تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از اولین‌ها و پرفروش‌ترین‌های نمایشگاه کتاب

از مدیریت عشق تا عروسی لاکچری

قصد داریم چند دسته کتاب معرفی کنیم؛ کتاب‌هایی که امسال به‌عنوان اولین‌ها در نمایشگاه حاضرشده و آن‌هایی که به جهت استقبال مخاطبین در بالاترین تیراژ به فروش رفته‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عروسی لاکچریی
در روزهای باقی‌مانده از نمایشگاه، باوجود هزینه‌های بالای کتاب و مشغله‌های فراوانی که مردم به‌نوعی با آن درگیر هستند، شاید عده‌ای باشند که علی‌رغم علاقه‌ای که به کتاب و کتاب‌خوانی دارند، در مواجهه بااین‌همه کتاب‌های مختلف و فراوان چاپ‌شده، در شناسایی آثار موردعلاقه خود دچار ابهام و سردرگمی شوند. در گزارش بهترین‌های سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و گزارش فعلی در تلاش هستیم تا در انتخاب بهترین‌ها و تازه‌ترین‌های کتاب همراه شما باشیم.

رونمایی از جدیدترین‌های رمان و داستان در نمایشگاه کتاب

آن دختر یهودی
دختر یهودی در نمایشگاه حاضر شد

در این کتاب یک روحانی دوست‌داشتنی به نام آسیدمحمدعلی وجود دارد که با نوجوان قصه دوست می‌شود و به او می‌آموزد که چطور عشق خود را مدیریت کند.


اگر برایتان ادیان مختلف و تفاوت دیدگاه‌ها جذابیت داشته و دوست دارید که در این زمینه مطالعه داشته باشید، رمان «آن دختر یهودی» ترجمه اسما خواجه‌زاده را به شما پیشنهاد می‌کنیم. رمانی از یک داستان واقعی که جزء پرفروش‌ترین رمان‌های عربی به شمار می‌آید.

کتاب روایتگر زندگی دو دخترکه در پی حوادثی از مسیر همیشگی خارج‌شده و به‌سوی سرنوشت حرکت می‌کند، بوده که توسط انتشارت کتابستان منتشر شده است.

شب صورتی

شب صورتی؛ با تم عاشقانه
مظفر سالاری نویسنده کتاب‌های «رؤیای نیمه‌شب»، «دعبل» و «زلفا»، امسال اثر جدید خود را با تم متفاوت و در قالب رمانی عاشقانه با اسم «شب صورتی» قصه‌ای از دل‌مشغولی‌های یک نوجوان که در آن از چاشنی عشق استفاده‌شده را برای مخاطبین به نمایش گذاشته است.

در این کتاب یک روحانی دوست‌داشتنی به نام آسیدمحمدعلی وجود دارد که با نوجوان قصه دوست می‌شود و به او می‌آموزد که چطور عشق خود را مدیریت کند.

رؤیای نیمه شب

رؤیای نیمه‌شب به چاپ هشتادم رسید
در روزگاری که حال کتاب و رونق نشر شاید به‌خوبی گذشته نبوده و به دلایل مختلفی مردم از کتاب فاصله گرفته‌اند، شاید معرفی رمانی که توانسته به چاپ هشتادم برسد، خالی از لطف نباشد. «رؤیای نیمه‌شب» یکی از بهترین‌های نوشته‌شده از مظفر سالاری است. رمانی با پس‌زمینه عشقِ پسری سُنّی به دختری شیعه که در لفافه حیا و حجاب، معذور از بیان دلدادگی‌اش است و در مسیر رسیدن به هدف خود با اتفاقات روبه‌رو می‌شود.

«رؤیای نیمه‌شب»یکی از بهترین‌های نوشته‌شده از مظفر سالاری است. رمانی با پس‌زمینه عشقِ پسری سُنّی به دختری شیعه که در لفافه حیا و حجاب، معذور از بیان دلدادگی‌اش است و در مسیر رسیدن به هدف خود با اتفاقات روبه‌رو می‌شود.


یک تیم ترور هم در نمایشگاه حضور دارند
همیشه میان نسلی که در جنگ حاضر بوده و نسلی که تنها از جنگ شنیده‌ است، تقابلی وجود داشته است. این بار میثم امیری آمده و در قالب رمانی به نام «باخ» که درکتابستان معرفت منتشر شده، این تقابل را به دوستی و همراهی تبدیل کند تا در پرتو یک تیم چهار نفره از دو نسل متفاوت، عملیاتی مهم و حساس به نتیجه برسد.

عروسی لاکچری

عروسی لاکچری در نمایشگاه کتاب
5 داستان کوتاه متفاوت با زمینه مذهبی با عنوان «عروسی لاکچری» جدیدترین اثر محمدعلی جعفری (نویسنده کتاب شهید حججی) است که توسط انتشارات شهید کاظمی در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است. هرکدام از داستان‌های این کتاب موضوع جداگانه‌ای داشته و در فضای بومی و اهالی یزد روایتگر فضای این شهر است.

در این کتاب نویسنده دست مخاطب را گرفته و در لابه‌لای اتفاقات مختلف، او را به یک عروسی می‌رساند و درنهایت منجر به نام‌گذاری کتاب به«عروسی لاکچری» که عنوان یکی از داستان‌های کتاب نیز هست، می‌شود.

«قاشق چای‌خوری» در نمایشگاه
«قاشق چای‌خوری»، یک مجموعه داستانی متفاوت از دیگر آثار  هوشنگ مرادی کرمانی (خالق قصه‌های مجید ) است که در انتشارات معین دیده می‌شود. کرمانی از معدود نویسندگانی است که اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی متعددی از نوشته‌هایش انجام‌شده. او در این مجموعه داستان‌هایی را بیان می‌کند که بیشتر در شهر جریان داشته و در ده و روستا نیستند. از تفاوت‌های این اثر با دیگر آثار وی این است که این بار مخاطبان او گروه سنی نوجوانان هستند.

نامیرا

وقتی از نامیرا در در نمایشگاه کتاب یاد می‌شود
در بازدیدی که مقام معظم رهبری صبح دوشنبه ۹ اردیبهشت از نمایشگاه کتاب داشته‌اند، مسئول غرفه انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب‌ها و نویسندگان زیادی را به ایشان معرفی کردند. رهبر انقلاب روی نام یک نویسنده مکث کرده و فرمودند: «صادق کرمیار» و بعد ادامه دادند: ایشان یک رمان خیلی خوب دارد، که وزیر با آوردن نام «نامیرا» تأیید رهبری را می‌گیرد.

دختران آفتاب

دختران آفتاب، بیش از گذشته آفتابی شد
یکی از کتاب‌هایی که در بیست‌و‌دومین نمایشگاه کتاب ‌فروش خوبی داشته، کتابی از انتشارات سروش به نام «دختران آفتاب» است که به چاپ بیست‌و‌نهم رسیده است. کتابی که در قالب رمان به برخی از پرسش‌های مطرح در حوزه نقش اجتماعی زنان با بیانی روان و داستانی پاسخ می‌دهد. نویسندگان این رمان امیرحسین بانکی پور فرد، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضایتمند تلاش کرده‌اند بتوانند شخصیت و جایگاه واقعی زن را به خودش، اطرافیانش و جامعه همان‌گونه که شایسته و بایسته او است، بشناسانند.

مژده‌ای به علاقه‌مندان خواندن رمان‌های خارجی

دو رمان پرفروش نیویورک‌تایمز
نشرسنگ یکی از انتشارات تازه‌نفسی است که با رونمایی از ترجمه دو رمان پرفروش نیویورک‌تایمز به‌نام‌های «همسران‌تابستانی» نوشته بئاتریز ویلیامز و ترجمه ندا لهردی، همچنین رمان «مغز در آتش» نوشته سوزانا کاهالان یک خبرنگار نیویورک ‌پست که توسط شهناز کمیلی‌زاده ترجمه‌شده، در نمایشگاه کتاب تهران حاضرشده است.

علاقه‌مندان به کتاب‌های امام موسی صدر

این بار مؤسسه امام صدر با انتشار دو کتاب «عبادت یا عبودیت؟» که شامل 28 گفتار عبادی امام موسی صدر بوده و همچنین «ایام غربت»: خاطرات فرشته اعرابی و فاطمه طباطبایی» را به‌عنوان تازه‌ترین‌های خود در معرض نمایشگاه کتاب قرار داده است.

محمد قبادی در کتاب «تکاپوی دانش»، نخستین اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور را مربوط به دوره رضاشاه دانسته که ویژگی‌ها، پیچیدگی‌ها و انگیزه‌های پیدا و پنهان خود را داشته است.


کتاب «من و آقا موسی» که نخستین مجلد از مجموعه تاریخ شفاهی و شامل خاطرات آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی کرمانشاهی، نوشته حمید قزوینی است که چند وقتی نایاب شده بود، در غرفه مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته‌شده است.

سرگذشت بردگی و آزادی بردگان در ایران

این پژوهش تحلیلی نوشته بهنام میرزایی و ترجمه بهمن‌دخت است که از شیوه تحول فرهنگ و هویت بردگی در ایران در گستره سال‌های ۱۸۰۰ – ۱۲۹۲ م اطلاعاتی را بیان می‌کند.

رضاشاه و اعزام دانشجویان به اروپا

خوب است بدانید داستان اعزام دانشجویان ایرانی به خرج از کشور به امروز و دیروز ختم نشده و سابقه دیرینه‌ای دارد. محمد قبادی در کتاب «تکاپوی دانش»، نخستین اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور را مربوط به دوره رضاشاه دانسته که ویژگی‌ها، پیچیدگی‌ها و انگیزه‌های پیدا و پنهان خود را داشته است.

دنیای صوفی

دنیای سوفی را خوب است بخوانید

در بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب را می‌توان کتاب دیگری را به‌عنوان کتاب پیشنهادی از ایشان دریافت کرد و آن کتاب «دنیای سوفی»، رمان فلسفی اثر یوستین گردر، یک نویسنده نروژی که در انتشارات نیلوفر منتشر شده، است. رهبری بعد از توضیح غرفه‌دار در رابطه با این کتاب فرمودند: «چه خوب است که این کتاب‌ها خوانده شود.» این کتاب تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح می‌کند. «دنیای سوفی» تاکنون به ۵۹ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگ‌سالان را به خود جلب کرده است.

حلقه سوم از انسان 250ساله

حلقه سوم از انسان 250ساله

کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» حلقه سومی از مجموعه سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب درباره سیره فردی و سیاسی ائمه (ع) بوده که می‌توان گفت به‌واقع اتفاقی نو در تحلیل سیره اهل‌بیت (ع) است. این کتاب بیش از آن‌که یک کتاب تاریخی صرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است .


نفس

نفس، به نمایشگاه رسید

انتشارات تلاوت آرامش، امسال با رونمایی از کتاب «نفس» روایتگر خاطرات زندگی پرفرازونشیب خانم لیلا.غ بوده که با قلم بهزاد دانشگر یکی از نویسندگان کتاب «دختران آفتاب» نوشته شده است. این کتاب داستانی، واقعی با تم عاشقانه بوده که زندگی و خاطرات واقعی دختر نوجوانی به نام لیلا را روایت می‌کند. لیلا دختری در آستانه جوانی است که با آداب و سنت‌های قدیمی خانواده دچار تعارض شده است. او درگیر یک رابطه عاشقانه یک‌طرفه شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» حلقه سومی از مجموعه سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب درباره سیره فردی و سیاسی ائمه (ع) بوده که می‌توان گفت به‌واقع اتفاقی نو در تحلیل سیره اهل‌بیت (ع) است. این کتاب بیش از آن‌که یک کتاب تاریخی صرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است .


مخاطب این کتاب، نوجوانان و جوانانی هستند که ذهنشان مملو از سؤالاتی است که از تقابل سنت و مدرنیته ایجادشده؛ جوانانی که می‌خواهند به‌روز و مدرن باشند؛ اما با معیارهایی که لزوماً آن‌ها را به مسیری درست هدایت نمی‌کند.

حجاب بی‌حجاب

وقتی سخن از حجاب و بی‌حجابی به میان می‌آید، ذهن همگان به بانوان جامعه رفته، اما این بار حجت‌الاسلام محمدرضا زائری با کتاب«حجاب بی‌حجاب» که مجموعه‌ای کامل از مقالات، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های نگارنده پیرامون حجاب است، آمده و بیش از آنکه بانوان را مخاطب قرار دهد، با فعالان فرهنگی سخن گفته و می‌کوشد فضایی برای بررسی جدی‌تر موضوع فراهم سازد.

مخاطب این کتاب کسانی هستند که قرار است دربارۀ موضوع حجاب و بی‌حجابی به چاره‌اندیشی و سیاست‌گذاری بپردازند یا کتاب‌های ترویجی و تبلیغی را برای مخاطبان بی‌حجاب بنویسند.

این کتاب داستانی، واقعی با تم عاشقانه بوده که زندگی و خاطرات واقعی دختر نوجوانی به نام لیلا را روایت می‌کند. لیلا دختری در آستانه جوانی است که با آداب و سنت‌های قدیمی خانواده دچار تعارض شده است. او درگیر یک رابطه عاشقانه یک‌طرفه شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.


اولین کتاب از شهدای زینبیون منتشر شد

داستان مدافعان حرم عقیله بنی‌هاشم هیچ‌گاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد. عده‌ای، از جوانان پاکستانی هستند که در لشکر زینبیون در سوریه جان خود را در راه دفاع از حرم اهل‌بیت دادند.

کتاب «عاشقان، ایستاده می‌میرند» اولین کتاب از شهدای دلیر لشکر زینبیون بوده که زندگی شهیدسیدمحمد خوشبو(عدیل حسینی) را با قلم زهره شریعتی  توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر کرده است.

من می‌مانم، توبرگرد

انتشارات شهید کاظمی بار دیگر با انتشار کتاب «من می‌مانم تو برگرد» حال و هوای شهدای مدافع حرم را زنده می‌کند. این مجموعه خاطرات فرمانده شهید مدافع حرم علیرضا قبادی، فرمانده شجاع و گمنام تخریب در منطقۀ حمای سوریه است که با نام جهادی "سلیمان" معروف شده بود.