تبیان، دستیار زندگی
ناصر فیض می گوید: انگیزه ای بهتر و زیباتر از اربعین برای سرودن شعر وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اربعین زیباترین بهانه برای سرایش شعر

ناصر فیض می گوید: انگیزه ای بهتر و زیباتر از اربعین برای سرودن شعر وجود ندارد.

بخش ادبیات تبیان

ناصرفیض

ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری و شاعر،  با بیان اینکه مناسبت های مذهبی همچون اربعین حسینی به نوعی یادآوری حماسه عاشوراست، اظهار کرد: شعار معروف «کل یوم عاشورا، کل عرض کربلا» نشئت گرفته از اتفاقی است که تنها مربوط به روز عاشورا نیست و در طول تاریخ ادامه دارد.

وی افزود: روزهایی مانند اربعین حسینی مانند تذکر و یادآوری دوباره است و برای این است که فراموش نکنیم در عاشورا چه اتفاقی افتاده است. شخصیت هایی که در عاشورا وجود دارند، اسطوره و اسوه و هر صفت خوبی را دارا هستند. حتی در شخصیت های منفی این واقعه هم، هر نوع شخصیتی را در این واقعه مشخص می کنید.

این شاعر خاطرنشان کرد: اگر درس آزادگی بخواهیم در عاشورا هست و در این واقعه گفته شده است که «اگر دین ندارید آزاده باشید». این باعث می شود که پیام عاشورا تنها مربوط به افراد محدودی نباشد و هر انسانی بتواند از آن استفاده کند.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با تاکید بر اینکه اربعین حسینی بر روی شاعران تاثیرگذار است، عنوان کرد: اربعین مانند بسیاری از وقایع مهم مذهبی و اجتماعی بر روی اهالی ادبیات تاثیر می گذارد و شاعران با استفاده از ظرفیت های زبانی از این موضوع استفاده می کنند. شاعر دنبال بهانه و انگیزه ای است برای سرودن و چه انگیزه ای بهتر و زیباتر از اربعین که بزرگداشت شخصیت های نمونه در طول تاریخ بشریت است؟

فیض گفت: در روضه خوانی ها و عزاداری ها هم تلاش می شود تا شخصیت های عظیم کربلا معرفی شوند و شاعر در چنین فضایی می تواند بسیار هنرنمایی کند.

وی با تاکید بر اینکه دین اسلام از ابتدا از سیاست جدا نبوده است، اظهار کرد: در دوران زندگی حضرت محمد (ص) مردم در مسجد تنها نماز نمی خواندند و بسیاری از اتفاقات دیگر همچون سیاست گذاری و برنامه ریزی و ... هم پیش می آمد و واقعیت این است که اربعین حسینی نیز تنها اتفاقی عاطفی و احساسی نیست. در پیروزی انقلاب اسلامی اربعین ها تاثیرگذار بودند و منشا خیری بودند که تظاهرات ها در شهرهای مختلف شکل بگیرد و نشان می دهد که اربعین حسینی برای مطرح کردن مسائل سیاسی نیز هست.

این شاعر گفت: همین که مردم برای هدف مشترکی گرد هم جمع شوند و راهپیمایی کنند اتفاق بزرگی است و چنین حرکتی در ساده ترین شکل، باعث می شود اربعین و عاشورا تبیین و تشریح شود. اربعین حسینی در معادلات سیاسی تاثیرگذار است و حتی اگر بر اساس تبلیغات مردم به راهپیمایی اربعین و یا راهپیمایی های دیگر همچون 22 بهمن بروند؛ ایرادی ندارد و در وقایع سیاسی و ارتباطات دیپلماتیک ایران تاثیر می گذارد. اربعین حتی در معادلات اقتصادی هم تاثیر گذار است.

وی درباره تاثیر اربعین حسینی و مناسبت های مذهبی در ثبات و پایداری کشور نیز گفت: داعش در فرانسه بمب گذاری کرده است. اما ما با وجود تمام تحریم ها و مشکلات، امنیت خود را حفظ کرده ایم و این امنیت مدیون حرکت هایی همچون اربعین حسینی و حضور در صحنه مردم است. این امنیت به این دلیل رخ می دهد که ما به شعائر خود اهمیت می دهیم. داعش در منطقه تبدیل به مسئله شده است، اما مرزهای کشور ما همیشه امن بوده اند و هیچ کشوری جرئت تجاوز به مرزهایمان را نداشته است.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری عاشورا و اربعین حسینی را دارای سوژه های قدرتمندی برای شاعران و هنرمندان دانست و گفت: هنرمندان کشورهای دیگر از تخیل خود برای دستیابی به چنین سوژه هایی استفاده می کنند. در حالی که هنرمندان کشور ما از این دست سوژه ها در اختیار دارند و راهپیمایی اربعین، دفاع مقدس و بسیاری از وقایع دیگر، مملو از وقایع بکر و انسانی است. ادبیات عاشورایی ادبیات پر تحرک است و به غیر از بخش عاطفی، اصل عاشورا سخنان بسیاری را در خود دارد.

فیض در پایان گفت: معتقدم کسانی که هنوز به حرکت هایی همچون راهپیمایی اربعین حسینی انتقاد دارند، در اشتباه هستند و حتی با نگاهی غیر دینی نیز، این حرکت، حرکت پسندیده ای است. وقتی برخی راهپیمایی های سالانه که موضوع آن سطحی است از اهمیت برخوردار می شود و رسانه ها به آن می پردازند، چطور چنین راهپیمایی باشکوه و عظیمی که هدف و پیام والایی دارد و در عقبه خود تاریخ دارد، می تواند اشتباه باشد و زیر سوال برود؟


منبع: مهر