تبیان، دستیار زندگی

بهار فصل مناسبی برای گشت و گذار در کشور چهار فصل ایران است

در فصل بهار به کدام شهرها سفر کنیم؟

سفر یکی از بهترین و جذاب‌ترین بخش از زندگی انسان است که اگر با شناخت و مطالعه و برنامه‌ریزی انجام شود، می‌تواند تجارب جالب و خاطرات مهیجی را بوجود آورد و افق تازه‌ای از مردم‌شناسی و کشف مناطق جدید را به روی ما بگشاید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صدیقه شریفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نیشابور
روزهای زیبا و دلنشین بهار امسال اگرچه با سرمای هوا قرین شده اما در عوض، نوید اوقات گشت و گذار طولانی‌تر را برای مسافران اردیبهشت می‌دهد. اگر در تعطیلات نوروز درگیر رسیدگی به مناطق سیل زده بودید و یا برای دیدن اقوام به دیار پدری‌تان سفر کردید، ماه اردیبهشت وقت مناسبی است تا به شهرهای بهاری ایران مسافرت کنید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، بافت قدیمی و مناطق تفریحی، سیاحتی و فرهنگی استان‌های مختلف لذت ببرید. در شرایط فعلی که آب و هوای کشور متغیر و غالبا سرد گزارش می شود، استان‌های جنوبی همجوار با خلیج فارس یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر هستند، در این جا ما شما را با تعدادی از شهرهای میهمان‌پذیر آشنا می‌کنیم:

سواحل خلیج همیشه فارس ایران

بوشهر

شهری آرام با مردمانی خونگرم و نجیب، میهمان‌دوست و ساده با محبت، در جوار آبی بی‌نظیر دریای خلیج، همیشه میزبان گردشگران بهاری است. بافت منحصر‌به‌فرد و قدیمی و بناهای تاریخی شهر، عمارت‌ها و موزه‌ها و نخلستان‌های پربار، برای هر گردشگری، رشادت های رئیسعلی دلواری و یارانش در مقابل انگلیسی ها، تداعی می شود.
برای گردش بیشتر، خوب است به شهرهای این استان هم سفر کنید. شهرها با فاصله‌های دو تا چهار ساعت از یکدیگر قرار دارند که شهر دلوار، موزه رئیسعلی دلواری، مبارز بزرگ این استان را در دل خود جای داده است.

 

بر روی زاینده‌رود مهم‌ترین‌ رودخانه‌ مرکز فلات‌ ایران که به برکت باران‌های امسال، جاری و زنده شده، سی و سه پل، یکی‌ از شاهکارهای‌ معماری‌ و پل‌‌سازی‌ ایران‌ و جهان قرار دارد. پل خواجو، عمارت‌ عالی‌قاپو، نمونه ‌منحصربه ‌فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفویه، در میدان نقش جهان یکی از بزرگترین میدان‌های دنیا می‌درخشد.

برازجان، شهر دیگری از این استان، با نخلستان‌های قدافراشته و باقی‌مانده کاخ هخامنشی چرخاب، امیدی بسوی آینده و عبرتی از گذشتگان را پیش چشمتان تصویر می‌کند. بندر زیبای گناوه هم در برازجان قرار دارد با جزیره‌ها و چشمه‌های آب معدنی که دیدنی است.

دیلم و گناوه

بندر دیلم، مرکز شهرستان دیلم، یکی از شهرستان‌های استان بوشهر است که در سواحل نیلگون و زیبای خلیج همیشه فارس با سواحل ماسه‌ای و مملو از صدف‌های دریایی، آکنده از صداهای عجیب و غریب مرغان دریایی که  در صدد یافتن طعمه‌ اند، طبیعت زیبایی را بوجود آورده است.
در فصل بهار، کرانه خلیج نیلگون فارس با فرشی از علفزارها و گل‌های بهاری آراسته شده و سیاحان را به صید دعوت می‌کند. شناورهای تجاری و ماهیگیری در لنگرگاه، پهلو گرفته‌اند و آبزیان صید شده و بارهای تجاری که از شناورها تخلیه می‌شوند، برایتان منظره‌ای دلچسب را بوجود می‌آورند.

قشم

هرمزگان، دارای آثار تاریخی ارزنده که مربوط به دوران صفویه است که منعکس‌کننده قدمت، دیرینگی و شکوفایی تمدن ایران هستند. مانند قلعه فین که تاریخ بنای آن به زمان اردشیر بابکان بازمی‌گردد یا خرابه‌های شهر باستانی خربس در قشم که مربوط به دوره مادهاست.

جزیره هنگام

جزیره مرجانی هنگام در جنوب جزیره قشم در جنوبی‌ترین نقطه ایران پهناور، واقع شده است. آب خلیج در این جزیره  نیلگون و آرام‌بخش است. در میان این آب و در جوار هنگام، جنگل حرا قرار گرفته و محل زندگی انواع گونه‌های جانوران دریایی از جمله دلفین‌ها است. آهوان و تنها پارک کروکودیل کشور از جاذبه‌های داخل این جزیره محسوب می‌شوند .
از نقاط دیدنی دیگر جزیره، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی و نیز تاسیسات بندری انگلیسی‌هاست. شنا و غواصی در سواحل جزیره و تماشای لاکپشت‌های دریایی، جذاب و طبیعتی منحصر به فرد را بوجود آورده است.

کیش الماس خلیج فارس

اوائل بهار بهترین و عالی‌ترین وقت برای سفر به جزیره کیش پر از آرامش است. علاوه بر کشتی به گل نشسته یونانی که هنگام غروب، جاذبه تاریخ را با جذابیت طبیعت عجین می‌کند، کیش، جاهای دیدنی بسیاری دارد. تفریحات آبی، مسیرهای دوچرخه سواری و پارک‌های ساحلی گوناگون، از جمله پارک دلفین‌ها بسیار دیدنی هستند و می‌توانند تعطیلات عالی را برای تان رقم بزنند. 
مساجد این جزیره به سبک کشورهای عربی ساخته شده و برخی قدمت دیرینه دارند. اگر دلتان هوای مدینه را کرد، بروید و در یکی از مساجد قدیمی نماز بخوانید. مردم بومی و خونگرم کیش که در بافت قدیمی آن زندگی می‌کنند، با زبان عربی حرف می‌زنند و به سبک آن ها هم لباس می‌پوشند. بازار عرب ها هم سرشار از نوستالوژی است.

 

دریاچه مهارلو که در هر فصل به یک رنگ در می‌آید و تنگ گمبیل از بکرترین و زیباترین مناطقی است که شاید از دید خیلی‌ها پنهان مانده است. این منطقه با رود خروشان، درختان گردو و تمشک‌های وحشی‌، بوی گل‌های مدهوش کننده، نمای جذاب از زیبایی بی‌حد‌طبیعت در ایران است.


چهار بهار در چابهار 

چابهار در استان سیستان و بلوچستان به بهشت گمشده معروف است.  آب و هوای بهاری و معتدل این شهر را به «چهار بهار» مشهور کرده تا به یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران و تنها بندر اقیانوسی کشور که در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته، تبدیل شود.
چابهار سرزمین عجایب ایران است. از بناها و روستای تاریخی این بندر گرفته تا کوه‌‌های مینیاتوری و گل فشان و سواحل مسحور کننده بریس و گواتر، پدیده موج فشان دریا که ارتفاعش در فصل بادهای موسمی به ۲۰ متر می‌رسد یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های ژئو‌توریسم و از پدیده‌های نادر زمین‌شناسی دنیا به شمار می‌آید. رودخانه باهو کلات و گاندو زیستگاه تمساح پوزه کوتاه، تالاب صورتی رنگ لیپار که یکی از پنج چشمه رنگی جهان است، شما را مجاب می‌کنند بار دیگر به این مکان زیبا سفر کنید.
چون چابهار منطقه آزاد تجاری است، بازارهای آن، بسیار پر رونق‌ هستند. سوغاتی‌ معروف چابهار، صنایع دستی و نان‌های محلی است، با چند نوع میوه جدید با طعم میوه‌های گرمسیری.

مشهد

شهرها

شیراز

شیراز شهر فرهنگ و ادب ایران با عطر خوش بهار نارنج‌ در ماه اردیبهشت، عجین شده است. وقتی در کوچه‌باغ‌های سرسبز شیراز قدم می‌زنید، بوی بهار نارنج‌های تازه، تکه‌هایی کوچک بهشت را بیادتان می‌آورد. در دل این شهر زیبا باغ‌های سرسبز و آرامگاه مشاهیر ایران، حافظیه و سعدیه، باغ ارم، دلگشاه، قصرالدشت و نارنجستان قوام، با سروهای سر به فلک کشیده‌ قرار دارند.
شاهچراغ مهم‌ترین جاذبه مذهبی شهر شیراز، مسجد نصیرالملک یا مسجد هزار رنگ و ارگ کریمخانی، همگی از خاص‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی این شهر هستند. دیدن بازار وکیل، خانه زینت الملوک، ‌باغ جهان نما، باغ عفیف آباد، سرای مشیر، ‌دروازه قرآن، عمارت شاپوری، خالی از لطف نیست. جاذبه‌های تاریخی شیراز مانند تخت جمشید، پاسارگاد، مقبره کوروش، کاخ‌ها، قلعه‌ها، نقش رستم و شهرهایی که از دوران ساسانی باقی مانده، تمدن چندین هزار ساله ایران را نشان می‌دهد.
دریاچه مهارلو که در هر فصل به یک رنگ در می‌آید و تنگ گمبیل از بکرترین و زیباترین مناطقی است که شاید از دید خیلی‌ها پنهان مانده است. این منطقه با رود خروشان، درختان گردو و تمشک‌های وحشی‌، بوی گل‌های مدهوش کننده، نمای جذاب از زیبایی بی‌حد‌طبیعت در ایران است.

 زنجان

آب و هوای کوهستانی دارد و فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای گذراندن اوقات فراغت در این استان هستند. از مکان‌های دیدنی زنجان، بنای رخشویخانه که قدمتش به زمان قاجار برمی‌گردد و بازار زنجان یکی از طولانی‌ترین بازارهای سنتی کشور و مسجد جامع، گنبد سلطانیه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی هستند. 

 

مساجد جزیره کیش به سبک کشورهای عربی ساخته شده و برخی قدمت دیرینه دارند. اگر دلتان هوای مدینه را کرد، بروید و در یکی از مساجد قدیمی نماز بخوانید.

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان
عمارت ذوالفقاری یکی از بناهای به جای مانده از دوران قاجار است که در حال حاضر به نام موزه باستان‌ شناسی زنجان شناخته می‌‌شود و در آن می‌توانید مومیایی‌های مردان نمکی با مو و ریش‌های بلند سپید را تماشا کنید.

حمام حاج داداش
حمام حاج داداش یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر زنجان است که در بازار قدیمی شهر زنجان و روبروی مسجد میرزایی واقع شده است. این بنا حدود ۱۰۰ سال پیش ساخته شده و تنها حمام ستون سنگی زنجان می‌‌باشد که گنبد اصلی آن بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته هم ‌اکنون با حفظ بافت قبلی و با انجام اندکی تغییر و تزئینات زیبای سنتی، به عنوان سفره‌ خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

اصفهان

اصفهان همیشه جذاب و دوست‌داشتنی، در نیمه‌های فصل بهار، هوایی مطبوعی دارد و هر گوشه از این شهری که فرهنگ و هنر در آنجا شکل گرفته، خود، یک جاذبه گردشگری است. بر روی زاینده‌رود مهم‌ترین‌ رودخانه‌ مرکز فلات‌ ایران که به برکت باران‌های امسال، جاری و زنده شده، سی و سه پل، یکی‌ از شاهکارهای‌ معماری‌ و پل‌‌سازی‌ ایران‌ و جهان قرار دارد. پل خواجو، عمارت‌ عالی‌قاپو، نمونه ‌منحصربه ‌فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفویه، در میدان نقش جهان یکی از بزرگترین میدان‌های دنیا می‌درخشد.

 

اگر در تعطیلات نوروز درگیر رسیدگی به مناطق سیل زده بودید و یا برای دیدن اقوام به دیار پدری‌تان سفر کردید، ماه اردیبهشت وقت مناسبی است تا به شهرهای بهاری ایران مسافرت کنید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، بافت قدیمی و مناطق تفریحی، سیاحتی و فرهنگی استان‌های مختلف لذت ببرید.

آتشگاه‌ کوه‌ سنگی، کهن‌ترین‌ میراث‌ باقی‌مانده‌ تاریخی‌ اصفهان، منارجنبان‌، مشهورترین مناره متحرک جهان، پل‌ خواجو کاخ‌ چهل‌ ستون‌، هشت بهشت، کوه صفه، باغ پرندگان، مسجد شیخ لطف‌الله و کلیسای وانک از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر محسوب می‌شوند.

مشهد

اگر دلتان پر کشید و هوای مشهدالرضا و پنجره فولاد کرد، کوله‌بارتان را ببندید و به دل جاده بزنید و عازم مشهد شوید. پس از آن که رسیدید و زیارت کردید، می‌توانید به بازار وکیل، کوه سنگی، مقبره فردوسی، آرامگاه نادر افشار، کلیسای مسروپ قدس، باغ گیاه‌شناسی و مجموعه‌های آبی مشهد هم سر بزنید و از جاذبه‌ها و روستاهای زیبا و بکر اطراف شهر مشهد که در بهار حال و هوای دیگری دارند هم لذت ببرید.

نیشابور

نیشابور دومین شهر بزرگ زیبای استان خراسان رضوی در دامان رشته‌کوه بینالود قرار گرفته و دارای مکان‌های دیدنی تاریخی و طبیعی زیبایی زیادی است. همچون آرامگاه و باغ خیام، باغ و آرامگاه عطار و کمال‌الملک و موزه‌ی مشاهیر که کنار باغ عطار واقع شده، آرامگاه محمد محروق، مسجد جامع نیشابور، مرقد بی‌بی شطیطه، بقعه‌ی بی‌بی بسنده، تکیه ابوالفضلی، امام‌زاده محمد و عبدالله، امام‌زاده یحیی بن زید است.
 اگر اهل رفتن به موزه هستید، موزه صحرایی شادباخ، موزه نجوم خیام، افلاک‌نمای خیام، موزه طبیعت و حیات وحش و موزه تاریخ نیشابور هم پذیرای گردشگران هستند. دیدنی‌های تاریخی و معماری دیگر نیشابور، آرامگاه و باغ فضل شادان، آرامگاه حیدر یغما، آرامگاه سعید بن سلام و بوستان مادر، تپه‌ی ترب آباد در خارج از شهر، گرمابه گلشن، مدرسه تاریخی گلشن، بازار قدیمی دوره‌ی صفوی، آب انبار بازار نو، باغ ملی نیشابور، باغ و عمارت تاریخی امین اسلامی،‌ باغ و عمارت شادیاخ و دروازه‌ی شادیاخ هم هستند.

بازار قدیمی و تاریخی نیشابور به بازار سرپوش معروف است،‌ قدمتی به اندازه‌ی دوره‌ی صفوی دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از آن جا که نام نیشابور با فیروزه گره خورده بدون شک جذاب‌ترین سوغات نیشابور فیروزه است. خوب است صنایع دستی نیشابور مانند قالی، سفال و لعاب‌کاری را از بازار سرپوش بخرید.