تبیان، دستیار زندگی

نکات مهم پایانی تا کنکور

برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان برای موفقیت در کنکور تنها آمادگی علمی راهگشا نیست بلکه باید با عملکردی هوشمندانه مسیر دستیابی به نتیجه مطلوب را طی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نکات مهم پایانی تا کنکور
در واپسین روز‌های نزدیک به کنکور سراسری علاوه بر آمادگی تحصیلی برای دستیابی به نتیجه‌ ای مطلوب هنر چگونه آزمون دادن و مدیریت شرایط از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌ توان آن را حلقه‌ای مفقوده در کسب موفقیت دانست بنابراین داوطلبان باید با آمادگی کامل در جلسه کنکور شرکت کنند.

در آزمون‏‌ های سراسری 2 عامل IQ (هوش تحصیلی) و EQ (هوش هیجانی) مورد سنجش قرار می‌گیرد که IQ ثابت و منتقل شده توسط ژن ‏‌های وارثتی و EQ با تمرین قابل افزایش است که می‌توان با به کارگیری روش‌ هایی تقویت EQ و چگونگی استفاده از آن را در آزمون سراسری مورد توجه قرار داد.

آزمون سراسری، محلی برای سنجش هوش هیجانی
توانایی کنترل انواع هیجانات اعم از شادی، امیدواری، غم، نا امیدی و مواردی از این قبیل هم چنین اجرای بهترین تصمیم در شرایط مختلف نشان از هوش هیجانی بالا در افراد مختلف است در واقع اگر منطقی و عقلانی رفتار کنیم عملکردی هوشمندانه داشته ایم که نشان از شرایط رضایت بخش هوش هیجانی محسوب می‌شود.
یک مشاور تحصیلی در خصوص ضرورت هوش هیجانی در آزمون سراسری با بیان اینکه هوش هیجانی به شکل‏‌های مختلف در آزمون سراسری سنجیده می‌شود، مطرح کرد: با تغییر نگرش خود می‌ توان هوش هیجانی را برای آزمون سراسری تقویت کنیم.
کنترل هیجان نا امیدی، کنترل هیجان ایده آل گرایی، کنترل هیجان اضطراب و مقایسه، کنترل هیجان بی خیالی، کنترل هیجان بی تفاوتی و مواردی از این قبیل می‌ تواند مسیر موفقیت در آزمون سراسری برای داوطلبان را هموار کند.

عملکردی هوشمندانه در جلسه کنکور داشته باشیم
برای یک داوطلب آزمون سراسری تقویت هوش هیجانی تاثیر بسزایی در روند نتیجه گیری وی دارد، این مساله موجب می‌ شود تا در جلسه آزمون رفتار هوشمندانه داشته باشد، با نگاهی منطقی آزمون‌ ها را تحلیل کرده و رفتار خود را اصلاح کند، رفتار دیگران تاثیری در عملکرد او نداشته باشد و با تمام توان برای رسیدن به هدفش تلاش کند.
داشتن رفتار هوشمندانه در جلسه آزمون به معنی کنترل ذهن است، به عنوان مثال مهم نیست که به همه سوالات پاسخ داده شود و بر خلاف شایعه‌ های موجود، درصد 100 نسبت به سایر درصد‌ها هیچ برتری و امتیازی ندارد.
در واقع تمامی سوالات در آزمون سراسری برای سنجش علمی داوطلبان نیست برخی سوالات برای سنجش هوش هیجانی است و داوطلبانی که روی این سوالات (سوالات مبهم) مکث می‌کنند درصد کمتری کسب کرده بنابراین هوش هیجانی کمتری دارند که با تمرین و یادآوری این مهارت (هنر آزمون دادن) در آزمون ‏‌های آزمایشی می‌ توان هوش هیجانی را تقویت کرد.

هنر چگونه آزمون دادن، کلیدی طلایی برای موفقیت در کنکور
موفقیت در آزمون سراسری تنها با بالا بودن اطلاعات میسر نیست و نیازمند به کارگیری هنر آزمون دادن است که این مساله باید در آزمون‌ های پایانی مورد توجه و تمرین دانش آموزان قرار گیرد تا میزان تسلط بر آن افزایش یافته و شکلی عملیاتی در جلسه کنکور پیدا کند.
هنر آزمون دادن شامل 10 تکنیک است و باید این حق را برای خود قائل شویم که به تعدادی از سوالات پاسخ ندهیم، در مرحله اول فقط سوالاتی که مطمئن هستیم را پاسخ دهیم، وقت هر درس را فقط به همان درس اختصاص داده و از زمان پاسخ‌ گویی به هر درس را کاهش داده تا در انتها زمان برای مرور ایجاد شود.
زمان شروع پاسخگویی به هر درس را در ابتدای همان درس بنویسیم، هر 10 سوال یک بار زمان و شماره پاسخ برگ را کنترل کنیم، اگر زمان پاسخ گویی به سوالات یک درس به اتمام رسید و برخی سوالات آن هنوز باقی‌ مانده بود تست های مربوطه را ر‌ها کنیم، در زمان مرور ابتدا سوالات را نخوانده و بعد به سوالات علامت دار جواب دهیم، هر زمان که دچار آشفتگی ذهنی شدیم با مصرف مواد قندی، تنفس عمیق، کشش عضلانی، رعایت وضعیت نشستن و ایجاد افکار مثبت حدود انرژی اولیه را در خود ایجاد کنیم و فراموش نکنیم دیگران هیچ تاثیری روی نتیجه ما نخواهند داشت و کافی است ما به درصد دلخواه خود دست یابیم.

چگونه آزمون سراسری را در منزل شبیه سازی کنیم؟
توجه به هنر آزمون دادن و دستیابی به این مهارت نیاز به تمرین دارد تا در جلسه کنکور به طور کامل قابلیت اجرایی پیدا کند بنابراین در این روز‌های باقی مانده باید خود را با این شرایط هماهنگ کرد تا مسیر حرکت به سمت رشته و دانشگاه دلخواه فراهم شود که این کار نیاز به شبیه سازی شرایط کنکور و پیاده کردن مهارت‌ های یاد شده دارد.

مطالب مرتبط:
کنکور ما و کنکور دیگران!
یک کنکور با چاشنی انگیزه و انرژی
مطالعه برای کنکور؛ مهم و دست یافتنی

منبع: میگنا