تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از بهترین‌های سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب

از روایت انحراف تا هم‌نشینی با فرمانده ارشد داعش

اگر شما از دوستداران کتاب بوده و امسال هم منتظر اولین‌ها و پرفروش‌ترین‌های کتاب‌ها هستید، ما قصد داریم در این زمینه به شما کمک کرده و تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه کتاب

سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی  امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
با قدم‌زدن در نمایشگاه و اطلاعاتی که از نشرهای مختلف رصد می‌کنیم، می‌توان لابه‌لای عناوین تکراری و بعضاً کتاب‌هایی که محتوای غنی ندارند، کتاب‌هایی را پیدا کرد که ارزش هزینه کردن، وقت گذاشتن و مطالعه را دارند. دسته‌ای از کتاب‌ها به جهت اولین سالی که منتشر شده‌اند، جذابیت داشته و تعدادی هم به جهت استقبال مخاطبین برای چندمین بار با تیراژ بالایی در صحنه نمایشگاه حاضر می‌شوند. قصد داریم طی گزارشی تعدادی از این کتاب‌ها را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

چرا سوریه

کتاب سیدحسن نصرالله در نمایشگاه کتاب

«چرا سوریه؟» اثر سیدحسن نصرالله به نمایشگاه کتاب امسال تهران رسید. کتابی که با تورق کردن آن به‌نظر می‌رسد لازم است همه آن را بخوانند. «چرا سوریه» بیان بحران پیچیده سوریه از زبان سید حسن نصرالله است که بیان می‌کند دفاع از سوریه و شرایط و بحران‌های این کشور می‌تواند چه تأثیری در شرایط منطقه داشته باشد.
همچنین این کتاب پاسخ می‌دهد که آیا طبق آنچه رسانه‌های دنیا اعلام می‌کنند، ما در حمایت از سوریه، از یک حکومت ظالم و مستبد منطقه‌ای دفاع می‌کنیم؟ قیام مردم سوریه چه تفاوتی با قیام‌های تونس، مصر، لیبی، بحرین و یمن دارد؟
«چرا سوریه؟» شامل ترجمه سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های سیدحسن نصرالله درباره بحران سوریه با گردآوری و ترجمه سیدحسین مرکبی است که در انتشارات کتاب جمکران ترجمه و  منتشرشده است.

این کتاب پاسخ می‌دهد که آیا طبق آنچه رسانه‌های دنیا اعلام می‌کنند، ما در حمایت از سوریه، از یک حکومت ظالم و مستبد منطقه‌ای دفاع می‌کنیم؟ قیام مردم سوریه چه تفاوتی با قیام‌های تونس، مصر، لیبی، بحرین و یمن دارد؟



مجموعه‌ای از انتشارات رهبری

اگر پیگیر انتشارات انقلاب اسلامی هستید، خوب است بدانید این انتشارات امسال نیز با ارائه شش عنوان جدیدی که برای اولین بار در نمایشگاه تهران رونمایی شده‌اند، در نمایشگاه حاضر شده است.


خون دلی که لعل شد

خون‌دلی که لعل شد
کتاب «خون‌دلی که لعل شد» حاوی خاطرات حضرت آیت‌الله‌العظمی سیّدعلی‌خامنه‌ای از زندان‌ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی است. این کتاب ترجمه‌ی فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش‌ از این به زبان عربی در بیروت منتشر و توسط سیّد حسن نصرالله معرفی شد.‌ زندگینامه خودنوشتِ رهبری، تصاویر مرتبط، و نمایه‌های مختلف از دیگر بخش‌های این کتاب است.
این کتاب به جهت استقبال بسیار خوبی که در طول یک ماه گذشته از سوی مخاطبان مواجه بوده، برای اولین بار توسط انتشارات انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب تهران در چاپ‌های ششم، هفتم و هشتم و همچنین نسخه‌ای صوتی از این اثر عرضه‌شده است.

بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران
طی سخنان رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب»، انتشارات انقلاب اسلامی با انتشار «گام دوم انقلاب» این توصیه‌ها را به‌عنوان تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» داشته است.

تغلب

مجموعه‌ای از سخنان منتشر نشده رهبری و فتنه 88
داستان فتنه 88 هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. چراکه هر روز باید در برابر دشمنان و عوامل ایجاد فتنه هوشیارتر بود. «فتنه‌تغلب» عنوانی است از روایت‌های شنیده نشده و سخنان منتشر نشده رهبر انقلاب در ماجرای فتنه 88 که با نمایندگان ستاد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و افراد دیگری داشته‌اند، توسط انتشارات انقلاب اسلامی برای اولین بار در نمایشگاه تهران نمایش داده‌شده است.

دستاوردهای انقلاب‌اسلامی به بیان رهبری
شاید باگذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، برای عده‌ای این سؤال مطرح باشد که دستاوردهای انقلاب اسلامی چه بوده است. «ارمغان» مجموعه شش جلدی گفتمان معاصر است که پاسخ این سؤال را در قالب سخنان رهبر انقلاب بیان می‌کند.

«ماجرای فکر آوینی» نوشته یامین‌پور توسط نشر معارف عرضه شده است. این کتاب برای جوانانی که به شهید آوینی علاقه دارند می‌تواند پیشنهاد ویژه و خوبی باشد.


محفل خردمندان
با توجه به اهمیت جایگاه علم و دانش در اندیشه‌‌ رهبری، انتشارات وابسته به حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌خامنه‌ای، بیانات ایشان را در دیدار رمضانی اساتید دانشگاه‌های کشور و همچنین سخنان اساتید محترم در محضر رهبر انقلاب‌اسلامی در دوم خردادماه 97، در کتابی با عنوان «محفل‌خردمندان» منتشر کرده است.

جدیدترین کتاب‌های منتشر شده یامین‌پور در نمایشگاه کتاب

داستان «نخل‌ و‌ نارنج» نوشته وحید یامین‌پور درباره زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری است که توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است. این کتاب اولین اثر داستانی یامین‌پور است که سال گذشته به چاپ رسید و در مدت کوتاهی توانست نظر مخاطبانش را جلب کند.

فکرآوینی

امسال نیز یامین‌پور در نمایشگاه کتاب دست خالی نبود و اثر جدید خود را با عنوان «ماجرای فکر آوینی» توسط نشر معارف عرضه کرده است. این کتاب برای جوانانی که به شهید آوینی علاقه دارند می‌تواند پیشنهاد ویژه و خوبی باشد.

جدیدترین‌های شعر و ادبیات

هنوز از عشق می‌گویند
به علاقمندان شعر و سروده‌های حماسی این نوید را می‌دهیم که تازه‌ترین اثر سعید حدادیان را می‌توانند با عنوان «هنوز از عشق می‌گویند» در انتشارات شهرستان ادب دریافت کنند.
لازم به ذکر است که این انتشارات عناوین جدید دیگری را در حوزه شعر و ادب همچون «سال‌های بی ترانگی» از محمدرضا ترکی، «بیدهای بی مجنون» اثر محمدحسین انصاری نژاد، «من میز را برای دو نفر می‌چینم» سروده اسماعیل محمدپور، «به شکوفه سیب» مجموعه‌ای از شعرهای کوتاه مهدی مظفری ساوجی، «تا کی اسیر قلاب» مجموعه شعرهایی برای نوجوان اثر غلامرضا بکتاش و «چمدانت چقدر جا دارد» سروده نغمه مستشار نظامی نیز منتشر کرده است.

به علاقمندان شعر و سروده‌های حماسی این نوید را می‌دهیم که تازه‌ترین اثر سعید حدادیان را می‌توانند با عنوان «هنوز از عشق می‌گویند» در انتشارات شهرستان ادب دریافت کنند


بفرمایید عشق
کتاب «بفرمایید عشق» شامل 25 قطعه شعری از سروده‌های مجید احمدی است که هم‌زمان در نخستین روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب در انتشارات ایهام رونمایی شد.

در خواب‌هایمان مُردیم
جدیدترین مجموعه شعر مرتضی نجاتی در قالب کتاب «در خواب‌هایمان مُردیم» است که از سوی انتشارات نیماژ منتشر شده است. سوژه اصلی این کتاب اغلب جنگ، عشق و ناکامی انسان معاصر است که البته  هنوز روحیه مبارزه در تک‌تک شعرها به چشم می‌خورد. اغلب شعرهای این مجموعه عاشقانه بوده، و در بدترین شرایط نیز همراه مخاطب است. در دنیای شعرهای مرتضی نجاتی عشق هنوز آخرین سنگر است به‌طوری‌که می‌شود در این سنگر پناه گرفت.

ای صف اول نشسته

ای نشسته صف اول
عید فطر سال 97 و سروده‌ای از میثم مطیعی با کلیدواژه «صف اول» از آن اتفاقاتی بود که سروصدای زیادی به راه انداخت. گویا داستان این کلیدواژه تمام نشده و نمایشگاه کتاب امسال میزبان شاعرانی چون مهدی سیار، میلاد عرفان‌پور و علی‌محمد مؤدب با عنوان «ای نشسته صف اول» در انتشارات کتابستان معرفت بوده و این کتاب را برای عرضه آماده کرده است.
در باب این کتاب باید گفت که این اشعار توسط محمدرضا وحیدزاده گردآوری شده و چهار مقاله درباره شعر اجتماعی، شعر سیاسی و تفاوت‌های این دو با یکدیگر نیز به‌ عنوان مقدمه در کتاب منتشر شده است. لازم به ذکر است که رویکرد اصلی کتاب توجه به جنبه‌های ادبی اشعار است.

به من گفتند تنها بیا

به من گفتند تنها بیا
همیشه این سؤال برای خیلی از ما بود که چه چیز جوانان مسلمانی را که در اروپا و یا حتی در قسمت‌هایی از کشور ایران زندگی می‌کنند جذب گروه‌های تروریستی می‌کند؟ سعاد مخنت نویسنده کتاب «به من گفتند تنها بیا» برای یافتن جواب این سؤال ماجراجویی خطرناکی را آغاز کرد. او به‌عنوان روزنامه‌نگاری مسلمان در آلمان کار می‌کرد، تصمیم گرفت با سفر به قلب درگیری‌های جهادی و ترتیب‌دادن مصاحبه‌هایی خطرناک نشان دهد در ذهن آن‌ها چه می‌گذرد.

کتابی که صدای احمدی نژاد را درآورد

کتابی که صدای احمدی‌نژاد را درآورد!

انتشارات دیدمان در سی و دومین نمایشگاه کتاب، با انتشار کتاب «روایت انحراف؛ نگاهی نو به افکار و عقاید محمود احمدی‌نژاد و حلقه بهار» واکنش احمدی‌نژاد و حامیانش را برانگیخت. کتابی که بعد از سال‌ها بالاخره موفق به اخذ مجوز شد و در اختیار مخاطبان قرارگرفته است.
درباره محتوای این کتاب می‌توان به‌طور خلاصه این‌گونه گفت که در این کتاب به بررسی عقاید و افکار حلقه موسوم به بهار پرداخته و تلاش شده تا به پرسش‌هایی مانند؛ «چرا به لیدرهای جریان موسوم به بهار، حلقه انحرافی گفته می‌شود؟»، «کدام بخش از اندیشه این حلقه، انحرافی است؟» و … پاسخ داده شود.

تاریخ زنان به نمایشگاه رسید

یکی از کتاب‌های پرفروش نشر روشنگران در سی و دومین نمایشگاه کتاب، «دفترچه خاطرات شانزده زن ایرانی» تألیف نوشین احمدی‌ خراسانی است که پس از 10 سال اجازه نشر گرفت. احمدی خراسانی در معرفی این کتاب این‌گونه می‌گوید: «آگاهی یافتن از تاریخ زنان نسل پیشین از زبان خودشان به‌ویژه زنانی که حوادث و تحولاتی را خود به چشم دیده و تجربه کرده‌اند، برای بسیاری از مردم و به‌ویژه نسل معاصر ایران جذاب است و من طی سال‌های اخیر، این مسیر را با لذت فراوان دنبال کرده‌ام زیرا در گشت و گذارهای خود در تاریخ رسمی و کتب تاریخی، چهره‌ای از خود زنانه‌ام نیافته‌ام، چهره‌ای که در آن زنان هم روایت شده باشند. نامرئی بودن زنان شاید به این دلیل باشد که تاریخ مکتوب کشور ما در لایه‌های مختلف معنایی، ایدئولوژیک و پژوهشی‌اش تاریخی مذکر است. 
در نتیجه زنان و روایت‌های زندگی آنان در پهنای این تاریخ مردانه جایی ندارد و آشکارا کنار گذاشته شده‌اند. به این اعتبار، گرایش به روایت‌های شخصی از زندگی زنان توسط خودشان، پیش از آن‌ که «تاریخ شفاهی» را به‌عنوان روشی تحقیقی در علوم اجتماعی بشناسم، جزو دغدغه‌های ذهنی و عاطفی‌ام بوده است.»
احمدی خراسانی، نویسنده‌ای است که سال‌ها درباره حوزه زنان پژوهش و تحقیق کرده، و در این زمینه کتاب‌هایی چون «زنان زیر سایه پدرخوانده‌ها»، «سناتور، مهرانگیز منوچهریان بر بستر مبارزات حقوقی زنان ایران»، «زنان بی‌گذشته» نوشته است.