تبیان، دستیار زندگی

حیات پیچیده در خشکی‌ های زمین زودتر شکل گرفته است

تجزیه و تحلیل‌ های جدید روی فسیل‌ های باستانی نشان می‌ دهد که حیات پیچیدۀ چند سلولی بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد روی خشکی‌های زمین به وجود آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حیات پیچیده در خشکی‌های زمین زودتر شکل گرفته است
به گزارش بیگ بنگ، این اثرات فسیلی بین لایه‌های نازک رسوبات باستانی قرار گرفته است؛ این رسوبات ماسه‌ سنگی جنوب استرالیا متعلق به دورۀ ادیاکاران است و ۵۴۲ میلیون تا ۶۳۵ میلیون سال قدمت دارد. گرگ رتالاک، مدیر مجموعه‌ های فسیلی موزۀ تاریخ طبیعی و فرهنگی دانشگاه اورگن، گفت: «این موجودات ادیاکارانی یکی از رمز و رازهای دیرپای تاریخچۀ فسیلی هستند. آیا این موجودات کرم، عروس دریایی، آمیب، و جلبک بوده‌ اند؟ گرچه طبقه‌ بندی این موجودات بسیار دشوار است، اما مدت‌ هاست که عقل متعارف می‌گوید این موجودات دریایی بوده‌اند.»
دانشمندان با استفاده از ابزارهای جدید تصویربرداری میکروسکوپی و ژئوشیمیایی، لایه‌های رسوب را دوباره بررسی کردند. الگوی ساختاری آن ها نشان می‌دهد که فرسایش بادهای باستانی، این لایه‌ها را به وجود آورده است. لایه‌ های متناوب دانه‌ های سفید نازک‌تر و رسوبات قرمز و قهوه‌ ای با دانه‌ های بزرگتر، الگویی به نام ورقه‌ های ماسه‌ سنگی را تشکیل داده است. آرایش این الگو معمولاً به سواحل رودخانه‌ ای مربوط است، نه مناطق دریایی.
رتالاک گفت: «این لایه‌ها که توسط باد ایجاد شده‌اند، در کناره‌ های رودخانه و بندرگاه‌ های امروزی گسترش یافته‌اند و در سراسر رشته‌ کوه‌ های فلیندرز در جنوب استرالیا و همچنین در صخره‌های ادیاکارانی جنوب نامیبیا وجود دارند.» اگر لایه‌های رسوب، روی زمینِ خشک ته‌ نشست شده باشند، نشان دهندۀ این است که موجودات گیر افتاده درون لایه‌های متناوب، ساکن خشکی‌ های زمین بودند.
هنوز هم طبقه‌بندی فسیل‌های ادیاکارانی بسیار دشوار است؛ اما آخرین تحقیقات، سرنخ‌های جدیدی را در مورد رفتار و اکولوژی گونه‌های عجیب و غریب ارائه می‌دهد. رتالاک گفت: «تحقیقات، سکونتگاه ِ زمینی برخی از این موجودات را نشان می‌دهد. این تحقیقات به همراه شواهد فزاینده از مطالعات خاک‌ های فسیلی و ویژگی‌های بیولوژیکیِ پوسته خاکی نشان می‌دهد که این موجودات، در خشکی‌های زمین از قبیل گلسنگ‌ها، زندگی می کردند.»

مطالب مرتبط:
شکل گیری زمین و تشکیل حیات
احتمال وجود حیات در جهان اولیه
فرایندهای حیات

منبع: https://bigbangpage.com