تبیان، دستیار زندگی

 وحدت را چطور به بچه‌ها یاد بدهیم؟

بچه‌ها از چهار سالگی به بعد بچه‌ها می‌تونن کم و بیش مفاهیم انتزاعی رو درک کنن. یکی از مفاهیمی که خوبه یاد بگیرن، مفهوم اتحاده. برای اینکه بچه‌ها این مفهومو درک کنن، باید موقعیت‌هایی که اتحاد لازمه رو درک کنن. اتحاد و وحدت معمولا در برابر یه مشکل و دشمنی معنی پیدا می‌کنه.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 وحدت ، بچه‌ها ، اتحاد ،
بچه‌ها از چهار سالگی به بعد بچه‌ها می‌تونن کم و بیش مفاهیم انتزاعی رو درک کنن. یکی از مفاهیمی که خوبه یاد بگیرن، مفهوم اتحاده. برای اینکه بچه‌ها این مفهومو درک کنن، باید موقعیت‌هایی که اتحاد لازمه رو درک کنن. اتحاد و وحدت معمولا در برابر یه مشکل و دشمنی معنی پیدا می‌کنه. کلمه اتحاد با دو عبارت « با هم» و « دربرابر» معنا پیدا می‌کنه؛ یعنی با کیا در برابر کیا متحد بشیم؟

دنیای بچه‌ها دنیای دوستی و خوبی‌هاست؛ اما همون قدر که معنی خوبی و مهربونی رو می‌فهمن، معنی بدی و دشمن رو هم می‌فهمن. البته نباید مدام از دشمن برای بچه‌ها بگین و دنیا و محیط زندگیش رو ناامن جلوه بدین؛ اما قرار هم نیست افراطی از صلح و دوستی بگین. الان در عرصه کتاب و رسانه‌، تاکید زیادی روی مفهوم صلح می‌شه یا حتی درباره شخصیت هایی مثل گرگ که سال‌ها به عنوان دشمن شناخته می‌شدن ،تلاش می‌شه گفته بشه با این‌ها هم می‌شه دوستی کرد.

در کنار غالب آثار در بازار، تک آثاری هستن که به خوبی و با زبان کودکانه هم به مفهوم دشمن و اتحاد دربرابر دشمن می‌پردازن هم به بچه‌ها یاد می‌دن با اتحاد و تجهیز نظامی چطور میشه جلوی دشمن رو گرفت.

قدیمی‌ترین اثر تو این حوزه، داستان خرگوش و شیر کلیله و دمنه‌اس. این داستان مفهوم اتحاد رو می‌گه. وقتی حیوونای جنگل از شیر زورگو خسته شدن و یه خرگوش با یه فکر و چاره باعث نجات حیوونای جنگل می‌شه.

یه کتاب خوب درباه این مفهوم، کتاب «چگونه از شر گرگ خلاص شویم» هست. این کتاب داستان یه گله گوسفنده که یه گرگ هر روز یه دونه از اونا رو می‌دزده و می‌خوره. این کتاب به بچه‌ها یاد می‌ده که نبود اتحاد، می‌تونه دونه‌دونه او را به دام گرگ بدجنس بندازه.

چون نسل جدید، نسل تصویریه، تماشای انیمیشن‌ تو حوزه وحدت می‌تونه به درکشون از مفهوم کمک کنه. یه پویانمایی خوب درباره این موضوع، پویانمایی «دره مورچه‌های گمشده» اس. داستان درباره یه سری مورچه سیاهه که یه جعبه قند پیدا می‌کنن. جعبه قندی که یه ذخیره غذایی مهم به حساب میاد. وقتی خبر به مورچه‌های سرخ می‌رسه، اونا تصمیم می‌گیرن این ذخیره غذایی رو از چنگ موررچه‌های سیاه دربیارن و به خاطر همین حمله رو شروع می‌کنن. در این حمله، مورچه‌های سیاه آسیب می‌بینن و تصمیم می‌گیرن از خودشون دفاع کنن؛ پس با هم متحد می‌شن و از روش‌های مختلفی برای مقابله با دشمن استفاده می‌کنن. این کارتون علاوه بر اتحاد، مفهوم قدرت‌نمایی و بازدارندگی در برابر دشمن رو هم به بچه‌ها یاد می‌ده؛ چون مورچه‌های سیاه برای ترسوندن مورچه‌های سرخ از یه وسیله نظامی قوی به اسم فشفشه استفاده می‌کنن و موفق می‌شن دشمنشون رو حسابی از خودشون دور کنن! در موقع خوندن کتاب، تعریف کردن قصه یا تماشای کارتون، مدام بچه‌ها رو جای شخصیت‌های داستان بذارید و ازشون بپرسید و راه‌حل اونا چیه؟ و اجازه بدین بچه‌ها خودشون «وحدت» رو انتخاب کنن!