تبیان، دستیار زندگی

خدمات امنیتی Data Center، بازاری ۶.۳۶ دلاری

به گزارش روابط‌‌عمومی ارتباطات هوشمند تبیان؛ حملات سایبری و خسارت ناشی از آنها، سبب شده است بازاری به ارزش ۶.۳۶ میلیارد دلار در زمینه خدمات امنیتی Data Center ایجاد شود. خدماتی که بر پنج حوزه امنیت فیزیکی، محدود کردن دسترسی، امنیت داده‌های خود، امنیت شبکه و امنیت سرور می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیتا سنتر

سالانه مشاغل زیادی به دلیل حملات سایبری، سرمایه، اعتبار و مشتریان خود را از دست می‌دهند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد تا سال گذشته میلادی، جرایم اینترنتی حدود ۲ تریلیون دلار به تجارت در عرصه جهانی خسارت زده است. از همین‌رو، امنیت اطلاعات به محور کلیه مباحث جهان فناوری اطلاعات بدل شده است.

امنیت زیرساخت داده و فناوری‌های اطلاتی به‌عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های مشاغل این حوزه بوده و هست؛ به همین دلیل انتقال سیستم های فناوری اطلاعات به سیستم عامل‌های ابری به‌عنوان راهکاری برای مقابله با این مخاطره، مطرح است. این راهکارها همواره بخش مهمی از طراحی معرفی مراکز داده (DC)  اند  و شرکت‌های فعال در این عرصه، در تلاش‌اند استانداردها و هنجارهای این عرصه را اعمال کنند. انجام این کار نیز، به دلیل سازوکار پیچیده Data Center مستلزم رعایت مولفه های امنیتی هم در سطح کلان هم در سطح هر یک از اجزاست.

در ادامه برخی از الزامات امنیتی Data Center اشاره می شود.

امنیت فیزیکی DC

امنیت فیزیکی ساختمان مرکز داده و اجزای آن برای حفظ ایمنی داده‌ها بسیار مهم است. ساختمان Data Center باید به گونه‌ای طراحی شود که انواع مخاطرات فیزیکی، از حملات تروریستی و حوادث صنعتی گرفته تا بلایای طبیعی را تحمل کند. افزایش امنیت فیزیکی شامل اقداماتی چون طراحی DC با دیواره‌های ضخیم‌تر، پنجره‌ها و درهای کمتر ، افزایش نظارت بر دوربین مداربسته و سرمایه‌گذاری در تیم امنیتی  می‌شود.

محدود کردن دسترسی

تیم امنیتی DC باید رفت‌وآمد افراد به مرکز داده را کنترل کنند. حضور و دسترسی افراد، ازجمله  خدمه نظافت، نیروهای بخش IT  و بازدیدکنندگان به بخش‌های مهم باید محدود شود و کلیه رفت‌وآمدها کنترل شود تا افراد غیرمجاز به اتاق‌های حساس سرور وارد نشوند.

امنیت داده‌های خود

مقصود از امنیت مرکز داده، ایمن و خصوصی نگه داشتن داده‌های میزبان است. این فرایند، شامل اقدامات جامعی همچون  Backup و بازیابی داده‌ها، رمزگذاری داده در زمان انتقال فایل اطلاعات، اجرای آخرین دستورالعمل‌های مرتبط با حفظ حریم خصوصی و نظارت بر ترافیک می‌شود.

امنیت شبکه

اولین لایه امنیت شبکه، ایمن‌سازی محیط از طریق نصب Fire Wall برای پاکسازی ترافیک در نقطه ورود است. به‌این‌ترتیب، با بهره‌گیری از مدل Zero trust ، بازرسی و نظارت بر ترافیک داخلی درون شبکه ، هرگونه تهدیدی که ممکن است دیوار آتش فضا را دور زده باشد، شناسایی و رفع می شود.

امنیت سرور

مجازی‌سازی، افزایش امنیت سرور را پیچیده‌تر و چالش برانگیزتر می‌کند. رعایت استانداردهای این حرفه، برای اطمینان از امنیت کامل سرور با نظارت ۲۴ × ۷ ، تشخیص نفوذ و جلوگیری از آن، برای پیشبرد این هدف ضروری است. راهکارهای جامع امنیتی، نیاز به محافظت از کلیه محیط‌ها و زیرساخت‌های سرور مجازی و فیزیکی و کلیه برنامه‌های تحت وب  نیز ذیل این بخش قرار می‌گیرد.

لازم به یادآوری است که حملات سایبری و مهاجمان این عرصه همواره در کمین‌اند و مشاغل و کسب‌وکارها را، فارغ از ابعادشان تهدید می‌کنند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مرکز داده یا Data Center  به خوبی از این مخاطرات آگاه‌اند و به شکل مستمر در حال رفع این قبیل مخاطرات، از طریق نوآوری‌اند. ادامه مبارزه با حملات سایبری منجر به بازار خدمات امنیتی DC به ارزش ۶.۳۶ میلیارد دلار شده است ، رقمی که قرار است در دهه آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

منبع: Sify