تبیان، دستیار زندگی
اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سئوالات احتمالی آنان پاسخ دهد». مقاله حاضر نوشتار دیگری از این سری مقالات پیشنهاد سفر بوده و اطلاعات جامعی را در مورد بسته پیشنهادی « روستای هرانده و رودخانه نمرود» از بخش سفرهای تفریحی فرهنگی ارائه می نماید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعات اردوی یک روزه روستای هرانده و رودخانه نمرود1

روستای هرانده و رودخانه نمرود

قسمت اول

مقدمه:

«مربی عزیز با توجه به اینکه یکی از اهداف اردوهای دانش آموزی بالا بردن سطح اطلاعات عمومی، تاریخی و مذهبی دانش آموزان در مورد مکان  اردوها و موارد مرتبط با آن هاست ما پس از ارائه هر بسته پیشنهادی سفر و اردو، مقاله ای تحت عنوان اطلاعات همان سفر و اردو بر روی سایت قرار خواهیم داد که مربی می تواند با مطالعه آن در زمان حضور دانش آموزان در اتوبوس یا وارد شدن به هر یک از مکانک ها، اطلاعات مورد نیاز را برای آنان توضیح داده و به سئوالات احتمالی آنان پاسخ دهد».


مقاله حاضر نوشتار دیگری از این سری مقالات پیشنهاد سفر بوده و اطلاعات جامعی را در موردبسته پیشنهادی « روستای هرانده و رودخانه نمرود» از بخش سفرهای تفریحی فرهنگی ارائه می نماید.

منطقه عمومی فیروزکوه:

منطقه فیروزکوه در شرقی ترین ناحیه استان تهران واقع است. این منطقه با دارا بودن رودخانه های پر آب، دریاچه های آب شیرین و چشمه های آب معدنی متعدد، از مناطق کوهستانی و ییلاقی استان تهران به شمار می آید. شهر فیروزکوه نیز آخرین شهر استان تهران در سمت شرق استان، در کنار آزاد راه تهران ساری و همسایه استان مازندران است. این منطقه از شمال به بخش سوادکوه استان مازندران، از شرق به بخش مهدیشهر استان سمنان، از جنوب به شهر سمنان و از غرب به دماوند محدود می شود.


آب و هوای این منطقه سرد و خشک است و به همین دلیل زمستان های بسیار سرد و تابستان های خنک از ویژگی های آن بشمار می رود. جاذبه های طبیعی فراوان، این منطقه را در زمره مناطق خوش آب و هوای استان تهران قرار داده که به خصوص در فصل های گرم پذیرای گردشگر فراوانی است. همچنین آثار تاریخی و جاذبه های معماری که در این منطقه وجود دارند نیز حاکی از قدمت طولانی و تاریخی منطقه است.

روستای هرانده و رودخانه نمرود

در فیروزکوه و اطراف آن کشاورزی و باغداری به دلیل موقعیت جغرافیای مساعد و مرتفع بودن منطقه از رونق خوبی برخوردار است. راه آهن سراسری تهران گرگان نیز از میان شهر و باغات اطراف می گذرد. قله مرتفع میشینه مرگ لزور (۴۰۷۶ متر) و قلل همجوار آن همچون دیواری این شهرستان را از مناطق شمالی کشور جدا کرده اند. رودخانه خروشان حبله رود از این ارتفاعات سرچشمه گرفته و به سمت جنوب سرازیر می شود.


طبری در مورد تاریخ ساخت این شهر نوشته است: «فیروز پسر یزدگرد، پسر بهرام بود و پادشاهی وی پس از آن بود که برادر و سه تن از خاندان خویش را کشت. گویند در ملک وی هفت سال پیاپی قحطی شد و در آن دوران سخت، رعیت را چنان راه برد که هیچ‌کس از گرسنگی نمرد مگر یکی و او به خداوند نالید که رحمت خویش از او و رعیت او دریغ ندارد و باران ببارد و خدای اجابت کرد ولایت مانند پیش پرآب شد و درختان جان گرفت. فیروز بگفت تا به ری شهری بسازند و آن را فیروز نام کرد و...

روستای هرانده و رودخانه نمرود

روستای هرانده:

روستای هرانده یکی از قدیمی ترین و زیباترین روستاهای منطقه فیروزکوه بشمار می رود. این روستا با قدمت بیش از 8 قرن در پانزده کیلومتری شهرستان فیروزکوه و در سمت جنوبی جاده دماوند به فیروزکوه در کنار رودخانه نمرود واقع است. هرانده دارای بافت مسکونی متمرکز است و در شیب دامنه کوهستانی استقرار یافته است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه های روستا شامل لاشه سنگ، گل، کاهگل وچوب است.

در ساخت خانه های جدید از مصالح سیمان، آهن و امثالهم استفاده می‌شود. حفظ بافت قدیمی و سنتی روستا، همچنین وجود دری با قدمت بیش از سیصد سال از ویژگی های بارز این روستاست. آثار به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی سابقه این روستا را به قبل از اسلام مربوط می سازد. همچنین برج سنگی مدوری منسوب به امامزاده یحیی علیه السلام در ضلع جنوبی روستا نیز این مدعا را تایید می نماید. رودخانه خروشان نمرود و قزقان چای از میان باغات این روستا می گذرند. در مسیر رودخانه نمرود باغ ها و قلمستان‌های انبوه بید و تبریزی چشم اندازهای بدیعی ایجاد نموده اند.

ادامه دارد...

مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا