تبیان، دستیار زندگی

پرمصرف ترین محصول باغات ایران کدام است؟

وقتی صحبت از کشاورزی و باغداری در ایران می‌شود؛ به جز مرکبات اسم چند محصول در میان مثال‌های ذهنی اکثریت ایرانی‌ها نقش می‌بندد. اگر از افراد سوال کنید که مهمترین محصول باغات ایرانی چیست اگر نام سیب یا پرتقال را نیاورد احتمالا نام پسته بر زبانش جاری می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پرمصرف ترین محصول باغات ایران کدام است؟
حتما می دانید که ایران در بدترین سال‌ها نیز در بین ۵ تولید کننده برتر این محصول در جهان نام گرفته است. اما این محصول چند نژاد دارد و کدامشان بهترین است؟ در این خبر که با الگوبرداری از مطلب وبلاگ سایت آجیل فروشی و آجیل و خشکبار حاجی بادومی نوشته شده به این مطلب پرداختیم. شما می‌توانید برای دریافت به روزترین قیمت شکلات به ویترین این فروشگاه سر بزنید. حاجی بادومی یکی از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی در ایران است که دامنه متنوعی از انواع تنقلات پرمصرف ایرانی را در ویترین خود جای داده است.

ریز و گرد با شکل فندق


یکی از معروف‌ترین نژادهای این محصول در ایران نوع فندقی است که البته به نام اوحدی نیز شناخته می‌شود. این نوع محصول از این جهت محصول فندقی نامیده می‌شود که ظاهری گرد و فندق مانند دارد و البته در دنیا به جای محصول فندقی به نام Round (گرد) شناخته می‌شود. تقریبا در تمام استان‌هایی که انواع محصول کشت می‌کنند، محصول فندقی هم کشت می‌شود؛ از کرمان، یزد و خراسان رضوی گرفته تا فارس، مرکزی، قزوین و حتی تهران! ولی قطب کشت محصول نوع فندقی استان کرمان است.

دو رقم از انواع پسته معروف فندوقی، محصول کله قوچی و اوحدی هستند. محصول کله‌ قوچی یکی از محبوب‌ترین ارقام محصول برای صادرات است و محصول اوحدی هم به معروف‌ترین انواع محصول در کشور شناخته می‌شود. این محصول اواسط شهریور برداشت می‌شود و به همین خاطر، می‌توانید نوع تازه‌ی آن را همین موقع‌ها در میوه‌فروشی‌ها پیدا کنید. نوع شور و خشک آن هم کمی بعدتر، در قنادی‌ها، آجیل‌فروشی‌ها در دسترس است. در بین خانواده آجیل‌ها البته صحبتمان درست است اما درباره تنقلات اگر بخواهیم صحبت کنیم جایگاه شکلات هم انکار نشدنی است. (برای خرید آجیل و خشکبار به این فروشگاه سر بزنید)

نوع بادامی و کشیده؛ صادراتی ویژه!


نوع دیگر محصول در دسته‌بندی انواع محصول بر اساس ظاهر، محصول بادامی است. رقم اصلی این دسته، پسته بادامی زرند است که همانطور که از نامش مشخص است، ریشه در شهرستان زرند کرمان دارد. ولی ارقام محصول اکبری، احمد آقایی و محصول سفید نوق (که محل اصلی کاشت آن نوق رفسنجان است) هم در این دسته قرار می‌گیرند که هر کدام حکایتی جداگانه دارند و در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. البته می‌گویند کشت این نوع محصول که ظاهری کشیده و بادامی شکل دارد، در حال حاضر در خراسان بیشتر از هر جای دیگر ایران است. اما کرمان و همچنین یزد هم این نوع محصول را کشت می‌کنند.

پسته کله‌قوچی یکی از محبوب‌ترین پسته‌های ایرانی است که البته این محبوبیت فقط خلاصه به ایران نمی‌شود. بخش زیادی از تولید این پسته به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. این پسته، به درشتی و البته گران بودن شناخته می‌شود! پسته کله قوچی از نظر ظاهری گرد (فندقی) و درشت است و مغز آن نیز نسبت به سایر پسته‌ها درشت‌تر است. رنگ رویی مغز این پسته سرخ خاکستری است و رنگ پوست آن سفید نسبتا تیره است. از آنجایی که پسته کله قوچی درشت است در هر کیلو تعداد کمتری از آن وجود دارد اما با این وجود اندازه‌ی بزرگ و شکل و شمایل گرد آن باعث شده محبوبیت زیادی در بازار داشته باشد. طعم پسته کله قوچی نیز بسیار لذیذ است. این پسته در دهه دوم شهریور برداشت می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم اگر دیدید از خریدن و خوردن آن غافل نشوید، نوش جان!

پرمصرف ترین محصول باغات ایران کدام است؟

آقای احمدآقایی


یکی از تازه‌ترین انواع پسته ایرانی نوع سته احمد آقایی است. محصول‌دهی بالا و زمان نسبتا کمی که برای باردهی لازم دارد، آن را به یکی از بهترین پسته‎‌های صادراتی کشور تبدیل نموده است. میوه‌ی پسته احمد آقایی کشیده بوده و از ۲۲ تا ۳۴ اونس یافت می‌شود. رنگ پوست این محصول سفید و مغز آن نیز قرمز است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به طعم مواد خوراکی خود توجه زیادی می‌کنید از میان انواع پسته در ایران حتما به سراغ احمدآقایی هم بروید. این پسته با طعم و مزه‌ی شگفت‌انگیز خود نه تنها در ایران، بلکه در بازارهای جهانی نیز حرف اول را می‌زند.