تبیان، دستیار زندگی

۱۰ اپلیکیشن محبوب سال۲۰۲۰

به گزارش روابط‌عمومی ارتباطات هوشمند تبیان؛ امروزه برنامه‌های تحت موبایل یکی از مهم‌ترین عوامل جذابیت گوشی‌های همراه هستند. بنا بر بررسی‌های نت سلوشن، ۱۰ برنامه اوبر، اینستاگرام، تیک توک، ایربند، نت فلیکس، آمازون، یوتیوب، دراپ باکس، اسپاتیفای و واتساپ محبوب‌ترین Application های جهان در سال ۲۰۲۰ هستند. اما چرا و چگونه این برنامه‌ها محبوب شدند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 اپلیکیشن برتر
چند سالی است که موبایل یکی از جذاب ترین و محبوب ترین ابزارهای مورد استفاده بشر محسوب می شود. البته محبوبیت موبایل، به گوشی محدود نمیشود بلکه بخش مهمی از جذابیت خود را مدیون  اپلیکیشنهای افلاین و آنلاین است که بر آن سوار شده است. بنابر بررسی‌های eMarketer، بزرگسالان، روزانه بیش از ۴ ساعت از اینترنت موبایل خود استفاده می‌کنند که ۸۸ درصد از این زمان، در حال استفاده از برنامه‌ها (Application)  هستند . همین توجه عمومی به برنامه‌های تحت موبایل سبب شده است، امروز نه تنها محور نوآوری باشند بلکه شرکت‌های سازنده، مستمر برای به روزرسانی آنها مطابق خواست و نیاز کاربرانشان تلاش کنند.

در این میان، گروهی از برنامه‌ها انقلابی در عرصه دیجیتال محسوب می‌شوند و توانسته‌اند دل کاربران زیادی را ببرند و عنوان  اپلیکیشن‌های محبوب جهان را از آن خود کنند. وبسایت نت سلوشن، در گزارشی، این ۱۰ برنامه را معرفی کرده است.

اوبر (Uber)

اوبر پیشروترین برنامه خدمات کرایه اتومبیل در جهان است؛ کارکرد اصلی این برنامه، اتصال رانندگان و مسافران اتومبیل است. در حال حاضر، که بیش از ۱۰۳ میلیون کاربر فعال در ۴۰۰ شهر  از ۷۰ کشور مختلف به آن دسترسی دارند. به این ترتیب، توانسته به جمع پرکاربردترین برنامه‌های جهان بپیوندد.  از مزایای این برنامه می‌توان به مکان یابی دقیق از طریق Google map، تخمین مدت سفر، رزور سفر و ارزیابی متقابل راننده و مسافر از طریق برنامه، پس از هر سفر اشاره کرد. علاوه براین، امکان ورود به درگاه‌های پرداخت آنلاین و پرداخت از طریق کارت اعتباری نیز در برنامه تعبیه شده است.

هزینه: پرداخت برای هر سفر

اینستاگرام (Instagram)

این برنامه راهی آسان برای ارتباط از طریق تصاویر و فیلم‌ها به مردم ارائه می‌کند. این شبکه اجتماعی  از ابتدای تأسیس و راه‌اندازی‌اش در سال ۲۰۱۰ توانسته از طریق توسعه مستمر در میان مخطبان خود، به محبوبیت دست یابد.

از مزایا و دلایل محبوبیت اینستاگرام میان کاربران می‌توان به امکانات آن برای بازاریابی دیجیتال، از طریق تبلیغات و فرصت‌های رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد؛ جست‌وجو از طریق هشت را نیز می‌توان به لیست مزایای این برنامه اشاره کرد. بازاریابان به طور فزاینده‌ای طرفدار این پلتفرم هستند؛ زیرا این سیستم عامل نوعی ROI بهتر برای تجارت آنهاست.

اینستاگرام مجموعه گسترده‌ای از اخبار و اطلاعات از سرگرمی و سبک زندگی تا محتوای سیاسی و اجتماعی را در قالب تصویری به مخاطبان عرضه می کند؛ شاید همین موضوع سبب شده است، با بیش از یک میلیارد کاربر فعال، از فیسبوک و توییتر پیشی بگیرد.

هزینه : رایگان

تیک توک (TikTok)

این برنامه محبوب توسط شرکت ByteDance مستقر در پکن ، برای ایجاد و به اشتراک‌گذاری فیلمهای کوتاه تنظیم شده بر روی موسیقی ساخته شده است؛  محبوب‌ترین ژانرهای این پلتفرم لب آرایی و رقص است. اغلب کرابران از  این برنامه به عنوان رسانه‌ای برای “چالش‌های” فراگیر استفاده می‌کنند ، تا مونولوگ‌های معروف سینمایی و تلویزیونی را بازتولید، ویرایش و منتشر کنند.

بررسی‌ها نشان داده، کاربران به طور متوسط ۵۲ دقیقه از زمان خود را صرف استفاده از این برنامه می‌کنند و ۹۰ درصد کاربران هر روزه از آن استفاده می‌کنند؛ همین موضوع سبب شده است که این برنامه، به یکی از  باارزش‌ترین استارتاپ‌های بین‌المللی بدل شود.

هزینه: رایگان

ایربند (Airbnb)

یک برنامه برای رزرو محل اقامت است که به کاربران کمک می‌کند تا تعطیلات خود را با مردم محلی برنامه‌ریزی کنند. سازوکار این برنامه به این صورت است که افراد خانه.ها و اقامتگاه‌های خود، ازجمله ویلا، خانه، اتاق خصوصی و حتی فضای مشترک و …  را به مسافران معرفی می کنند و مسافران در صورت تمایل، به آنها درخواست می‌دهند. علاوه براین، کاربران می‌توانند با استفاده از چندین فیلتر به دنبال محل اقامت مناسب خود را پیدا کنند و با امکان تفریحی و تجاری اطراف آن آشنا شوند.

هزینه: پرداخت برای هر رزرو

نت فلیکس (Netflix)

یک برنامه مبتنی بر اشتراک ویدئو بر اساس تقاضاست. این برنامه، مهم‌ترین رسانه جهانی Over the Top (OTT)  در اشتراک فیلم، سریال و مستند، تحت موبایل است.  از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه می.توان به اشتراک ویدیوهای انحصاری متناسب با ژانرهای محبوب اشاره کرد.

محبوبیت این برنامه در میان علاقه مندان به فیلم و سریال، بی‌رقیب است؛ به گونه‌ای که ۴۷ درصد از آمریکایی‌ها آن را به سایر برنامه‌های مشابه  ترجیح می‌دهند. شیوع و همه گیری کرونا در جهان، با ثبت رکورد تازه ای برای این اپلیکیشن همراه بود؛ چراکه مخاطبان آن در ایام قرنطینه به طرز محسوسی افزایش یافت.

هزینه: ماه اول رایگان و پرداخت ماهانه ۱۰.۹۹ دلار برای اعضای عادی

آمازون (Amazon)

آمازون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملتی در عرصه فناوری است که زمینه دیجیتال ، رایانش ابری ، تجارت الکترونیکی و هوش مصنوعی (AI) خدمات می‌دهد. این مجموعه، یک نمونه کامل از نوآوری از طریق فناوری است. خلاقیت این شرکت به عرصه فناوری محدود نمانده است، در زمینه تجارت نیز، اقدامات بکری برای مشتریان و خود داشته است، جست‌وجوی آنلاین محصولات، اعمال فیلتر برای یافتن محصول مورد نظر، خرید و پرداخت آنلاین در فروشگاه آنلاین آمازون ازجمله آنهاست.

هزینه: پرداخت برای هر سفارش

یوتیوب (YouTube)

محبوب‌ترین پلتفرم ویدیویی جهان است که امکان اشتراک‌‌گذاری انواع ویدیوها را برای مردم فراهم می‌کند. برنامه YouTube نه تنها امکان اشتراک ویدیو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد بلکه امکان ساخت و ایجاد کانال شخصی، مرتبط شدن  با کانال‌ها و ویدیوهای مشابه در فضای توییتر و به‌روزرسانی را فراهم می‌کند. علاوه براین، این برنامه متناسب با علایق کاربران، درباره ویدیوهای تازه اطلاع‌رسانی می‌کند؛ پخش خودکار ویدیو نیز از دیگر ویژگی‌های بارز این برنامه است.

بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد، هر مخاطب این برنامه روزانه، ۱۱ دقیقه و ۲۴ ثانیه از زمان خود را در فضای YouTube صرف میکند؛ گواهی بر محبوبیت این برنامه نزد عموم.

هزینه: رایگان اما پرداخت برای محتوایی مثل فیلم یا سریال.

دراپ باکس (Dropbox)

یک برنامه ذخیره سازی ابری امن است. از مهم‌ترین کارکردها و ویژگی‌های  این برنامه میتوان به ذخیره اطلاعات در فضایی خارج از سیستم های دیجیتال، اشتراک اطلاعات با دیگران در آن، بارگذاری از طریق دسک تاپ یا برنامه های تلفن  اشاره کرد.

یک مزیت عمده Dropbox این است که می تواند با سایر برنامه ها و سرویس های وب موجود بدون هیچ گونه مشکل سازگاری ادغام شود. Dropbox همچنین برای بارگذاری از طریق برنامه دسک تاپ یا برنامه.های تلفن همراه محدودیتی در اندازه پرونده ندارد.

بر اساس  بررسی های انجام  شده، تنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ ، درآمد   Dropbox  از خرید فضای کاربران در مقایسه با سال گذشته میلادی، از ۱۳.۲ میلیون به ۱۴.۶ میلیون افزایش یافته است.

هزینه: برای دانلود رایگان؛ نسخه رایگان و نسخه پولی برای افزونه ها

اسپاتیفای (Spotify)

این برنامه، از محبوب ترینها در فضای موسیقی است و بین اپلیکیشن های مشابه توانسته مقام اول را کسب کند. در حال حاضر، Spotify  در ۶۱ کشور جهان در دسترس است و دارای ۱۵۹ میلیون کاربر فعال و یک کتابخانه با ۳۵ میلیون آهنگ دارد.

از ویژگی‌های جذاب این برنامه می‌توان به به‌روز رسانی طراحی آن،  پخش آنلاین  و آفلاین موزیک، اشتراک موزیک و پادکست، حذف آگهی های تبلیغاتی در نسخه پولی اشاره کرد.

هزینه: رایگان همراه با گزینه‌های اضافه ماهانه

واتساپ (Whatsapp)

این برنامه در سال ۲۰۰۹ توسط برایان اکتون و جان کوم راه اندازی و در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۱۹ میلیارد دلار به فیسبوک فروخته شد. این برنامه از پیام‌رسان‌های محبوب در سراسر دنیاست که در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر در ۱۸۰ کشور جهان دارد.

این برنامه، علاوه بر قابلیت چت، امکان تماس صوتی و تصویری و مکالمه صوتی و تصویری گروهی نیز دارد. از ویژگی‌های بارز این برنامه می‌توان به رمزگذاری  پیام ها و اطلاعات اشاره کرد..

هزینه: رایگان