تبیان، دستیار زندگی

بازتاب حضور چند میلیونی مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی در رسانه‌های خارجی

هم‌زمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در تهران خبرنگاران و رسانه‌های خارجی در حال انتشار اخبار مربوط به حضور میلیونی مردم در این مراسم هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مراسم تشییع سردار سلیمانی
خبرنگار نیویورک تایمز با انتشار پیام‌هایی متعدد در حساب کاربری خود در توئیتر به پوشش لحظه به لحظه این مراسم پرداخته است.
دریایی بیکران از مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی حضور یافته‌اند
وی نوشت: من همیشه راهپیمایی‌های چند هزار نفره در ایران را شاهد بوده‌ و آنها را پوشش خبری داده‌ام. زمانی که جمعیت زیادی حضور دارند اما هیچ‌گاه این گونه نبوده است. اکنون میلیونی آمده‌اند. آنها همه به میل خود آمده‌اند.
این خبرنگار همچنین ویدئوهایی از حضور مردم منتشر کرده و نوشته است: مراسم تشییع ژنرال سلیمانی در حالی در تهران برگزار شده است که دریایی بیکران از مردم از ساعت شش صبح به محل آمده‌اند. در طول 25 سال فعالیت در ایران تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام.
وی در پیامی دیگر نیز صحبت‌های اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در این سخنرانی را منتشر کرده است.

حتی مراسم‌های مذهبی مردم را این گونه جمع نمی‌کند که قاسم سلیمانی کرده است

یک خبرنگار المانیتور با اشاره به مراسم تشییع شهید سلیمانی در توئیتر خود نوشت: من تاکنون چنین چیزی در ایران ندیده‌ام. حتی مراسم‌های مذهبی این گونه (مردم) را جمع نمی‌کند که قاسم سلیمانی کرده است.
وی علاوه‌براین تصاویری از حضور میلیونی مردم و پلاکاردهای حاضر در این مراسم را در صفحه خود منتشر کرده است.

دستور ترامپ برای ترور سلیمانی نتیجه عکس می‌دهد

خبرنگار شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی با انتشار تصویری هوایی از حضور پر شور مردم تهران در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهانش نوشت: دستور ترامپ برای ترور ژنرال سلیمانی دارد نتیجه عکس می‌دهد. اجازه دهید که یادآوری کنم او چقدر خطرناک است.

"مرگ بر آمریکا " شعار صفوف چند کیلومتری تشییع‌کنندگان سردار سلیمانی

شبکه الجزیره عربی در گزارشی از مراسم تشییع شهید سپهبد قاسم سلیمانی در تهران نوشت: صبح امروز دوشنبه هزاران نفر از مردم ایران با حضور رهبر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان این کشور در مراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند و سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید سپاه قدس در این مراسم آمریکا را به خروج از منطقه تهدید کرد.

شبکه الجزیره: خانواده‌های سربازان آمریکایی در خاورمیانه باید روزهای خود را در انتظار شنیدن خبر مرگ فرزندانشان سپری کنند.

در این گزارش آمده است که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و معاونش صالح العاروری نیز به تهران آمدند و در مراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند.
این شبکه قطری در ادامه نوشت که در این مراسم مقام معظم رهبری بر پیکر سردار سلیمانی نماز خواند و جمعیت فراوان که دانشگاه تهران را احاطه کرده بودند و در صفوفی به مساحت چند کیلومتر پرچم هایی قرمز در دست داشتند و شعار "مرگ بر آمریکا"و "مرگ بر اسرائیل می دادند".
این شبکه در ادامه به سخنان زینب سلیمانی، دختر شهید سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت.
 

آسوشیتدپرس: دختر سلیمانی آمریکا را تهدید کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که مقام معظم رهبری ایران روز دوشنبه با صدای بلند در میان صدای صدها هزار نفر از عزاداران بر پیکر قاسم سلیمانی ژنرال ارشد ایرانی که در حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد جان خود را از دست داد، نماز خواندند. این اقدام آمریکا موجب افزایش شدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن شده است.
آسوشیتدپرس با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی دختر شهید سلیمانی در این مراسم نوشت که او به‌طور مستقیم تهدید به حمله به پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه کرد.
مقامات جمهوری اسلامی، ازجمله جانشین ژنرال سلیمانی تهدید کرده‌اند که انتقام این حمله را خواهند گرفت.
 

المیادین: پرچم‌های قرمز در مراسم تشییع سردارسلیمانی نشان می‌دهد که انتقام حتمی است

شبکه المیادین با اشاره به مراسم تشییع سردار سلیمانی نوشت که این مراسم تاریخی است.
خبرنگار شبکه المیادین که برای پوشش مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران حضور یافته بود، در رابطه به حضور پرشکوه مردم ایران در این مراسم گفت: مراسم تشییع شهید سلیمانی تاریخی است.
المیادین نوشت: به جز در مراسم تشییع امام خمینی(ره) تا به امروز شاهد حضور این چنینی مردم برای مراسم تشییع در تهران نبودیم.
این شبکه لبنانی نوشت: پرچم‌های قرمزی که در این مراسم برافراشته شد، نشان می‌دهد که انتقام خون شهدا حتمی است.
در ادامه این گزارش آمده است که مراسم امروز تهران تاریخی است و مردم خیابان ها را پرکرده بودند.
در این گزارش همچنین آمده است: سخنرانی اسماعیل هنیه در این مراسم نشان می دهد که محور مقاومت قوی خواهد ماند و قوی تر نیز خواهد شد. سخنرانی هنیه و دختر شهید سلیمانی در این مراسم معانی زیادی دارد.
 

حضور میلیونی تشییع‌کنندگان سردار سلیمانی از نگاه رویترز

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران امروز (دوشنبه) در مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران که در حمله هوایی روز جمعه آمریکا به شهادت رسید، نماز خواند.
در ادامه این گزارش آمده است: این نماز با حضور گسترده مردم و به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای که مقامات دیگر ایران، از جمله رئیس‌جمهور حسن روحانی او را همراهی کرده بودند برگزار شد.
رویترز همچنین به تصاویر منتشر شده از تلویزیون ایران اشاره و تاکید کرده است که این تصاویر  از حضور میلیونی مردم در این مراسم حکایت دارد.
 

خیابان‌های تهران برای تشییع پیکر قاسم سلیمانی انباشته از جمعیت شد

شبکه بی‌بی‌سی ضمن پوشش مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی گزارش داد: خیل عظیم مردم ایران برای برگزاری مراسم تشییع فرمانده ارشد نظامی خود، خیابان‌های تهران را انباشته از جمعیت کردند.
 شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد: عزداران روز دوشنبه (امروز) برای تشییع پیکر قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نظامی ایران به‌طور گسترده به خیابان‌های تهران آمدند و پشت سر آیت‌الله خامنه‌ای رهبری ایران بر پیکر او نماز خواندند.
این شبکه در ادامه با اشاره به اینکه رهبری ایران حین خواندن نماز گریه کرده‌اند، افزود که مردم ایران حضوری میلیونی در این مراسم داشته‌اند.
در ادامه گزارش بی‌سی‌سی آمده است که ایران قول انتقام جدی برای شهادت سپهبد سلیمانی داده و روز یک‌شنبه گام نهایی خود در راستای کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای سال 2015 را نیز اعلام کرد.
 

خیابان‌های تهران در تکریم سلیمانی مملو از جمعیت بود

روزنامه ایلاف در گزارشی به مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی در تهران پرداخت.
روزنامه ایلاف در گزارشی از مراسم شکوهمند تشییع سپهبد شهید قاسم سلیمانی نوشت: آیت الله خامنه ای، رهبر ایران صبح امروز (دوشبه) در دانشگاه تهران برپیکر ژنرال قاسم سلیمانی که روز جمعه توسط آمریکا در عراق ترور شد، نماز خواند و در کنارش حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس، حسین سلامی فرمانده سپاه ایران و ابراهیم رئیسی ، رئیس قوه قضائیه حضور داشتند.
این رونامه نوشت: خیابان های تهران صبح امروز در تمجید و تکریم از ژنرال سلیمانی مملو از جمعیت بود، این مردم با در دست گرفتن عکس های ژنرال سلیمانی قبل از ساعت هشت صبح دانشگاه تهران را احاطه کردند.
در این گزارش آمده است: این جمعیت که دانشگاه تهران را احاطه کردند و در امتداد چند کیلومتری آن حضور داشتند،  با در دست گرفتن پرچم‌های قرمز و همچنین پرچم های ایران، لبنان و عراق دو خیابان انقلاب و آزادی را پرکردند و هر از چندگاهی شعار"مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" سر می‌دادند.
در گزارش این روزنامه آمده است: در میان جمعیت برخی‌ها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها به زبان انگلیسی نوشته بود"انتقام سخت".
 

میلیون‌ها عزادار برای تشییع ژنرال مورد احترام خود به خیابان‌های تهران آمدند

شبکه الجزیره انگلیسی گزارش داد که سیل جمعیت مردم ایران برای تشییع پیکر قاسم سلیمانی در شرایطی که درخواست‌ها برای انتقام خون او افزایش یافته به خیابان‌های تهران آمدند.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره انگلیسی، میلیون‌ها ایرانی عزادار برای ادای احترام خود به قاسم سلیمانی قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران امروز (دوشنبه) به خیابان‌های تهران سرازیر شدند. وی روز جمعه در کنار همراهانش در حمله هوایی آمریکا در بغداد ترور شد.
الجزیره همچنین گزارش داد: جمعیت با در دست داشتن عکس این ژنرال مورد احترام در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران تجمع کردند و پشت سر رهبر معظم ایران بر پیکر او نماز خواندند.
این شبکه در ادامه به حضور زنان و مردان با لباس‌های مشکی در هوای بسیار سرد پایتخت اشاره و همچنین بخش‌هایی از صحبت‌های دختر سپهبد قاسم شهید سلیمانی در این مراسم را منتشر کرده است.
وی گفت: خانواده‌های سربازان آمریکایی در خاورمیانه باید روزهای خود را در انتظار شنیدن خبر مرگ فرزندانشان سپری کنند.
الجزیره در بخش دیگری از گزارش مبسوط خود از مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران به حضور دیگر مقامات ایران در کنار رهبری هنگام برپایی نماز اشاره کرد و از حسن روحانی، رئیس مجلس و فرمانده سپاه پاسداران نام برد.
الجزیره در ادامه گزارش داد: در این مراسم تعدادی از مقامات متحدان منطقه‌ای ایران، شامل اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس حضور داشتند.
این گزارش با اشاره به وعده مقامات جمهوری اسلامی برای انتقام خون شهید سلیمانی افزوده است: اگرچه مشخص نیست که ایران کی و چگونه پاسخ خواهد داد اما هرگونه پاسخی ممکن است پس از پایان سه روز عزاداری در ایران انجام گیرد.
 

مراسم تشییع سلیمانی بزرگترین مراسم پس از امام خمینی است

شبکه آرتی عربی در گزارشی به مراسم پرشکوه تشییع پیکر سردار سلیمانی در تهران پرداخت.
بخش عربی شبکه آر تی با انتشار تصاویر زیادی از مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران نوشت: میلیون ها ایرانی امروز برای تشییع پیکر سردار سلیمانی و همرزمانش به خیابان ها آمدند و علیه آمریکا شعار سردادند.
این شبکه نوشت: پس از تشییع امام خمینی (ره) تهران تا به امروز شاهد چنین مراسم تشییع گسترده ای نبوده است.
این شبکه روسی همچنین نوشت که مردم ایران با در دست داشتن پرچم های قرمز و شعار "مرگ بر اسرائیل" و مرگ بر آمریکا" دانشگاه تهران را احاطه کرده بودند و صفوف آن ها تا چند کیلومتری دانشگاه می رسید.
در این گزارش همچنین به حضور مقامات عالی رتبه کشورمان در این مراسم اشاره شده است.

شبکه یمنی «المسیره» با پوشش مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی اعلام کرد: میلیون ها ایرانی در مراسم تشییع پیکر «شهید سلیمانی» و شهدای همرزمش شرکت کردند.
بر اساس این گزارش، این شبکه اعلام کرد: شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت با در دست داشتن تصاویری از شهید سلیمانی، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را سر دادند.
این شبکه یمنی تصریح کرد: «زینب سلیمانی» فرزند شهید سلیمانی در جریان مراسم تشییع پیکرهای شهدای مقاومت اعلام کرد که سردار سلیمانی در قلب تک تک ایرانیان جای دارد.

پایگاه مصری «الیوم السابع» اعلام کرد که تعداد بیشماری از مردم در مراسم تشییع پیکر «سردار سلیمانی» و شهدای مقاومت شرکت کردند.
بر اساس این گزارش، این پایگاه مصری با پخش زنده بخشی از مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت اعلام کرد: شخصیت های برجسته ایرانی در مراسم مذکور شرکت کردند.
الیوم السابع تأکید کرد: رهبر عالی ایران بر سَر پیکر شهدای مقاومت نماز اقامه کردند.

پایگاه «المسله» عراق به پوشش سخنان «زینب سلیمانی» فرزند «شهید سلیمانی» در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت، پرداخت.
بر اساس این گزارش، این پایگاه عراقی نوشت: زینب سلیمانی در جریان مراسم تشییع، رئیس جمهوری آمریکا را قمارباز توصیف کرد.
المسله همچنین به نقل از زینب سلیمانی نوشت: تدابیر شیطانی ترامپ برای تفرقه افکنی میان ملت های ایران و عراق به پیوند تاریخی آنها منجر شد.

پایگاه لبنانی «النشره» به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت ازجمله شهید سلیمانی واکنش نشان داد.
بر اساس این گزارش، این پایگاه تصاویری از حضور گسترده مردم در مراسم مذکور را منتشر کرد.
النشره همچنین اعلام کرد که رهبر عالی ایران بر پیکر شهید سلیمانی و شهدای همرزمش نماز اقامه کردند.
این پایگاه لبنانی که در اغلب موارد اخبار ضد ایرانی را مورد پوشش قرار می‌دهد، به دلیل حضور چشمگیر مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، بر خلاف رویه سابقش، این حضور را میلیونی توصیف کرد.

شبکه عراقی «سومریه نیوز» مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای همرزمش را مورد پوشش خبری قرار داد.
بر اساس این گزارش، این شبکه اعلام کرد که پیکر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت امروز دوشنبه در تهران تشییع شدند.
شبکه مذکور همچنین اعلام کرد که رهبر عالی ایران بر پیکر شهدای مقاومت نماز اقامه کردند.
سومریه نیوز همچنین به پوشش سخنان سردار «اسماعیل قاآنی» جانشین شهید سردار سلیمانی در جریان مراسم تشییع پرداخت و به نقل از وی اعلام کرد: هدف ایران بیرون راندن آمریکا از تمام منطقه است.

شبکه «روسیا الیوم» به پوشش خبری حضور بی نظیر مردم در مراسم تشییع پیکرهای شهدای مقاومت در تهران پرداخت.
بر اساس این گزارش، این شبکه ضمن پخش تصاویری زنده از مراسم مذکور، حضور مردم در این مراسم را «گسترده» توصیف کرد.
روسیا الیوم اعلام کرد که مردم ایران علاوه بر «سردار سلیمانی» و همرزمانش، پیکر «ابو مهدی المهندس» را تشییع کردند.

خبرنگار روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» باز نشر توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر به این مراسم واکنش نشان داد. در این توئیت تجمعاتی را که بعد از ترور سردار سلیمانی به دست آمریکایی‌ها در ایران برگزار می‌شود، گسترده‌ترین تجمعات بعد از رحلت امام خمینی (ره) توصیف کرد.
ژرژ ملبرونو Georges Malbrunot در صفحه خود در توئیتر نوشت: تجمعاتی که از دیروز (یکشنبه) در ایران به مناسبت بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار می‌شود به احتمال زیاد گسترده‌ترین تجمعات بعد از رحلت آیت الله خمینی در سال ۱۹۸۸ است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک از لحظه آغاز تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تهران، به پوشش زنده این مراسم پرشکوه پرداخت.
این رسانه با اشاره به تاریخچه اقدام خصمانه آمریکا در به شهادت رساندن این فرمانده بزرگ جهان اسلام، از حضور مقام معظم رهبری و هزاران نفر از مردم داغدار ایران در مراسم وداع با وی خبر داد.

شبکه لبنانی «المنار» نیز به پوشش حضور گسترده مردمی در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران پرداخت.
شبکه المنار به صورت زنده تصاویری را از حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در تهران پخش کرد.
این شبکه در گزارش خود در خصوص مراسم مذکور، اعلام کرد که میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی شرکت کرده‌اند.

پایگاه لبنانی «العهد» نیز به پوشش حضور گسترده مردمی در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران پرداخت و اعلام کرد: مردم در ساعات اولیه صبح به صورت گسترده در خیابان‌ها حاضر شدند.
رسانه مذکور با انتشار تصاویری از حضور مردم در مراسم تشییع پیکرهای شهدای مقاومت، این حضور را پرشکوه و گسترده توصیف کرد.


شبکه «روسیا الیوم» نیز به حضور بی نظیر مردم در مراسم تشییع پیکرهای شهدای مقاومت در تهران پرداخت.
این شبکه ضمن پخش تصاویری زنده از مراسم مذکور، حضور مردم در این مراسم را «گسترده» توصیف کرد.
روسیا الیوم اعلام کرد که مردم ایران علاوه بر «سردار سلیمانی» و همرزمانش، پیکر «ابو مهدی المهندس» را تشییع کردند.

«ولی نصر» مشاور باراک اوباما، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: به میزان جمعیت شرکت کننده در تشییع سلیمانی نگاه کنید این نقطه عطفی است در خاورمیانه.


مراسم تشییع سپهبد شهید قاسم سلیمانی که روز جمعه با جمعی از همراهانش در عراق،  هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و به شهادت رسید از ساعاتی پیش در تهران آغاز شد و مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان نماز خواندند.
منبع: خبرگزاری مهر، ایسنا