تبیان، دستیار زندگی

تحولات جدید در مرکز داده تبیان

دنیای فناوری اطلاعات، دنیای نامحدودی است که طیف وسیعی را از برنامه‌نویسی، سخت‌افزار و نرم‌افزار تا مباحث نوین تکنولوژی، تجارت الکترونیک و مدیریت را شامل می‌شود؛ که هر مجموعه‌ به فراخور چشم‌انداز و مأموریت خود از آن بهره‌مند می‌گردد؛ از بهار 98 شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان پا به این صنعت گذاشته که زیرمجموعه‌ای از خانواده بزرگ تبیان است. مجموعه هوشمند تبیان، با بکارگیری برترین و جدیدترین فناوری‌ها و تلاش بی‌وقفه در حوزه‌های اپراتور مرکز داده، پرداخت الکترونیک و فراهم‌آوری زیرساخت و راهکارهای مخابراتی، سعی در پیشبرد اهداف مجموعه و کسب رضایت مشتریان دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هوشمند تبیان یکی از شرکت‌های پیشگام ایرانی در خصوص ارایه خدمات مرکز داده است که بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات به‌واسطه نوآوری‌ها و گستردگی زیرساخت این مجموعه، آن را می‌شناسند. درباره اهمیت‌ها و قابلیت‌های مرکز داده و برنامه‌های آتی شرکت با مهندس محمدحسین کاشی‌ مدیرعامل هوشمند تبیان گفتگویی داشتیم که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

اساساً مفهوم دیتاسنتر چیست و چه زمانی نیاز به چنین فناوری حس شد؟

با به وجود آمدن و گسترش مفهوم وب در اینترنت و پروتكل HTTP كه به سادگی امكان به اشتراک گذاشتن مستندات در اینترنت را برای كاربران فراهم می‌کرد، روز به روز به تعداد كاربران اینترنت افزوده شد؛ همچنین با افزایش كاربران، بالا رفتن حجم مستندات و سادگی انتشار اطلاعات در اینترنت، مفاهیم تجاری این صنعت وارد عرصه اینترنت شد. در این شرایط، هر شركت یا سازمانی تصمیم به راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و یا به‌ صورت فراتر، پایگاه داده‌ای تحت وب گرفته که به کمک آن، اغلب خدمات خود به مشتریانشان را از طریق اینترنت و بدون نیاز به حضور آن‌ها در محل شرکت یا سازمان مورد نظر، ارائه نمایند. ایشان در ادامه فرمودند: از طرفی راه‌اندازی چنین سرویسی نیازمند تامین تجهیزات گران‌قیمت، استخدام نفرات متخصص و صرف هزینه بالا برای شرکت‌ها می‌باشد. به همین علت به جهت رفع مشکل نگهداری و تعمیر سرورها، بر آن شدیم که دیتاسنتر تبیان را در تاریخ 1388 زیر نظر مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان راه اندازی کنیم.

رپرتاژ آگهی وبسایت تبیان – شماره 1
مرکز داده‌های اینترنتی (IDC) مجموعه‌ای از سرویس‌دهنده‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی و تجهیزاتی است که به منظور ارائه، نگهداری و پشتیبانی از میزبانی سرویس‌های اینترنتی به کار گرفته می‌شود؛ بر همین مبنا برای مرکز داده‌های اینترنتی نیاز است مکانی در نظر گرفت که از امنیت فیزیکی و الکترونیکی بالا، پهنای باند ارتباطی وسیع، امکان دسترسی به برق بی‌وقفه و پایدار، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و اتصال به شبکه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، ملی و جهانی برخوردار باشند.

رویکرد هوشمند تبیان برای سال جاری در حوزه IDC چیست؟

هوشمند تبیان با راه‌اندازی یکی از مجهزترین مرکز داده‌های ایران، آمادگی دارد که سرویس‌هایی را بر حسب نیاز مشتری ارائه نماید. سرویس‌های تبیان شامل میزبان اشتراکی، سرورهای اختصاصی مجازی و اجاره فضا می‌باشد.

راه‌اندازی سرویس‌های مختلف و متعدد فناوری اطلاعات در هر سازمان در گام نخست، نیاز به طراحی و تجهیز بسترهای ارتباطی زیرساختی در آن سازمان دارد؛ در واقع خدمات فناوری اطلاعات زمانی ظهور و بروز واقعی پیدا می‌کند که اعضای سازمان و مخاطبان آن به عنوان کاربران نهایی یک سیستم اطلاعاتی، بتوانند به سهولت و با سرعت امنیت مناسب به اطلاعات دسترسی داشته باشند و بتوانند اطلاعات موردنیاز را نیز در حداقل زمان ممکن به شبکه وارد نمایند. متخصصین هوشمند تبیان در بخش زیرساخت، با بهره‌گیری از تجربه و دانش روز در این خصوص، همراهی امین برای سازمان‌های دولتی و خصوصی طی سال‌های اخیر بوده‌اند.

در برنامه سال جاری، تمرکز بر نوسازی و بهسازی مرکز داده تبیان و استفاده از زیرساخت به‌روزتر نسبت به تجهیزات گذشته و تمرکز بر خدمات جدید و بالا بردن رضایت مشتری، هدف تیم مدیریتی هوشمند تبیان است.

برنامه‌های پیش‌رو برای سال آتی در مجموعه تبیان چیست؟

خدمات مبتنی بر رایانش ابری (Cloud) از دیگر سرویس‌های دیتاسنتر مجموعه تبیان است که در سال آینده با مدل‌های جدیدتر و کاراتر معرفی خواهد شد.

فناوری مبتنی بر رایانش ابری، برخلاف بسیاری از تکنولوژی‌ها که در حد ایده هستند، از آن دسته فناوری‌هایی است که توانسته خیلی زود با کاربردهای متنوعی که دارد، در عرصه فناوری اطلاعات تحول ایجاد کند. فناوری مبتنی بر رایانش ابری، کاربردهای ملموسی دارد و عموم کاربران اینترنت بدون آنکه مطلع باشند از آن منتفع می‌شوند.

کاربرانی که مسابقات فوتبال را به‌صورت زنده از طریق اینترنت مشاهده می‌کنند و لحظات حساس بازی را به دلیل تاخیر و یا قطع ارتباط از دست نمی‌دهند و کاربرانی که سریال‌ها و فیلم‌های محبوبشان را از طریق سایت‌های مجاز اینترنتی تهیه می‌کنند، احتمالا بدون آنکه بدانند در حال بهره‌مندی از فناوری مبتنی بر کلود و یا CDN هستند.

همچنین برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات جدید در حوزه سرویس‌های هوشمند بر پایه اینترنت اشیاء در بخش‌های مختلف نیز از برنامه‌های سال آینده در بخش مرکز داده خواهد بود.

تهیه و تنظیم: دپارتمان برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار