تبیان، دستیار زندگی

حقوق بشر به سبک سرکوب بومیان کانادایی

این روزها در کانادا چه می‌گذرد؟

چند روزی می شود که پلیس کانادا تمامی ارتباطات بومیان را در منطقه Wetsuweten قطع کرده است. وتسوویتن منطقه ای است که قبایل بومی کانادا سکونت دارند. قطع تلفن‌های ماهواره‌ای، عدم اجازه ورود خبرنگاران به منطقه و بازداشت آنها از جمله این موارد است. محاصره ریلی در نزدیکی این منطقه همه سفرهای بین تورنتو و مونترال را لغو کرده است. دولت کانادا در حال سرکوب بومیان به خاطر اعتراض به عبور خط لوله گاز در منطقه آنهاست. علی رغم قول مساعد دولت برای حل مشکلات و برخوردهای نادرست با بومیان این کشور، همچنان گامی در جهت رفع رفتارهای تبعیض آمیز با بومیان این کشور برنداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشونت علیه زنان


پیش از این که اروپاییان در قرن پانزدهم آمریکای شمالی را کشف و کم‌کم به آن مهاجرت کنند، مردمانی با فرهنگ‌ها و زبان‌های بسیار گوناگون در این سرزمین زندگی می‌کردند. وقتی اروپاییان به خاک آمریکا رسیدند ابتدا تصور کردند به هندوستان پا گذاشته‌اند لذا آنان را هندی Indian خواندند. البته زود فهمیدند که این‌جا هند نیست، ولی این نام هم‌چنان به آنان اطلاق می‌شود. بعدها آنان را با نام‌هایی مانند aboriginals و natives و indigenous خطاب کردند. در زبان فارسی برای ارجاع به آنان کلمهٔ سرخ‌پوست رایج است که البته نادرست است و بومیان خودشان این نامگذاری را قبول ندارند. طبق آمار سال ۲۰۱۶، جمعیت بومیان کانادا تقریبا یک‌میلیون و هفت‌صدهزار تن است و پنج درصد جمیت کانادا را تشکیل می‌دهند.



چند روزی می شود که پلیس کانادا تمامی ارتباطات بومیان را در منطقه Wetsuweten قطع کرده است. وتسوویتن منطقه ای است که قبایل بومی کانادا سکونت دارند. قطع تلفن‌های ماهواره‌ای، عدم اجازه ورود خبرنگاران به منطقه و بازداشت آنها از جمله این موارد است. محاصره ریلی در نزدیکی این منطقه همه سفرهای بین تورنتو و مونترال را لغو کرده است. دولت کانادا در حال سرکوب بومیان به خاطر اعتراض به عبور خط لوله گاز در منطقه آنهاست.

بومیان کانادایی


این در حالی است که چند روز پیش هم پلیس کانادا 33 نفر را در ونکوور در ارتباط با اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق بومیان کانادا دستگیر کرد. نقض مستمر و عمدی حقوق انسانی و بومی این مردمان و بدرفتاری علت ریشه ای آمار تکان دهنده خشونت در کاناداست. این چهره برخی از زنان و دختران بومی است که در دهه های اخیر در کانادا از بین رفته اند یا به قتل رسیده اند.

زنان بومی کانادا

ظلم در حق زنان بومی

به طور کلی بومیان کانادا در حدود ۵ درصد از جمعیت کل کانادا را تشکیل می‌دهند که در حدود ۵۱ درصد از این جمعیت را زنان بومی تشکیل می‌دهند. بیشتر جمعیت جوان این زنان به شهرهای بزرگ کانادا مهاجرت می‌کنند. این زنان به امید یافتن کار بهتر و فرار از فقر به این مهاجرت تن می‌دهند و اغلب به صورت مجردی و یا با فرزندان خود به تنهایی زندگی می‌گذرانند.

پلیس کانادا در سال 2014 اعلام کرده بود که 1017 زن بومی بین سالهای 1980 تا 2012 به طرز فجیعی در این کشور به قتل رسیده اند که برخی فعالان می‌گویند این تعداد احتمالا خیلی بیشتر بوده است.عقیم‌سازی اجباری زنان بومی در کانادا اولین بار در سال 2015 افشا شد و همچنان ادامه دارد.

پس از مدت ها مخفی کاری و جلوگیری از انتشار اطلاعات در سال 2019 بالاخره از تلویزیون "سی‌بی‌سی" کانادا خبری درز کرد. گزارش 1200 صفحه ای منتشره توسط یک کمیته تحقیق در سال 2019 حکایت از "استعمار ریشه‌دار دولت کانادا" داشت. گزارشی که با تاخیر فراوان منتشر شده و نهایتاً نیز دولت کانادا را مجبور کرد تا تعداد زیادی از کارکنان دولتی خود  را اخراج کند.

کوتاهی دولت کانادا

ظلم آشکار و ادامه دار در حق بومیان این کشور در حالی است که نخست وزیر کانادا از ابتدای شروع فعالیت خود اولویت دولت خود را آشتی با اقوام بومی کانادا گذاشته بود و از سوی دیگر بعد از انتشار گزارش فوق قول مساعد داده بود تا به توصیه های این

گزارش در راستای رفع خضونت و تبعیض علیه بومیان عمل کند. اما دولت کانادا گامی هرگز در جهت رفع رفتارهای تبعیض آمیز با بومیان این کشور برنداشته است.


 

تلاش برای سرکوب سنت قدیمی بومیان، بدرفتاری با کودکان بومی، ممنوعیت صحبت به زبان بومی در مدارس، جداسازی و تعلیم اجباری مسیحیت و بی توجهی به مشکلات بومیان مثل افزایش اعتیاد میان آنها همچنان ادامه دارد


تلاش برای سرکوب سنت قدیمی بومیان، بدرفتاری با کودکان بومی، ممنوعیت صحبت به زبان بومی در مدارس، جداسازی و تعلیم اجباری مسیحیت و بی توجهی به مشکلات بومیان مثل افزایش اعتیاد میان آنها همچنان ادامه دارد، بی آنکه اراده ای برای رفع این ظلم های آشکار علیه مردم کانادا وجود داشته باشد.

ظلم های آشکار این دولت در حالی است که این کشور یکی از پیشگامان تمرکز بر موارد حقوق بشری در کشور ایران است و حتی در این راستا بانی تصویب قطعنامه‌های گسترده علیه ایران شده است. اما در مقابل این حقوق بشر کانادایی است، که همچنان پس از سالها خشم و کین و چرک و جرم و بیماری و نفرت درو می‌کند. این نشان از آن دارد که حقوق بشر از نظر این مدعیان تا جایی قابل احترام و رعایت است که  همسو با اهداف شان  باشد.