تبیان، دستیار زندگی
محتوای آموزشی با چه ابزارها و امکاناتی تولید می شود ؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محتوای آموزشی با چه ابزارها و امکاناتی تولید می شود ؟

از نرم افزارهایی که معمولا در ساخت چنین محتوای آموزشی استفاده می شود می توان به PDF , Flash , Word اشاره کرد. این نرم افزارها قابلیتهای به خصوص WBTExpress بالایی در تولید چند رسانه ای دارد.

محتوای آموزشی با چه ابزارها و امکاناتی تولید می شود ؟

به عنوان مثال جذابیت های انیمیشن ، تصاویر نمایشی با کیفیت بالا در ترکیب با صدا به انضمام متن های توضیحی جزو این امکانات در تنظیم دروس و آموزش آن ها می باشد. محتواهای تولید شده به این شکل به صورت CD آموزشی به فروش می روند تا دانش آموزان و دانشجویان از آن ها به صورت مواد کمک درسی و یا خود آموز استفاده کنند ولی بیشتر از همه در اختیار آموزش های الکترونیکی قرار می گیرند تا بتوانند در جریان یادگیری مدیریت شده از آن ها بهره برداری کنند و در این محصولات تولید شده ، هدف ، ارائه یک درس در غالب نرم افزار می باشد تا ، در عوض آموزش های حضوری به کار روند و در یک فرایند کنترل شده ، وضعیت آموزشی داوطلبان را تا آزمون های پایانی و اعطای مدرک دنبال کنند.

محتوای آموزشی با چه ابزارها و امکاناتی تولید می شود ؟

این محصولات در سیستم های مدیریت آموزش الکترونیکی و یا تلفیقی در بستر وب به کار می برند تا دانش آموزان ثبت کرده در آن دوره آموزشی بتوانند آن را دریافت کنند و با مطالعه و کار با آنها خود را برای جلسات حضوری آماده سازند. و در این حالت می توان بهترین کارایی ممکن را از آنها را برد و داوطلبان را تعلیم داد.

البته بهتر است این نکته را در همینجا متذکر شد که جذابیتهای رایانه ای مورد استفاده در تولید محتوای آموزشی نباید موضوع اصلی درس را تحت الشعاع خود قرار دهد بلکه می بایست در اختیار ارائه بهتر مطالب درسی باشند.

در گذشته این نرم افزارها اغلب مستقیما با استفاده از همین نرم افزارها طراحی و تولید می شدند اما با افزایش تقاضای تولید ، نرم افزارهایی با هدف تولید محتوای درسی به بازار عرضه گشتند که با ترکیبی از امکانات نرم افزارهای پیشین این کار را به مراتب ساده کرده اند. کار با این نرم افزارها رفته رفته ساده تر می شود و به احتمال زیاد در نسل های بعدی نرم افزار مدرسان، خود، می توانند با کمک آن ها به تولید محتوای آموزشی مطلوب شان بپردازند.

محتوای آموزشی با چه ابزارها و امکاناتی تولید می شود ؟

از نرم افزارهای پر کاربرد در این زمینه می توان به WBTExpress اشاره کرد که بیشتر از نرم افزارهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است . نرم افزار دیگر که توسط تولید کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد Ware Author می باشد که دارای قابلیتهای مشابهی با نرم افزار WBTExpress می باشد.

عمده این نرم افزار ها می توانند پس از طراحی و تنظیم درس مورد نظر توسط کاربر ، آن را به فرمت استانداردهای محتوای آموزشی در آورند تا برای استفاده در سیستم های مدیریت آموزش الکترونیکی منطبق با این استانداردها، آماده شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان