تبیان، دستیار زندگی

هم‌ افزایی برای تحول در آموزش

چهارسوق شبکه فعالان تحول‌خواه تعلیم و تربیت است؛ محلی برای دیده‌شدن فعالیت‌ های امیدبخش و نوآورانه آموزشی و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، ایده‌ها و نظرات. چهارسوق بستری برای شبکه‌ سازی و هم‌ افزایی معلمان، دانشجویان، مدیران مدارس، فعالان فرهنگی، مدرسه‌ ها، موسسه‌ ها، اهالی رسانه و حتی دانش‌ آموزان و والدین دغدغه‌ مند در حوزه تعلیم و تربیت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هم‌ افزایی برای تحول در آموزش
زنان و مردانی بزرگ با عزمی راسخ فرصت‌ هایی کم‌ نظیر برای رشد کودکان در روستاهای دور از پایتخت و مناطق صعب‌العبور فراهم آورده‌اند. نسل جدید معلمان و مربیان، محیط‌های یادگیری را با روش‌های ابتکاری و دوست‌ داشتنی مدیریت می‌کنند. مجموعه‌ها و موسسه‌ های جوان، با نوآوری‌های خود در حال جذاب‌ تر و کارآمدتر کردن روش‌های تربیت و یادگیری هستند. پژوهش‌ گران و متفکرینِ دغدغه‌ مند، فعالیت‌ های خود را بر یافتن پاسخ‌ های موثر برای مسایل نظام تعلیم و تربیت متمرکز کرده‌ اند. الگوهای نوین و بومی آموزشی و تربیتی، در شهرها و حتی روستاهای مختلف کشورمان سربرآورده‌ اند و تعداد و تنوع‌ شان به سرعت در حال افزایش است.

چهارسوق شبکه فعالان تحول‌ خواه تعلیم و تربیت است؛ محلی برای دیده‌ شدن فعالیت‌ های امیدبخش و نوآورانه آموزشی و اشتراک‌ گذاری تجربه‌ ها، ایده‌ ها، و نظرات. چهارسوق بستری برای شبکه‌ سازی و هم‌ افزایی معلمان، دانشجویان، مدیران مدارس، فعالان فرهنگی، مدرسه‌ ها، موسسه‌ ها، اهالی رسانه، و حتی دانش‌ آموزان و والدین دغدغه‌مند در حوزه تعلیم و تربیت است.
چهارسوق در سال 1392 در دانشگاه صنعتی شریف و با حضور جمعی از فعالان حوزه آموزش کشور با ایجاد فضایی برای ارائه باکیفیت تجربه‌ها و نظریه‌ های بومی تعلیم و تربیت متولد شد. در سال‌ های آینده به تدریج رشد کرد و یادگرفت که چگونه می‌تواند بسترساز شکل‌ گیری یک شبکه مردمی گسترده و اثرگذار در حوزه آموزش باشد. به لطف خدا، دهمین رویداد چهارسوق (آذرماه 96) با حضور نزدیک به 600 نفر از فعالان و علاقه‌ مندان حوزه تعلیم و تربیت از سراسر کشور به بزرگ‌ترین گردهمایی مردمی فعالان تعلیم و تربیت کشور تبدیل شد. در ده نشست گذشته، در مجموع 76 ارائه توسط صاحب‌ نظران تعلیم و تربیت از مدیران ارشد نظام آموزشی گرفته تا معلمان روستایی و از اساتید دانشگاه گرفته تا گرافیست و معمار در چهارسوق انجام شده.
چهارسوق در مسیر تکامل خود و با فراتر رفتن از قالب رویداد، در آستانه تبدیل شدن به یک جریان تحول‌خواه در قالب یک شبکه اجتماعی متشکل از تحول‌ خواهان آموزشی است. رویداد یازدهم چهارسوق یکی از اجزای مهم این جریان خواهد بود که با ارائه‌هایی ناب در حوزه تعلیم و تربیت، و اجرای فعالیت‌ ها و بازی‌ های مشارکتی که تجربه خوب در کنارِ هم قرار گرفتن برای پیش‌ برد یک حرکت بزرگ را برای مخاطبان به همراه می‌آورد-، میزبان صدها نفر از فعالان آموزشی کشور خواهد بود. شبکه اجتماعی مجازی چهارسوق، به عنوان یکی دیگر از اجزای مهم و راهبردی این حرکت اجتماعی، فرصتی بی‌ نظیر را برای شبکه‌ سازی، مشارکت و هم‌ افزایی هزاران نفر از اثرگذاران بالقوه و بالفعل کشور در مسیر تحول نظام آموزشی کشور فراهم می‌ آورد. «پویش آرزوهای تحولی» نیز به‌عنوان یکی دیگر از اجزای چهارسوق در سال جاری با هدف تقویت امید و هم‌ افزا کردن خواست‌ های فعالان تعلیم و تربیت کشور اجرا خواهد شد.

رویداد چهارسوق امسال طبق برنامه‌ ریزی انجام‌ شده تا کنون شامل بخش‌های زیر خواهد بود:
ارائه‌های چهارسوق در سالن اصلی، ارائه ایده‌های مساله‌محور، فعالیت ویژه شبکه‌ سازی تخصصی، رویداد دانش‌آموزی مستندسازی چهارسوق و اکران مستندها، نمایشگاه تخصصی عکس‌های تعلیم و تربیت، نشست خیرین نرم‌ افزاری تعلیم و تربیت، مهد کودک چهارسوق، پذیرایی و ناهار آماده شده توسط دانش‌ آموزان، بخش ویژه تجربه یادگیری و بازی با اسباب‌ بازی‌ های ایرانی، تجربه بازی‌ ها و فعالیت‌ های جمعی، فرصت تعامل با سخنرانان، غرفه‌های نوآوری‌های آموزشی، کمپین آرزوهای تحول

· ارائه‌ ها
چهارسوق رویدادی سخنران محور است و بنابراین کیفیت  سخنرانان در کیفیت رویداد تأثیر به سزایی دارد. سخنرانان چهارسوق از میان افرادی انتخاب می شوند که در حوزه تعلیم و تربیت دارای نظریه، تجربه یا ایده  بومی، نوآورانه، ارزشمند و امیدبخش باشند. سخنرانان در یک ارائه کوتاه 15 دقیقه ای و جذاب ماحصل یافته ها و فعالیت هایشان را با مخاطبین چهارسوق در میان می گذارند.
انتخاب سخنرانان از طریق فراخوان دعوت عمومی و نیز پرس و جو و جستجو در جامعه فعالان تعلیم و تربیت صورت می گیرد.
پس از انتخاب سخنرانان و موضوع سخنرانی یک نفر راهبر سخنران را برای طراحی ساختار سخنرانی، آماده نمودن متن سخنرانی و ارائه عالی تا روز برگزاری رویداد همراهی و هدایت می کند.

· پویش آرزوها
هر یک از ما نقشی را در  نظام آموزشی بر عهده داریم. ممکن است معلم ، دانشجو، مدیر مدرسه،  استاد دانشگاه، مربی، مسئول یک موسسه تعلیم و تربیتی ، یا حتی دانش آموز یا پدر یا مادر باشیم. فرقی نمی کند نقشی که در نظام آموزشی داریم بزرگ است یا کوچک. کافی است به‌فکر تحول در نظام آموزشی باشیم و اولین گام در این مسیر خواستن است. خواستن آن‌چه باید باشد. پویش آرزوهای چهارسوق، حرکتی جمعی است که قصد دارد  خواسته‌های تحولی جامعه فعالان آموزش را جمع‌آوری کرده و نمایش دهد. پویش آرزوها جهت‌گیری آینده نظام آموزشی را نشان خواهد داد، چراکه تحول از تک‌تک ما آغاز می‌شود.‌

· فعالیت شبکه‌ ساز
شبکه‌سازی میان فعالان تعلیم و تربیت مهم‌ترین هدف چهارسوق است. در واقع مهم‌ترین کارکرد جامعه چهارسوق برقراری شناخت و ارتباط میان فعالان تعلیم و تربیت به منظور توان‌مندشدن و هم‌افزاشدن اعضای این جامعه است. فضاسازی ویژه‌ای که در سالن نمایشگاهی محل برگزاری اجرا خواهد شد، شبکه‌سازی موثر شرکت‌کنندگان در رویداد را تسهیل خواهد کرد. شرکت‌کنندگان در این فضا به راحتی افراد فعال در موضوعات موردنظرشان را پیدا خواهند کرد و امکان گفتگو و تبادل تجربیات با یک‌دیگر را خواهند داشت. هم‌چنین فضای شبکه‌ سازی رویداد میزبان تعداد زیادی از سخنرانان رویدادهای پیشین چهارسوق و صاحب‌نظران و فعالان حوزه تعلیم و تربیت خواهد بود.

· بازی‌ های و فعالیت‌ ها
بازی ها و فعالیت ها  کارکردهای متنوعی دارند. در رویداد چهارسوق یازدهم از این ابزار در خدمت اهداف رویداد استفاده خواهیم کرد. در میان ارائه ها در سالن سخنرانی و نیز در فضاهای مکمل، برای افزایش نشاط و انرژی افزایی و نیز تسهیل فرآیند شبکه سازی و پیوند جامعه فعالان آموزشی از آن بهره می بریم.
نشاط حاصل از یادگیری جمعی، لذت ساخت و تجربۀ دست ورزی با اسباب بازی از جمله ارزش هایی هستند که در طراحی این بخش مورد توجه قرار می گیرند و به تناسب شرایط و امکانات در طراحی ها لحاظ خواهند شد.
مشارکت در بازی ها و فعالیت ها عموما اختیاری خواهد بود؛ اما بعضا ممکن است نیاز به مشارکت همگانی باشد.

· بخش استارتاپ‌ های آموزشی
حوزه آموزش، حوزه نسبتا نوپایی در فضای نوپای استارتاپی کشور است. یکی از مسائل این حوزه ارتباط کم‌رنگ فعالان استارتاپی با فعالان آموزشی است. بخش استارتاپ‌های آموزشی رویداد چهارسوق، با هدف دیده شدن فضای استارتاپ‌های آموزشی به‌طور عام و تقویت ارتباط فعالان آموزشی و فعالان استارتاپی برگزار می‌شود. این بخش شامل دو برنامه اصلی است؛ برنامه استندآپ ایده که طی فرآیندی افراد و تیم‌هایی که بالقوه توان راه‌اندازی یک استارتاپ آموزشی را دارند شناسایی و توان‌مند می‌کند. و دورهمی استارتاپ‌های باسابقه‌تر حوزه آموزش که با هدف تبادل تجریبات و برقراری ارتباطات جدید برگزار می‌شود.

برگزار کنندگان و حامیان
هم‌ افزایی برای تحول در آموزش

مطالب مرتبط:
نشست چهارسوق
ثبت‌ نام نشست سوم چهارسوق
معرفی نشست تعلیم و تربیت چهارسوق
دعوت به نشست فرهنگی چهارسوق

برای آشناتر شدن با چهارسوق، مشاهده ارائه‌های رویدادهای برگزار شده و همچنین شرکت در رویداد پیش‌ رو و کمپین آرزوهای تحولی، به نشانی اینترنتی www.chaharsoogh.ir سر بزنید.
اگر ابهام یا پرسشی دارید، با دبیرخانه چهارسوق با شماره 02147341113، 09029293339 تماس بگیرید.