تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مقاله ، 5 باور غلط درباره سرماخوردگی را گفتیم. حال بقیه آنها را بیان می کنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10باور غلط درباره سرماخوردگی (2)

دل درد

در قسمت اول این مقاله ، 5 باور غلط درباره سرماخوردگی را گفتیم. حال بقیه آنها را بیان می کنیم.

6- شكمم سرماخورده، دائم دارم بالا می‌آورم.

البته اعتقاد به این باور كه سرماخوردگی شكمی هم نوعی سرما‌خوردگی رایج است، چندان مضر و خطرناك نیست. اما بهتر است بدانیم به ندرت می‌توان سرماخوردگی را یافت كه تنها علامت شاخصه آن تهوع، استفراغ و اسهال باشد. عامل ایجاد این علائم بیشتر مسمومیت‌های غذایی و انواع دیگری از ویروس‌ها هستند. راه پیشگیری از این بیماری، شستشوی مرتب دست ها و نخوردن غذای مانده و غیر بهداشتی است.

البته باید گفت یك سوم از ویروس‌های سرماخوردگی می‌توانند علاوه بر ایجاد علائم تنفسی، باعث درجاتی از اسهال، تهوع و استفراغ، یعنی علائم گوارشی هم شوند.

واکسن آنفلوانزا

7- واكسن آنفلوانزا نمی‌زنم، چون ممكنه مریض بشم.

اول فصل پاییز، زمان تزریق واكسن آنفلوانزاست. كودكان، سالمندان، دیابتی‌ها ، آنها كه پیوند شده‌اند، دیالیزی‌ها، آنها كه هر بیماری مزمنی دارند، یا به ویروس ایدز مبتلا هستند، یا به هر دلیلی دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، از جمله کسانی هستند که باید این واکسن را بزنند. به لطف الهی الان این واكسن به تعداد مناسبی در كشور وجود دارد و این افراد می‌توانند به مراكز بهداشتی - درمانی مراجعه كنند و آن را رایگان دریافت كنند.

اما بعضی‌ها سختشان می‌آید این كار را بكنند و وقتی علت را از آنها می‌پرسی می‌گویند می‌ترسم مریض بشوم. واكسن آنفلوانزا عوارض جانبی ناچیزی دارد، ولی آنچه كه مسلم است به هیچ عنوان باعث ابتلا به آنفلوانزا و هیچ بیماری دیگری نمی‌شود.

ویروس موجود در این واکسن، یك ویروس غیرفعال است كه باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن او را بشناسد و به حال آماده باش علیه آن دربیاید، ولی نمی‌تواند بیماری ایجاد كند. پس آنهایی كه واجد شرایط هستند، می‌توانند با خیال راحت واكسن بزنند و امیدوار باشند كه امسال سرما نخورند.

سرماخوردگی

8- سرماخورده‌ام، فقط باید توخونه بخوابم تا خوب بشم.

اشتباه نشود، كار زیاد، انواع استرس، آلودگی هوا ، كم‌خوابی و همه موارد مشابه آن می‌تواند سیستم ایمنی را تحت فشار بگذارد و اجازه ندهد كارش را درست انجام دهد، بنابراین می‌توان گفت كه این حق شماست كه حداقل در یكی دو روز اول بیماری‌تان كمتر كار كنید و بیشتر استراحت كنید.

اما همه درمان این نیست، گرچه هیچ كدام از بیماری‌های ویروسی درمان قطعی ندارند. ولی داروهای آنتی ویروس خاصی هستند كه می‌توانند تا حد زیادی تكثیر ویروس‌ها را كنترل كنند. پزشك می‌تواند شما را در این باره راهنمایی كند. البته یادتان باشد كه شروع مصرف این داروها در دو روز اول بعد از شروع بیماری تأثیر دارد و بعد از آن دیگر بی‌فایده است.

داروهای دیگری هم هستند كه با كم كردن علائم بیماری، به شما كمك می‌كنند كمتر از این ویروس موذی آزار ببینید.

ویتامین c و پرتقال

9 - روزی یك قرص ویتامین C می‌خورم تا سرما نخورم.

همه باورهای غلط از یك اندیشه درست به وجود آمده‌اند. در اینجا اندیشه درست آن است كه اگر در رژیم غذایی شما مقادیر كافی ویتامین C وجود داشته باشد، مثلا به اندازه كافی فلفل سبز ، مركبات و میوه‌های تازه مصرف كنید، سیستم ایمنی قوی تر و آماده‌تـری خواهید داشت.

اگر به بلای سرماخوردگی هم دچار گشتید، قرص ویتامین C از دو راه به شما كمك می‌كند: در دوزهای پایین می‌تواند طول دوره بیماری را كم كند و در دوزهای بالا علائم را تخفیف بدهد،

اما متأسفانه خوردن قرص ویتامین C نمی‌تواند شما را در برابر ابتلا به سرماخوردگی مصون كند. ضمن اینكه زیاد خوردن این قرص هم مثل هر داروی دیگری می‌تواند عوارضی مثل استفراغ و اسهال داشته باشد.

سرفه و عطسه

10- برای پیشگیری از سرماخوردگی فقط كافیه نزدیك آدم سرما‌خورده نروم.

البته دوری از قطرات تنفسی بیمار (در عطسه و سرفه)، راه مؤثر و خوبی برای پیشگیری از سرماخوردگی است، اما فراموش نكنید این قطرات ممكن است روی دست بیمار هم وجود داشته باشند. آن وقت هرجا كه او دستش را بگذارد، اعم از دستگیره در، گوشی تلفن، صفحه كلید كامپیوتر و نوشت‌افزارها می‌تواند آنها را ویروسی کند و هنگامی که شما دستتان را به آنها بزنید، دست شما هم  منبع ویروس می‌شود.

پس یادتان باشد با آب و صابون روزی چند بار دستتان را بشویید. دست آلوده را به دهان و چشمتان نزنید. صفحه كلید کامپیوتر و میز كارتان را هم می‌توانید با محلول‌های الكلی رقیق هر روز پاك كنید.

دكتر فرنوش صفوی‌فر- همشهری

*مطالب مرتبط:

آغاز آلرژی‌ها در پاییز

بیماری‌‌های پاییزی

باورهای غلط درباره سرماخوردگی كودكان

آنفلوآنزا

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

سرماخوردگی را جدی بگیریم

سرماخوردگى، بیمارى فصل

سرماخوردگی و مكمل های تغذیه ای

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

13روش مبارزه با سرماخوردگی

سرد شدن پاها و افزایش سرماخوردگی

آیا افراد شاد و خوشحال کمتر دچار سرماخوردگی می شوند ؟

 سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیك نخورید!

 تفاوت سرماخوردگی و حساسیت

طعم تلخ زمستان در گلو

امان از سرماخوردگی

ویتامین C علیه سرماخوردگی؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.