تبیان، دستیار زندگی
در فصل سرما و به خصوص در شرایطى نظیر امسال كه آلودگى هوا در وضعیت نامطلوبى است، آمار شیوع بیمارى هاى فصلى مانند سرماخوردگى ، آنفلوآنزا و همچنین انواع بیمارى هاى ریوى و تنفسى چندین برابر یك زمستان معمولى اعلام شده است. حال مس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرماخوردگى، بیمارى فصل

در فصل سرما و به خصوص در شرایطى نظیر امسال كه آلودگى هوا در وضعیت نامطلوبى است، آمار شیوع بیمارى هاى فصلى مانند سرماخوردگى ، آنفلوآنزا و همچنین انواع بیمارى هاى ریوى و تنفسى چندین برابر یك زمستان معمولى اعلام شده است. حال مسئله اینجا است كه به طور كلى بیمارى گذشته از تأثیرات جسمى ناخوشایندى كه براى فرد به همراه مى آورد، سیستم عادى زندگى او را نیز برهم مى ریزد. هنگامى كه یك فرد بزرگسال خانواده بیمار مى شود، كلیه امورى كه توسط او، چه در خانه و چه در اجتماع صورت مى پذیرفته، دچار اختلال می گردد یا از كیفیت قبلى آن كاسته مى شود. همان طور كه مى دانید سرماخوردگى ها داراى تنوع بسیارى هستند ولى اغلب مردم به محض بروز علائم سرماخوردگى در بدنشان به خود درمانى می پردازند و با مصرف آنتى بیوتیك به سرعت بخشیدن روند بهبودى بیمارى شان امیدوارند غافل از آنكه بیشتر سرماخوردگى ها عامل ویروسى دارند. در واقع بیش از 200 نوع ویروس مسئولیت بروز این بیمارى را در انواع مختلف بر عهده دارند و مهمتر آنكه مصرف آنتى بیوتیك هیچ تأثیرى بر روى ویروس نخواهد گذاشت مگر آنكه سرماخوردگى با عامل باكتریایى باشد كه آن هم آنتى بیوتیك مخصوص خود را نیاز دارد؛ در ضمن این تشخیص نیز تنها توسط پزشك عملى است. معذلک همزمان با مراجعه به پزشك و انجام دستورات او راه هاى دیگرى نیز وجود دارند كه در كاهش طول مدت بیمارى تأثیر گذار هستند. توصیه هاى زیر از آن جمله اند:

1 - مصرف ویتامین C : ویتامینC در بدن به عنوان یك رفتگر و پاك كننده مواد مضر عمل مى كند. ویروس هاى سرماخوردگى نیز از جمله همان مواد هستند. در ضمن ویتامین C بر كاهش سرفه، عطسه و دیگر علائم سرماخوردگى كه در ریه وجود دارند نیز تأثیر گذار است. به طور كلى براساس مطالعات انجام شده ویتامین C به میزان حدود 10 درصد از تعداد روزهاى علائم دار سرماخوردگى مى كاهد. البته منظور از مصرف ویتامین C تنها استفاده از قرص هاى شیمیایى آن نیست بلكه میوه جات و سبزیجات همچون انواع مركبات، كیوى و همچنین گوجه فرنگى منابع خوبى براى این ویتامین محسوب مى شوند. متخصصین پیشنهاد مى كنند در صورتى كه قصد دارید ویتامین C را به شکل قرص، شربت و یا هر محصول شیمیایى دیگرى از این قبیل مصرف كنید، این میزان حدود 1 گرم در روز كافى خواهد بود. حال براى این كه سطح میزان این ویتامین را در بدن خود پایدار و یكنواخت نگه دارید5/0 گرم صبح و 5/0 گرم شب از آن استفاده كنید.

2- لباس گرم بپوشید: پوشش گرم علاوه بر این كه بدن شما را در مقابل سرما محافظت مى كند، سیستم ایمنى آن را به سوى مبارزه با عفونت سرماخوردگى جهت دار مى سازد.

3- تلقین مثبت كنید: انرژى حاصل از تلقین مثبت به طور مستقیم بر روى سیستم ایمنى بدن شما تأثیر گذاشته و به درمان شما كمك مى كند. البته این تكنیك براى درمان بسیارى از بیمارى ها مورد استفاده قرار مى گیرد.

4- از «روى» غافل نشوید: بنا به تحقیقات انجام شده مصرف "روى" طول مدت سرماخوردگى را به نصف كاهش مى دهد. در ضمن علائم خشكى و تحریك گلو را نیز مى كاهد. البته توجه داشته باشید مصرف بیش از 25 میلى گرم روى در روز مى تواند ایمنى بدن شما را آسیب رسانده و تهوع، استفراغ، سرگیجه و حتى كم خونى پدید آورد. قابل توجه آنكه مصرف همزمان ویتامین C با «روى» تأثیر روى را بر بدن كم مى كند.

5- استراحت كنید و استرس را از خود دور كنید: استراحت كافى تمام انرژى بدن شما را به سوى بهبودى سوق مى دهد.

6- در خانه بمانید: هرچه كمتر در معرض تغییرات دمایى موجود میان هواى داخل خانه و بیرون قرار بگیرید، روند بهبودى سریع تر خواهد شد. در ضمن دوستان، همكاران و همكلاسى هایتان نیز از این كه بیمارى خود را به آنها منتقل نخواهید كرد از شما ممنون خواهند شد.

7- راه بروید: راه رفتن بسیار آرام و در محیطى مناسب به لحاظ دما، گردش خون را در بدن شما تقویت كرده و به سیستم بدنى تان براى مبارزه با عفونت كمك مى كند.

8- مایعات زیاد بنوشید: نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب، آبمیوه، چاى و یا مایعات شفاف دیگرى مانند اینها در روز آب از دست رفته از بدن را جبران كرده و مواد مضرى را كه ممكن است سبب تضعیف سیستم بدن شما شود خارج مى كند.

9- سیگار نكشید: سیگار كشیدن تحریك گلوى شما را كه در اثر سرماخوردگى پدید آمده است، شدت مى بخشد. همچنین در فعالیت داروهاى ضدعفونت تداخل ایجاد مى كند.

10- آب نمك غرغره كنید:با شست وشوى مكرر مجارى بینى و انتهاى حلق با آب نمك هم سبب ضدعفونى كردن آن نواحى مى شوید و هم گلودرد احتمالى شما را آرام تر مى كند. براى این منظور در 250 میلى لیتر آب گرم یك قاشق چاى خورى نمك بریزید.

11- غذاى مناسب بخورید: خوردن گوشت، فرآورده هاى شیر و سبزیجات و میوه جات تازه و غذاهاى كم چرب همواره توسط پزشكان در طول مدت بیمارى توصیه مى شوند.

الهام اسمعیلى

لینک ها

15روش مبارزه با سرماخوردگی

سرماخوردگی، آنفلوانزا یا آلرژی ؟

تفاوت سرماخوردگی و حساسیت

زمستان و سرماخوردگی

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

آنفلوآنزا و واكسیناسیون (قسمت اول)، (قسمت دوم)

درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با محصولات نعناع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.