنده ی چوبی ساز متصل شده است و سر دیگر آن آزاد میباشد.

نوزانده برای تولید صدای باید به تیغه های فلزی آن زخمه بزند. سازهای تیغه اىlamellaphones ، خانواده ‌ای از خود صداهای زخمه‌ ای هستند. که در آن‌ ها با ارتعاش یک یا چند تیغه صدا تولید می ‌شود.

مشاهده ساز کالیمبا و قیمت آن کلیک کنید:  قیمت کالیمبا


ساز کالیمبا چیست و ساختار آن چگونه است؟

همانطور که ذکر شد، کالیمبا از خانواده‌ سازهای تیغه ‌ای خود صدا است. هنگام نواختن این ساز با ارتعاش یک یا چند تیغه صدا تولید می‌ شود. از نمونه ‌های دیگر این خانواده از سازها می ‌توان به زنبورک اشاره کرد.

تیغه ‌های ساز روی یک جعبه‌ صوتی چوبی قرار گرفته‌ اند و روی جعبه حفره‌ هایی برای تشدید صدا ایجاد شده است. که در این ساز از نیروی مغناطیس و آهنربا برای تقویت صدا استفاده می‌ شود. بنابراین در این حالت قطعات کوچک آهنربا داخل جعبه صدا نصب می ‌شوند.

بسته ‌بندی کالیمبا بدین صورت است که وقتی آن را باز می ‌کنید، برچسب‌ های رنگی ای را مشاهده خواهید کرد که باید روی تیغه ‌ها چسبانده شوند. همچنین درون جعبه چکش کوک کالیمبا نیز موجود است. اندازه حدودی کالیمبا نیز به شرح زیر است:

طول آن ۱۸ سانتیمتر، عرض ۱۳ سانتیمتر و ارتفاع آن ۳ سانتیمتر است. و وزن آن در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم است.

نکات مهمی که هنگام خرید کالیمبا باید بدانیم:

اندازه ساز: اولین نکته در خصوص خرید کالیمبا توجه به اندازه و ابعاد محصول است. بطور کلی یک ساز کالیمبا از طول ۱۸، عرض ۱۳ و همچنین ارتفاعی ۳ سانتی متری برخوردار است.

کالیمبا

به وزن کالیمبا دقت کنید:

یک ساز این چنینی بایستی وزنی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم داشته باشد. البته در بازار امروز جهان می توان با کالیمباهایی مواجه شد که از وزنی کمتر و یا بیشتر از مقدار استاندارد گفته شده نیز برخوردارند. نکته ی مهم این است که برای نواختن و لذت بردن از این ساز، باید آن را با دستان خود بنوازید و به همین دلیل بهتر است ساز مورد نظرتان از وزن مناسبی برخوردار باشد.

جنس بدنه کالیمبا:

دیگر فاکتور مهم مربوط به جنس بدنه این ساز تیغه ای است که یا از جنس چوب درختانی همچون: افرا و گردو است و یا بصورت ترکیبی از فلز و چوب می باشد. البته کمپانی هایی هستند که در حال حاضر مدل های شیشه ای این ساز باستانی را نیز طراحی و روانه ی  بازار کرده اند.

برچسب های رنگی کالیمبا:

معمولا در کنار تمام کالیمباها یکسری برچسب های رنگی وجود دارد که شخص نوازنده باید جهت تسریع در روند نواختن و همچنین راحتی هرچه بهتر خود از این برچسب ها بر روی تیغه های ساز استفاده نماید. این را نیز بدانید که می توان این برچسب ها را بصورت جداگانه خریداری نمود، اما بهتر است که آنان در کنار محصول خریداری شده شما قرار داشته باشند.

کالیمبا و تعداد تیغه های آن:

در انتخاب و خرید یک ساز کالیمبا توجه به تعداد تیغه های فلزی آن مهم است چرا که بر روی برخی از مدل ها هفت و بر روی برخی دیگر بیش از هفت تیغه تعبیه شده است. تعداد تیغه ها بیانگر سطح مهارت نوازندگی شما با ساز است؛ برای همین توصیه می کنیم اگر نوازنده ای تازه کار و مبتدی هستید، حتما از سازی با تیغه های کمتر استفاده نمایید.

چکش کوک کننده کالیمبا :

برای کوک کردن ساز کالیمبا از یک چکش کوچک فلزی استفاده می شود. به کمک این چکش و وارد کردن ضرباتی نرم و آرام به قسمت های انتهایی و ابتدایی تیغه ها و جا به جا کردن اندک آنان بر روی صفحه، می توان صدای ساز را بم و یا زیر کرد. ضربه ابتدای تیغه ها صدای خروجی از ساز را بم و به انتهای تیغه ها، زیر می کند.

قیمت کالیمبا:

تمامی نکات ذکر شده در بالا بر روی قیمت این مدل از سازهای باستانی تاثیر گذار است؛ بنابراین شما باید با در نظر داشتن میزان بودجه و همچنین علاقه تان به داشتن یک ساز این چنینی اقدام به خرید آن نمایید.

منبع: سایت آلیک موزیک: https://alikmusic.org/newalik/

آلیک موزیک معتبرترین فروشگاه پخش کننده ادوات موسیقی در تهران، فروش انواع پیانو دیجیتال و پیانو آکوستیک، انواع گیتار الکتریک، کلاسیک و آکوستیک، درام آکوستیک، ساز چنگ، ویولن، تار، کمانچه، سنتور، هنگ درام، ساز دهنی، فلوت و لوازم جانبی از بهترین برندهای دنیا.