گلودرد چرکی

شايد کمتر کسي را بشناسيد که تا کنون دچار گلودرد نشده باشد. همه افراد تجربه آن را دارند. به همين دليل نيز با مشکلات ناشي از آن آشنايي داريد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلودرد چرکي

شايد کمتر کسي را بشناسيد که تا کنون دچار گلودرد نشده باشد. همه افراد تجربه آن را دارند. به همين دليل نيز با مشکلات ناشي از آن آشنايي داريد.

خيلي از اوقات گلودرد آن چنان جدي نيست، اما به هر صورت نياز به بررسي دارد. گلودرد نزد کودکان بيش از بزرگسالان روي مي ‌دهد.

گفتگوي زير با دکتر منصور بهرامي، متخصص اطفال و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، در اين باره مي باشد.

عامل ايجاد گلودرد چرکي چيست؟

گلودرد چرکي عفونتي شايع است و ناشي از نوعي باکتري به نام "استرپتوکوک بتاهموليتيک" است. اغلب افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکي 2 تا 7 روز قبل، با فرد ديگري که به اين بيماري مبتلا بوده تماس داشته ‌اند.

چه افرادي بيش از ديگران در معرض گلودرد هستند؟

کودکان 5 تا 15 ساله که در کلاس درس يا اماکن گروهي ديگر هستند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به گلودرد استرپتوکوکي قرار دارند. اين بيماري عموما از طريق ترشحات بيني يا حلق و گاهي از راه غذا يا آب آلوده منتقل مي‌شود.

اين باکتري از طريق قطرات تنفسي موجود در هوا يا تماس مستقيم، مثلا دست زدن به دستگيره ي در يا هر سطح آلوده اي منتقل مي‌شود.

علايم و نشانه‌ هاي گلودرد چرکي چيست؟

نشانه‌ هاي اين گلودرد شامل قرمزي و تورم لوزه‌ها ، تورم غدد لنفاوي در جلوي گردن، تب، سردرد، درد عضلاني، شکم درد و گلودرد است.

چه طور مي ‌توانيم اين گلودرد چرکي را تشخيص دهيم؟

از آن جايي که نشانه‌ هاي گلودرد چرکي شبيه چند بيماري ديگر از جمله سرماخوردگي است، پزشک مي ‌تواند براي تشخيص عفونت استرپتوکوکي، آزمون کشت ترشحات حلق را انجام دهد. براي اين آزمون، ابزاري شبيه گوش پاک‌ کن به ته حلق ماليده مي‌ شود. ترشحات چسبيده به آن براي بررسي به آزمايشگاه ارسال مي ‌شود.

اگر گلودرد چرکي را درمان نکنيم، چه اتفاقي مي ‌افتد؟

اگرچه گلودرد چرکي معمولا خطرناک نيست، اما در صورت عدم درمان مي ‌تواند عوارضي مانند تب مخملک، عفونت سينوسي، عفونت گوش ، بيماري ‌هاي کليوي و تب روماتيسمي را به همراه باشد.

گلودرد چرکي چگونه درمان مي ‌شود؟

از آنجا که گلودرد چرکي، نوعي عفونت باکتريايي است، معمولا با آنتي ‌بيوتيک درمان مي ‌شود.

با شروع درمان، نشانه ‌هاي بيماري اغلب در طي 1 تا 2 روز برطرف مي ‌شوند و حال بيمار بهتر مي ‌شود، اما تکميل دوره درمان، بسيار حايز اهميت است، زيرا قطع زودهنگام دارو مي‌ تواند باعث ظهور گونه ‌هاي جديد از باکتري شود که به آنتي‌بيوتيک‌ها مقاوم هستند. همين ‌طور ممکن است باعث ابتلاي مکرر به گلودرد چرکي و عوارض ديگري مثل تب روماتيسمي گردد.

چه‌ طور مي ‌توانيم از ابتلاي خود و فرزندان مان به گلودرد چرکي پيشگيري کنيم؟

اگر کودک شما به گلودرد چرکي مبتلا شده است، مراقب باشيد تا هيچ‌ کس از ليوان و قاشق و بشقاب او استفاده نکند. اين وسايل را با دقت، با آب داغ و مواد شوينده بشوييد، حتي برخي افراد، مسواک فرزندشان را نيز عوض مي‌ کنند.

سرماخوردگي هم گلودرد مي ‌آورد. در مواردي که به دنبال سرماخوردگي دچار گلودرد مي ‌شويم، چاره چيست؟

بهترين درمان استراحت است. ماندن در منزل به پيشگيري از ابتلاي ديگران کمک مي ‌کند. در يک اتاق گرم (نه داغ) و مرطوب (با دستگاه تهويه يا بُخور) استراحت کنيد.

براي رقيق کردن مخاط، آب فراوان بنوشيد.

بزرگسالان مي ‌توانند براي رفع کسالت و درد، از استامينوفن ساده استفاده کنند.

مصاحبه کننده: دکتر مجتبي جوان‌بختي

* مطالب مرتبط:

خودسرانه بچه‌ها را معالجه نكنيد

10باور غلط درباره سرماخوردگي (1) و (2)

با گلودرد چه كنيم؟

10 فرمان براي مبتلايان به گلودرد

درمان گلودرد

طعم تلخ زمستان در گلو

سرماخوردگى، بيمارى فصل

سرماخوردگي را جدي بگيريم

امان از سرماخوردگي

زمستان و سرماخوردگي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت