تبیان، دستیار زندگی

تکالیف عیدم رو دستم مونده ..

بعضی روزها هست که ما تکالیف مون زیاد هست و خیلی استرس می گیریم که چیکار کنیم و چطور انجام شون بدیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تکالیف عیدم رو دستم مونده ..
1 - اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع به انجام دادن تکالیف همه چیز‌های لازم رو دارید و قبلا مهیا کرده‌اید.
وقتی که دارید روی تمرین هندسه کار می‌کنید ، این مسئله که از جای خود پاشید و دنبال خط‌کش و نقاله بگردید باعث اعصاب خوردی و حواس پرتی شما میشه. و اگه روند پیدا کردن اینا مثلا نیم ساعت طول بکشه ، دیگه سخته که دوباره برگردی سر مسئله و بخوای از اول تمرکز کنی. شما باید به خوبی برنامه ریزی کنید و قبل از شروع به نوشتن تمرین‌ها ، هر چیزی که لازمه را آماده کنید و درکنار دستتون داشته باشید.
وقتی که شروع به انجام تکلیف کردید، دیگه تا وقتی که زمان استراحتی که از قبل پیش‌بینی کردین نرسیده ، از جای خود پا نشید . اگه تو طول درس خوندن نیاز به آب دارید ، قبل از شروع به آن ، آب رو کنار خودتون روی میز آماده کنید. قبل از شروع به دستشویی برید تا در حین مطالعه باعث حواس پرتی شما نشه. و تا وقتی که زمان استراحت فرا نرسیده ، به طور بی‌وقفه درس بخونید.

2 - هر مقدار عامل مزاحم و حواس‌ پرت کنی رو که به ذهن تون می‌ رسه رو حذف کنید.
گوشی خود را کنار بگذارین و در محلی به دور از کامپیوتر قرار داشته باشید ، و محیط اطراف تون رو تا حدی که می‌تونید آروم کنید. اگه تمام توجه و تمرکزتون رو به انجام تکلیف ، اختصاص بدید ، انجام اون براتون آسون‌تر خواهد شد ، چون ذهن انسان ، توان انجام چندین کار مختلف رو در یک زمان نداره.
معمولا دانش‌آموزا دوس دارن چن تا کار رو به طور هم زمان با هم انجام بدن. تلویزیون تماشا کردن ، گوش دادن به رادیو ، چت کردن تو فیس بوک و همین طور انجام دادن تمرین‌های درسی . انجام این کارها بعد این که تکلیف‌ تون رو نوشتین ، بسیار لذت‌بخش تر خواهد بود . و اگه تمام تمرکزتون رو روی انجام تکلیف بذارید ، وقت کم‌ تری رو میگیره و شما وقت بیش‌ تری برای انجام کار‌هایی که دوست دارید ، خواهید داشت.
شبکه‌ های اجتماعی و گوشی موبایل خود را در زمان‌های استراحت چک کنید. و در طول درس خوندن و قبل اون این کار رو نکنید. نگذارید این عوامل حواس‌ پرتی ، وقت شما رو تلف کنه.

3 - در یک زمان مشخص ، فقط بر روی انجام یک کار تمرکز کنید.
یک تکلیف مشخص را به صورت کامل انجام دهید و تیک مربوط به آن را در لیست تکالیف بزنید و سپس به سمت تکلیف بعدی برید. معمولا بهتره که آدم یه کار مشخص رو به اتمام برسونه و خیالش از بابت اون کار راحت بشه و بعد اون بره سراغ کار بعدی. تمرکز بر روی فقط یک کار مشخص باعث می‌شه ، عوامل حواس‌ پرتی از بین بره. تمام تکالیف دیگه‌ ای رو که باید انجام بدین رو از ذهنتون خارج کنید و تمرکزتون رو بذارین روی کاری که الان دارید انجام میدید. اگه لازم بود از یکی از دوستای صمیمی تون بخواهید که بهتون کمک کنه.
اگه یه تکلیفی که دارید انجام می دید ، باعث سردرگمی شما بشه و نتونید حلش کنید ، بهتره که اون موقع برید سراغ یه تکلیف دیگه. فقط حواس‌ تون باشه که یه وقت مناسبی رو در نظر بگیرید که بتونید دوباره برگردید و روی اون تکلیف کار کنید.

4 - در هر یک ساعت یک وقت استراحتی برای خود داشته باشید.
یک مقدار زمان مشخصی رو در نظر بگیرید که بعد از هر یک ساعت درس خوندن، به اون میزان استراحت داشته باشید. حواس‌ تان باشد که زمان استراحت تان زیاد طول نکشد. چون اگه زمان استراحت زیاد طول بکشه، شما مشغول یه کار دیگه می شید و رغبت تان برای برگشتن به سر کار اصلی ، کم‌ تر می‌شود.
سعی کنید روشی رو که برای شما بهتر جواب میده رو انتخاب کنید.

بعضی از دانش آموزان ، دوست دارن بلافاصله بعد از این که از مدرسه میان خونه، انجام تکلیف هاشون رو شروع کنن تا زودتر تمومش کنن. در حالی که شاید بهتره یه ساعت قبل از شروع ، استراحت کنند تا خستگی شون در بره.
شاید این طور به نظر برسه که ، بهتره کار رو شروع کنیم و همین طور ادامه بدیم تا این که تموم بشه . ولی اگه در طول این مدت چند بار به مغزمون استراحت بدیم کیفیت کارمون قطعا بهتر خواهد شد .
این که به طور پیوسته ، روی یک موضوع به مدت بیش از 45 دقیقه تفکر کنیم ، خسته کننده و سخت خواهد بود. یه کم به خودتون استراحت بدین و دوباره با انرژی سر کارتون برگردین.

5 - بعد از استراحت، مشتاقانه به سر کار برگردید.
اجازه ندین که زمان های استراحت تون ، طولانی و طولانی‌تر بشن . شاید سخت باشه که بعد از استراحت دوباره بخواین برگردین سر کار ، ولی سعی کنید عادت داشته باشید که تا وقتی که کاری رو تموم نکردین ، ازش دست نکشین.
اولین 15 دقیقه‌ وقت استراحت موثرترین دقایق هستند. چون ذهن شما ، آرام و آماده برای کار خواهد شد. نیروی خودتون رو بازیابی کنین و با قدرت و با نشاط برگردین به سر کارتون.

6 - برای تموم کردن کار به خودتون انگیزه بدید.
یه هویج رو کنار بگذارید و یا یه بازی ویدیویی یا یه قسمت از سریالی رو که دوس دارید رو در نظر بگیرید و یا کار‌هایی روکه نمیشه تو وقت استراحت انجام داد. و به خودتون قول بدید که بعد تموم کردن درس و تکلیف تون برید سراغ اینا . این باعث می‌ شه که برای تموم کردن کار و انجام دادن تکلیف تون ، انگیزه داشته باشید.
اگه نمی‌ تونید تمرکز کنید و مدام حواستون پرت می‌شه، با پدر مادر و یا یکی از دوستاتون صحبت کنید و از اونا بخواید با صداقت کمک تون کنه. مثلا گوشی موبایلتون و یا دسته‌ی بازی خودتون رو به اونا بدین و ازشون بخواین، وقتی دارین درس می خونین، اونا رو به شما ندن. بعد این که تکلیف تون رو تموم کردین، به اونا کار نهایی تون رو نشون بدید، و وسایل سرگرمی‌ تون رو پس بگیرید. شرایط رو جوری تنظیم کنید که نتونید تقلب کنید.

7 - اجازه بدین، هر چقدر که نیازه، تکالیف وقت تون رو بگیره.
ممکنه که مثلا تمرین‌های ریاضی خیلی وقت تون رو بگیره ، در این جور مواقع آرامشتون و از دست ندین، و با دقت و تمرکز و به آرامی به انجام تکلیف بپردازید. اجازه بدین که هر چقدر که نیازه، تکالیف وقت تون رو بگیره، در این صورت می تونید به درستی اونا رو انجام بدین.
شما می‌ تونید این کار رو با همراه داشتن کسی که وسایل سرگرمی رو ازتون می گیره (موبایل ، دسته بازی و…) انجام بدین. مثلا وقتی که تکلیف رو انجام دادین ، کیفیت کارتون رو کنترل کنه . اگه اینو تو ذهن تون داشته باشید که تا وقتی که به درستی تکلیف رو انجام ندادین، نمی تونین وسایل سرگرمی رو از اونا بگیرید. اون وقت دیگه دلیلی نخواهید داشت که تکلیف رو سریع و با بی‌ دقتی انجام بدین.

8 - بعد این که کارتون رو تموم کردین، اون رو مرور و بررسی کنین.
بعد از این که آخرین مسئله را حل کردید و یا آخرین جمله را نوشتید ، کتاب هاتون رو جمع نکنید ، و کاغذ هاتون رو داخل کیف نذارید. یه کم استراحت کنید و دوباره به سر تکلیف برگردید و با ذهنی آماده یک بار جواب های تان را بخوانید و به دنبال اشتباه‌ های تان باشید. درست کردن غلط های املایی و همچنین درست کردن اشتباه‌ هایی در جمع و تفریق در ریاضیات ، باعث افزایش نمره تمرین شما خواهد شد. هم چنین این کار زمان زیادی ازتون نمی گیره و فقط لازمه که چند دقیقه روش وقت بذارید.

مطالب مرتبط:
بایدها و نبایدهای پیک‌ های نوروز
برنامه ریزی برای نوروز
پیک نوروزی کافیست

منبع: نوجوان شاد