تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که در مناطق شنی رانندگی می کنید همواره بر روی خط لاستیک خودروی جلویی حرکت کنید (این روش در زمین های باتلاقی توصیه نمی شود چون حرکت خودروی جلویی موجب کاهش مقاومت لایه سخت روی باتلاق می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنیک رانندگی در شن های روان

کویر، بیابان، ماشین

هنگامی که در مناطق شنی رانندگی می کنید همواره بر روی خط لاستیک خودروی جلویی حرکت کنید (این روش در زمین های باتلاقی توصیه نمی شود چون حرکت خودروی جلویی موجب کاهش مقاومت لایه سخت روی باتلاق می شود و چه بسا در مسیری که خودروی جلویی به راحتی در حرکت است خودروی دوم در گل فرو برود) لاستیک خودروی جلویی باعث کوبیده شدن زمین می شود و حرکت در این خط برای خودروهای بعدی به مراتب آسان تر است. در کویر هرگز از روی گیاهان عبور نکنید، این کار باعث تخریب گیاهان و از بین رفتن پوشش گیاهی زمین می شود و خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند.

در مناطق شنی یا باتلاقی هرگز به صورت ناگهانی سرعت خودرو را کم یا زیاد نکنید. ترمز کردن در مناطق شنی باعث ایجاد تلی از شن در جلوی لاستیک می شود و چه بسا باعث گیر کردن شما در شن شود. همچنین در مناطق باتلاقی باعث شکسته شدن لایه سخت زمین می گردد و باعث فرو رفتن چرخ ها در گل می شود. کاهش یا افزایش سرعت باید به آرامی و با صبر و حوصله انجام شود.

در صورتی که در مناطق شنی توقف کرده اید، حرکت مجدد باید بسیار آرام و با تغییر دنده ها همراه باشد. در زمین های باتلاقی هرگز توقف نکنید.

هنگامی که می خواهید در زمین های شنی توقف کنید ترمز نکنید، کلاچ را فشار دهید تا دنده ها آزاد شوند و خودرو خود به خود متوقف گردد. این عمل از جمع شدن تل شن در جلوی چرخ ها جلوگیری می کند و حرکت مجدد با مشکل رو به رو نمی شود. در صورت امکان در زمین هایی که شیبی به سمت پایین دارند توقف کنید تا حرکت مجدد به راحتی انجام گیرد.

اگر قصد پیچیدن یا دور زدن دارید دایره دور زدن را تا آنجایی که امکان دارد بزرگ کنید. پیچیدن با دایره دور کوچک همان اثر ترمز کردن را برای چرخ های جلو دارد.

در صورت حرکت در زمین های شیب دار، از حرکت خودرو به شیوه های مارپیچ و تراورس جداً پرهیز کنید. در این زمین ها به صورت مستقیم بالا و پایین بروید. حرکت به شیوه تراورس باعث می شود که چرخ های سمت شیب وزن بیشتری تحمل کنند و در نتیجه باعث فرورفتگی بیشتر، افزایش درصد شیب و چپ شدن خودرو یا گیر کردن در شن شوند. اگر در زمین شیبداری به سمت پایین در حرکت هستید و احساس کردید که عقب خودرو در حال متمایل شدن به راست یا چپ است سعی کنید به آرامی سرعت خود را افزایش دهید تا خودرو به حالت عادی باز گردد، در این حالت هرگز ترمز نکنید چون باعث فشار بیشتر به چرخ های جلو می شود و حرکت انحرافی عقب خودرو را تقویت می کند.

در صورتی که در حالت بالا رفتن از تپه گیر کردید، خودرو را به کمک دنده عقب از مسیری که بالا آمده اید به پایین برگردانید، در این حالت هرگز دور نزنید و با دنده خلاص هم پایین نیایید.

در هنگام بازگشت از سفر کویری خودروی خود را کاملاً بشویید تا کلیه نمک ها و شن های انباشته شده در خودرو خارج شوند. این نمک ها و شن ها باعث پوسیده شدن سریع قطعات خودرو می شوند. به مکان های نزدیک لاستیک  که در معرض پاشیده شدن شن هستند توجه بیشتری مبذول دارید.

همیشه به یاد داشته باشید که هر رفتی برگشتی نیز دارد. اگر قصد پایین رفتن از شیبی دارید که مطمئن نیستید بتوانید از آن بالا بیایید پایین نروید.

خودروی خود را قبل از آن که به 4wd احتیاج باشد در حالت 4wd قرار دهید.

اگر قصد بالا رفتن از تپه ای را دارید با شتاب و بدون آنکه از شیب پشت تپه آگاهی داشته باشید از تپه بالا نروید. اغلب حوادث کویر بر اثر همین بی احتیاطی های ساده است.

محسن ادیب، سایت بیابان های ایران

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش