تبیان، دستیار زندگی

توصیه هایی به دانش آموزان برای درس و عید و تعطیلات

بی شک دانش آموزان بعد از گذراندن 6 ماه درس خواندن و مدرسه رفتن، دوست دارند که در تعطیلات عید استراحت کامل داشته باشند و از درس خواندن دور باشند. ولی این حالت ممکن است که افت تحصیلی را برای آنها ایجاد کند. اما در تعطیلات عید نیاز به ایجاد یک برنامه مناسب است که در کنار تفریح و استراحت، حتما مطالعه دروس نیز قرار داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توصیه هایی به دانش آموزان برای درس و عید و تعطیلات
بهتر است دانش آموزان قبل از فرا رسیدن تعطیلات به نوشتن یک برنامه مطالعاتی بپردازند
درس خواندن در ایام عید

از ماه فروردین کم کم تعداد ساعاتی که در طول شبانه روز، روز و روشن هستند به حدود 12 ساعت می رسد. وقتی هوا روشن است انگار برای مطالعه هنوز هم فرصت باقی ست و این زمان بهترین زمان برای مطالعه دانش آموزان است. دلیل دیگری مبنی بر این که تعطیلات عید فرصت مناسبی برای مطالعه می باشد این است که دانش آموزان نه به مدرسه می روند و نه به کلاس های فوق برنامه. پس از زمان بیشتری را برای مطالعه برخوردار هستند.

عملکردهای مختلف
بازدید کننده عزیز، دانش آموزان در تعطیلات سال نو، 3 نوع عملکرد متفاوت را می توانند از خود نشان دهند.
1. عده ای در تعطیلات سال نو فقط به استراحت و تفریح می پردازند. قطعا این دسته از دانش آموزان ضررهای زیادی را می توانند تجربه کنند که بعد به آن اشاره می شود.
2. عده ای دیگر به جبران نقایص درسی خود و قوی کردن دروس ضعیف شان می پردازند. بدون شک این دانش آموزان می توانند موفقیت های زیادی را به دست بیاورند.
3. عده ای هم که مشکلات درسی چندانی ندارند صرفا به دوره دروس خود می پردازند تا آن مطالب را برای خودشان تثبیت کنند. این دسته از دانش آموزان هم بسیار موفق می شوند.

تفریح تعطیل نیست
برخی از والدین فکر می کنند که فرزندان شان در طول مدت تعطیلات باید بیشتر به درس خواندن بگذرانند و فرصت های تفریحی کمتری را در اختیار آن ها می گذارند. آن ها ممکن است فکر کنند که فرزندان شان می توانند در این مدت تعطیلات به جبران نقاط ضعف خود بپردازند. در صورتی که تفریح یکی از پایه ای ترین نیازهای افراد است. اگر این نیاز از دانش آموزان به صورت کامل گرفته شود همانند آن است که آن ها را از خوراک و پوشاک، یعنی نیازهای اولیه برای زنده ماندن محروم کرده ایم.
پس بهترین راهکار این است که والدین قبل از فرا رسیدن تعطیلات سال نو، با همکاری خود دانش آموزان به یک برنامه ریزی مناسب بپردازند تا بتوانند از فرصت خود بهترین استفاده را داشته باشند.

از دست دادن فرصت ها
بازدید کننده گرامی، اگر دانش آموزان در تعطیلات به صورت کلی درس خواندن را کنار بگذارند، ممکن است که ضررهای زیادی را متوجه شوند. این ضررها می تواند شامل موارد زیر باشند:
1. دانش آموزانی که به مدت تقریبا 2 هفته درس خواندن را تعطیل کنند، بعد از تمام شدن تعطیلات، ممکن است که بی حوصله شوند و انگیزه ای برای درس خواندن نداشته باشند.
2. این دانش آموزان ممکن است که در درس هایی که ضعیف هستند ضعیف تر و ضعیف تر بشوند زیرا همان مقداری را هم که یاد گرفته بودند در اثر عدم تکرار از یاد می برند.
3. حتی بی اعتماد به نفس هم می شوند زیرا می بینند که نمراتشان از خیلی همکلاسی هایشان کمتر است.

برنامه مطالعاتی خود را از روز 3 فروردین تا 12 فروردین بنویسید

بهتر است برای یک برنامه ریزی دقیق و مفید و موثر، والدین و دانش آموزان نکات زیر را در برنامه خود لحاظ کنند:
1. برنامه مطالعاتی خود را از روز 3 فروردین تا 12 فروردین بنویسید.
2. چند روز مانده به شروع تعطیلات تمام کتاب های درسی خود را روی یک میز بگذارید.
3. کتاب های درسی خود را به صورت اولویت بندی از دروس سخت تر تا به دروس راحت تر بچینید.
4. دروس سخت تر دروسی هستند که ممکن است شما در آنها ضعیف تر باشید و یا اینکه مجبور باشید زمان بیشتری را برای یادگیری آن ها صرف کنید.
5. دروس سخت را در برنامه ی هر روز خود بنویسید. حتما نباید مدت زمان زیادی را هر روز اختصاص به یک درس سخت بدهید. همین که حداقل 15 دقیقه در هر روز هر یک از دروس مشکل خود را بخوانید می تواند موثر واقع شود.
6. می توانید صبح یکی از دروس را بخوانید، ظهر یکی دیگر و عصر یک درس دیگر را. این جمله به این معنا است که حتما نباید تمام درس های خود را در یک روز پشت سر هم مطالعه نمایید.
7. دروسی را که برایتان آسان تر هستند را به صورت یک روز درمیان یا دو روز در میان در برنامه خود بگنجانید.
8. سعی کنید برای درس هایتان ساعت مشخص کنید. به طور مثال نگویید که ریاضی را هر روز ساعت 10 صبح می خوانید. زیرا ممکن است که مهمان سر برسد و شما نتوانید که به برنامه تان برسید. بهتر است مدت زمان مطالعه را مشخص کنید و هر زمان از روز که توانستید مطالعه خود را انجام بدهید.


منبع: پرشین استار