تبیان، دستیار زندگی

ویترین «فجر ۳۷» زیر ذره‌بین «سینما انقلاب»

محمد کوچک دبیر اجرایی هم‌اندیشی «سینما انقلاب» و جایزه سینمایی «ققنوس» به تشریح جزییات برگزاری این رویداد در آستانه معرفی برگزیدگان هشتمین دوره پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه سینمایی «ققنوس»

محمد کوچک دبیر اجرایی هشتمین دوره هم‌اندیشی «سینماانقلاب» و جایزه سینمایی «ققنوس» درباره این رویداد سینمایی گفت: با توجه به ۲ اتفاق مهم امسال یعنی چهل سالگی انقلاب اسلامی و آغاز موج جوانگرایی در کشور ما هم در سینما انقلاب و «ققنوس» این ۲ تغییر را داشتیم و این ۲ رویکرد را مدنظر قرار دادیم از همین رو محوریت سخنرانی‌های «ققنوس» و فضای جشن به سمت و سوی بحث چهل سالگی انقلاب اسلامی سوق پیدا کرد و برای تحقق بحث جوانگرایی هم در ترکیب هیات داوران از جوانان و در مقابل برای سخنرانی بیشتر از استادان استفاده کردیم.

وی با اشاره به اهداف این دوره از جشنواره عنوان کرد: همچون ۲ دوره گذشته این رویداد که مساله سینمای عدالت اجتماعی را پیگیری می‌کردیم امسال هم همین طرح را داشتیم. البته این نکته را هم باید عنوان کنم که امسال آثار خوبی در این حوزه و به ویژه در مساله قهرمان سازی که یکی از مصادیق سینمای عدالت اجتماعی بود داشتیم.


«ققنوس» جشنواره نیست


کوچک با بیان اینکه روز گذشته ۳۰ بهمن ماه جلسه داوری برگزار شد، گفت: امیدواریم در مراسم پایانی که روز جمعه ۳ اسفندماه برگزار می‌شود، شاهد اتفاقات خوبی باشیم. «ققنوس» یک جشنواره نیست بلکه صرفا یک جایزه است بنابراین ساز و کار جشنواره را نیز ندارد یعنی نه آثاری برای دبیرخانه ما ارسال می‌شود و نه بنا داریم که چنین دبیرخانه‌ای داشته باشیم ضمن اینکه جشنواره فیلم فجر کارکرد خود را دارد اما «ققنوس» فضایی دارد که می‌تواند به جشنواره فیلم فجر کمک کند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر جشنواره فیلم فجر تمایل داشته باشد از این ظرفیت موجود استفاده کند ما حاضر به کمک دادن هستیم چراکه اعتقاد داریم که جشنواره فیلم فجر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و باید در نهایت اقتدار برگزار شود اما نواقصی دارد که ما می‌توانیم در مسیر تکمیل آن نواقص کمک کنیم.

محدود به یک جریان فکری نیستیم


دبیر اجرایی «ققنوس» با اشاره به اینکه در این رویداد، روزانه ۳ فیلم با دیدگاه‌های مختلف اکران و بررسی می‌شود، مطرح کرد: در این محافل منتقدان و مخاطبان نیز با دیدگاه‌های مختلف حضور دارند و فضا محدود به یک جریان فکری خاص نیست. شاید تیم برگزار کننده منتسب به یک جریان فکری خاص باشند اما بستری و محیطی که ایجاد شده محیط تضارب آرا و گفتگوست در نتیجه این رویداد بر مبنای جریان‌های فکری مختلف چه به لحاظ اکران، چه نشست‌های نقد و بررسی و... در حال پیگیری است.

کوچک ادامه داد: از سوی دیگر امسال تلاش ویژه‌ای کرده‌ایم تا افرادی که نسبت به ما اعلام زاویه‌داری می‌کردند، در میز نقد ما حاضر شوند و با آنها بحث خوبی داشته باشیم که خدا را شکر این امر به دور از جوسازی‌هایی که شکل گرفته بود در یک محیط امن و آرام میسر شد؛ چیزی که مدت‌هاست در جشنوار فیلم فجر شاهدش نیستیم.

دبیر اجرایی جایزه سینمایی «ققنوس  ضمن بیان این مطلب که استقبال خوبی از آثار این رویداد شده است، اظهار کرد: مجموعه سرچشمه ۴۱۶ صندلی بیشتر ندارد اما شب گذشته ۳۰ بهمن ماه در اکران فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی شاهد حضور بالغ بر ۷۰۰ نفر بودیم که آمار قبول قبولی است.

وی افزود: البته امسال تمام فیلم‌های مهم جشنواره فیلم فجر را به نمایش گذاشتیم در همین راستا امروز ۱ اسفندماه هم «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی، «آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان اکران می‌شود اما در روزهای گذشته «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی، «مسخره باز» ساخته همایون غنی زاده، «خون خدا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی و ... را که داری حرفی را برای گفتن داشتند، اکران کردیم.

کوچک در پایان عنوان کرد: مراسم پایانی این رویداد روز جمعه ۳ اسفندماه ساعت ۱۹ در مجموعه سرچشمه برگزار  و از فیلم‌های برتر قدردانی می‌شود همچنین در نظر داریم چهره برتر هنری را معرفی و یکی از اساتید عرصه هنر سینما تجلیل کنیم.

منبع: مهر