تبیان، دستیار زندگی

هنر بازاریابی دیجیتال برای یک کسب‌وکار

گسترش روزافزون رسانه‌های دیجیتال و استفاده از آن‌ها به‌عنوان بسترهای تبلیغاتی، انقلاب بزرگی به نام انقلاب دیجیتال مارکتینگ به وجود آورده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هنر بازاریابی دیجیتال برای یک کسب‌وکار
امروزه بیشتر کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ حداقل در یک بستر آنلاین حضور دارند و خدمات، محصولات و... خود را در آن تبلیغ می‌کنند. در این مجال می‌خواهیم در رابطه با بازاریابی دیجیتال و مزایای آن برای یک کسب‌وکار باهم به گفتگو بپردازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به زبان بسیار ساده می‌توان گفت که دیجیتال مارکتینگ به هر تلاشی که در یک فضای آنلاین (شبکه اجتماعی، وب‌سایت و...) به جهت تبلیغات برای محصول، خدمات و... انجام می‌شود، تلقی می‌شود. هم‌اکنون در سال 2022 در بیشتر نقاط دنیا دسترسی به اینترنت فراهم است و دیجیتال مارکتینگ در چرخه اقتصادی کل کشورهای دنیا تقریباً جریان دارد.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی و به وجود آمدن بسترهای آنلاین متفاوت اعم از شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن ها و... بیش‌ازپیش به دیجیتال مارکتینگ معنی بخشیده است. امروزه موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب‌وکار تقریباً به بازاریابی دیجیتال وابسته است و هر کسب‌وکاری که آن را جزء استراتژی‌های خود قرار ندهد به‌نوعی از قافله جا می‌ماند و موفقیت چندانی در انتظار آن نخواهد بود.

انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال


بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به روش‌های متنوع و مختلفی انجام می‌شود. هرکدام از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال مزایا و معایب خاص خودشان رادارند و هرکدام از آن‌ها بسته به نیاز یک شرکت یا سازمان می‌توانند سودآوری زیادی به همراه داشته باشند. به‌صورت کلی می‌توان استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد.

·        بازاریابی از طریق موتور جستجو (SEM)
·        بازاریابی محتوایی
·        بازاریابی موبایل
·        تبلیغات همسان
·        تبلیغات بنری و نمایشی
·        تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
·        تبلیغات کلیکی

تبلیغات از طریق موتور جستجو
تبلیغات از طریق موتور جستجو رایج‌ترین شیوه تبلیغات در فضای دیجیتال است و یکی از سنگ بناهای دیجیتال مارکتینگ به‌حساب می‌آید. بازاریابی از طریق موتورهای جستجو به شیوه‌های مختلفی اعم از:

·        سئو
·        تبلیغات کلیکی (پرداخت به ازای کلیک)
انجام می‌شود.

سئو یا SEO


هنر بازاریابی دیجیتال برای یک کسب‌وکار

سئو یا بهینه‌سازی از طریق موتور جستجو شاید مهم‌ترین روش بازاریابی از طریق موتور جستجو باشد. در سئو شما ملزم هستید که یک وب‌سایت را با محتوایی ایده آل مطابق با استانداردهای موتور جستجو بهینه کنید تا در رتبه‌های برتر قرار بگیرید. فاکتورهای رتبه‌بندی برای قرار گرفتن در نتایج برتر بسیار گنگ و درعین‌حال زیاد هستند اما به‌صورت کلی می‌توان گفت که سئو از سه بخش:

·        سئو مربوط به صفحه
·        سئو خارج از صفحه
·        سئو تکنیکال یا فنی

تشکیل می‌شود که هرکدام دارای بخش‌های مختلف و متفاوتی هستند. سئو یک فرایند زمان‌بر است و زودبازده نیست، یعنی باید موتور جستجو به وب‌سایت و محتوای شما اعتماد کند و آن را واجد شرایط قرار گرفتن در رتبه‌های برتر قرار دهد.

تبلیغات کلیکی در موتور جستجو


یکی دیگر از شیوه‌های بازاریابی از طریق موتور جستجو تبلیغات کلیکی است که مهم‌ترین قالب آن تبلیغات گوگل ادز است. در این نوع تبلیغات شما به موتور جستجو به ازای تعداد کلیک‌هایی که به شما به ارمغان می‌آورد پول می‌پردازید. به فرض مثال شما یک کمپین را برای یک کلمه کلیدی خاص در موتور جستجو راه‌اندازی می‌کنید و با جستجوی این کلمه توسط کاربران، موتور جستجو آن را در نتایج جستجو به کاربر پیشنهاد می‌دهد و در صورت که کاربر روی آن کلیک کرد شما باید به موتور جستجو پول بپردازید.

بازاریابی محتوایی


بازاریابی محتوایی مهم‌ترین رکن دیجیتال مارکتینگ است و می‌توان گفت مادر تمام شیوه‌های دیگر بازاریابی به‌حساب می‌آید. هدف از بازاریابی محتوایی همان‌طور که از نام آن پیدا است بازاریابی برای برند، محصولات و خدمات از طریق محتوا است. ماهیت محتوا و مطابق بودن محتوا با نیاز و علاقه کاربر مهم‌ترین اصل در بازاریابی محتوا است.

همه شیوه‌های دیگر تبلیغاتی اعم از بازاریابی از طریق موتور جستجو، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و... به بازاریابی محتوایی وابسته هستند و بدون محتوا امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. به‌صورت کلی می‌توان گفت بازاریابی محتوایی تکمیل‌کننده دیگر شیوه‌های بازاریابی است.

تبلیغات موبایلی


هنر بازاریابی دیجیتال برای یک کسب‌وکار

امروزه استفاده از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های هوشمند در اوج خود قرار دارد و تقریباً هر فردی یک تلفن هوشمند در دست دارد و با دنیای پیرامون خود در ارتباط است. تبلیغات موبایلی به شیوه‌ای از تبلیغات دیجیتال اشاره دارد که در آن شرکت‌ها و برندها از طریق موبایل به بازاریابی برای محصولات و خدمات خود می‌پردازند. بازاریابی از طریق موبایل نیز به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که این شامل:

·        تبلیغات در اپلیکیشن و بازی
·        تبلیغات بنری موبایل
·        تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

می‌شود. مهم‌ترین شیوه‌ای گونه تبلیغات بر بستر اپلیکیشن و بازی است که ممکن است گاها برای شما پیش‌آمده باشد که در داخل یک برنامه یا بازی با یک تبلیغ مواجه شده باشید.

تبلیغات همسان


تبلیغات همسان یا تبلیغات بومی گونه‌ای دیگر از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است که بیشت بر بستر وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد. این‌گونه تبلیغات برخلاف سایر روش‌های دیگر تبلیغاتی از محتوایی استفاده می‌کند که چندان جنبه تبلیغاتی ندارد ولی هدف آن در کل تبلیغ است.

در این نوع تبلیغات دیجیتالی محتوایی در سبک و قالب محتوای پلتفرم انتخابی نوشته می‌شود و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. به فرض مثال هنگامی‌که ما برای تبلیغ محصول یا خدمات خود یک رپورتاژ آگهی در یک وب‌سایت شخص ثالثی قرار می‌دهیم و متناسب با لحن و صدای آن وب‌سایت، محتوای خود را می‌نویسیم درواقع ما تبلیغات همسان انجام داده‌ایم. مهم‌ترین ویژگی یک تبلیغات همسان یا نتیو ادز این است که زیاد جنبه تبلیغی نداشته و با لحن پلتفرم هماهنگ باشد. امروزه از این تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها. ویدیو مارکتینگ و ... استفاده می‌شود.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی


تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در دسترس ترین تبلیغات در دنیای دیجیتال مارکتینگ هستند زیرا استفاده از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی معمولاً رایگان است و درعین‌حال استفاده از آن‌ها نیز نسبت به پلتفرم‌های دیگر آسان‌تر است.

 امروزه شبکه‌های اجتماعی زیادی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، تویتر و... در سراسر دنیا مخاطبین میلیاردی دارند و مخاطبین هدف هر کسب‌وکاری را می‌توان در آن پیدا کرد. از این‌رو امروزه بیشتر کسب‌وکارها شروع به کاوش مخاطبین خود در این پلتفرم‌ها می‌کنند و بازاریابی دیجیتال برای محصولات و خدمات خود را از شبکه‌های اجتماعی شروع می‌کنند.

تبلیغات کلیکی


تبلیغات کلیکی یا تبلیغات پرداخت به ازای کلیک نوعی دیگر از تبلیغات دیجیتالی هستند که در آن درخواست دهنده تبلیغ به انجام دهنده تبلیغ به ازای کلیک‌هایی که برایش به ارمغان می‌آورد پول می‌پردازد. تبلیغات کلیکی ازآنجاکه هدفمند انجام می‌شوند بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند و در پلتفرم‌های مختلفی اعم از موتور جستجو (در بالا در مورد آن صحبت کردیم)، رسانه‌های اجتماعی و... انجام می‌شود.

تبلیغات کلیکی برخلاف سئو زودبازده هستند و می‌توان هر زمان که کسب‌وکار شما محصول یا خدماتی برای ارائه داشت آن را انجام دهید.