تبیان، دستیار زندگی
زشگاههای یورو 2004 ورزشگاه سیداده كوئیمبرا مالك : شورای شهر كوئیمبرا ظرفیت : 30 هزار نفر آرشیتك : آنتونیو مونتیه رو رقابت ها: دودیدار در مرحله گروهی تاریخ افتتاح رسمی پروژه: 27 سپتامبر 2003 استادیوم سیداده كوئیمبرا رقابت های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی ورزشگاههای یورو 2004

ورزشگاه سیداده كوئیمبرا

مالك :

شورای شهر كوئیمبرا

ظرفیت:30 هزار نفر

آرشیتك :

آنتونیو مونتیه رو

رقابت ها:دودیدار در مرحله گروهی

تاریخ افتتاح رسمی پروژه:

27 سپتامبر

2003 استادیوم سیداده كوئیمبرا رقابت های یورو 2004، در واقع همان ورزشگاه قدیمی سیداده است كه به دلیل قدمت و گنجایش 15 هزار نفری اش نیازمند بازسازی و گسترش بنا بود.

معماران و مهندسین پروژه بازسازی ورزشگاه سیداده تصمیم گرفتند تا با استفاده از طرحی یو شكل در بخش شمالی و همچنین خروجی های استقرار تماشاچیان، تغییرات بهینه‌ای را به وجود بیاورند . دگرگونی ها ظرفیت و زیربنای استادیوم را تقریباً تا دو برابر افزایش داد.

با وجود اینكه بنای استادیوم سیداده بازسازی شده است، اما اصول و مبانی طراحی مدرن در این ورزشگاه آنچنان بارز و شاخص است كه هیچگونه اثری از سبك ها و شیوه های سنتی و باستانی معماری پرتغال در آن به چشم نمی خورد. نمای شیشه ای سردرهای ورودی و خروجی ساختمان و حتی ظرافت و زیبایی كه در سقف و پشت بام ورزشگاه در كنار طرح های جدید معماری، جملگی معرف ایده های مدرن آرشیتكت و مسوولین پروژه بازسازی و گسترش استادیوم جدید سیداده است.

دو سوم از جایگاه 30 هزار نفری تماشاچیان سرپوشیده است. مركز بزرگ و مجهز جایگاه خبرنگاران و عكاسان، محل سرو نوشیدنی، آشپزخانه هایی مجهز و رستورانی با چشم اندازی فوق العاده از خصوصیات منحصر به فرد ورزشگاه سیداده شهر كوئیمبرا به شمار می آید.

آنتونیو لارانخو، مدیر تورنمنت رقابت های یورو 2004، نیز در مورد این استادیوم می گوید: اگر چه این ورزشگاه دوباره بازسازی وتعمیر شده است، اما هر كسی كه قبلاً پا به این استادیوم گذاشته است این بار به سیداده بیاید، نه تنها بنا و ساختار قدیمی آن را فراموش خواهد كرد، بلكه تصور ورزشگاهی كاملاً متفاوت و جدید را در ذهن خود ثبت خواهد نمود.

ورزشگاه ها و سالن های چند منظوره استخر شنای المپیك، سالن مجهز ژیمناستیك، سالن های آمفی تئاتر و سینما، پاركینگ زیر زمینی، چند ساختمان اداری و چند خروجی فرعی دیگر، از جمله مواردی هستند كه در آینده نزدیك به بناهای استادیوم سیداده اضافه خواهند شد.

ورزشگاه سیداده كوئیمبرا در 27 سپتامبر 2003 به طور رسمی افتتاح شد و زمین چمن این استادیوم در تاریخ 29 اكتبر با حضور 30 هزار تماشاچی و بازی دوستانه ای میان دو تیم آكادمیك كوئیمبرا و بنفیكا بازگشایی شد.