تبیان، دستیار زندگی

جنگ تبلیغاتی با یک ویروس

چرا ایران به عنوان کانون اپیدمی کرونا معرفی می‌شود؟

فضاسازی، تبلیغ منفی و انتشار اخبار ناامیدکننده کشور ما را رها نمی‌کند. به راستی دلیل این حجم از انتقاد چیست و چرا ایران به عنوان کانون اپیدمی کرونا معرفی می‌شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نیره ساری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


رسانه بیگانه

 

شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر که نقطه آغاز آن از چین بوده، جهان را نگران کرده است. این ویروس که اکنون بیش از 60 کشور جهان را درگیر ساخته، استثنایی برای ایران نیز قائل نشد، اما فضاسازی و تبیلغ منفی و انتشار اخبار ناامیدکننده کشور ما را رها نمی‌کند. به راستی دلیل این حجم از انتقاد چیست و چرا ایران به عنوان کانون اپیدمی کرونا معرفی می‌شود؟ وقتی می‌گوییم جنگ روانی تمام عیار و رسانه‌ای علیه ایران، دقیقا از چه حرف می‌زنیم؟

این روزها با تمرکز دولت آمریکا و جریان‌های همسو ایران به عنوان کانون اپیدمی کرونا معرفی می‌شود. به گونه‌ای که گویی عامل انتشار این ویروس در جهان ایران بوده است. رسانه‌های معاند شیوع ویروس کرونا در ایران را بحران می‌دانند و با استناد به این مسأله سعی در پیشبرد برنامه همیشگی ایران هراسی خود دارند، در حالی که نماینده سازمان بهداشت جهانی ایران را کشوری موفق و مثال زدنی درمدیریت مساله و رویارویی با ویروس کرونا می‌داند.

بخش‌های خبری تلویزیون‌های «بی‌بی‌سی»، «ایران اینترنشنال» و «من‌وتو» در جهت اهداف غیرانسانی خود به انتشار وحشت روی آوردند و با این شیوه دقیقا روان مردم را نشانه گرفته‌اند تا با ایجاد هراس و ترس عملا بر موج اخبار منفی بیش از اخبار مثبت سوار شوند.

آمار انتشار خبر
مطابق آمار در همین روزهای اخیر، 65 درصد محتوای بی بی سی فارسی در مورد کروناست که بیشتر آن بر روی القای ناامیدی و ترس تمرکز دارد. شبکه من و تو در روزهای اخیر 30 شایعه و نزدیک به 100 مطلب با رویکرد ترس و ناامیدی منتشر کرده است. شبکه سعودی اینترنشنال از 212 مطلب تولیدشده فقط 8 خبر از اخبارکرونا در جهان منتشر کرده و الباقی مربوط به اخبار منفی کرونا در ایران است.

این در حالی است که بیش از 60 کشور درگیر ویروس هستند اما سوال اصلی این است که چرا اخبار و شایعه‌هایی که بر علیه ایران منتشر می‌‎شود، چندین برابر دیگر کشورهاست؟

به این نمونه‌ها توجه کنید. ترکیه از ورود طلاب ترک تبار ساکن قم به کشورش جلوگیری کرده و حاضر به پذیرششان نیست اما در مقابل طبق آمار رسمی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه  فقط  در دی ماه که اوج شیوع کرونا در جهان بوده است، بیش از  ۲۲هزار چینی وارد ترکیه شدند.

در عربستان کنسرت بین المللی زمستانی تعطیل نشد و در حال برگزاری است. در ایتالیا نیز که اکنون یکی دیگر از کانون‌های انتشار این ویروس بوده، جشن پرتقال گرفتند و علیرغم شیوع کرونا 15 هزار نفر در این مراسم شرکت کردند!

افزون بر این طبق خروجی سایت فلایت ۲۴ پروازهای پکن_دوبی با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا تا همین اواخر ادامه داشت.

وضعیت سایر کشورها
از سوی دیگر روزها است که همین رسانه‌ها بر طبل نبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در ایران می‌کوبند و از اخبار قحطی و احتکار می‌گویند اما در اکثر کشورهای جهان فقدان و نبود مواد ضدعفونی کننده قابل مشاهده است.


طبق توییت یک شهروند کالیفرنیایی مواد شوینده و ماسک توسط مردم غارت شده است. در آلمان، احتکار ماسک و فروش ده برابر قیمت اصلی شده است. در نروژ ماسک نایاب و قیمت‌ها ناگهانی چندبرابر شد.

توییت کالیفرنیا


گزارش مترو (روزنامه پرتیراژ عمومی رایگان صبح لندن) حکایت از تمام شدن موجودی ژل شستشوی دست در شعبه‌های فروشگاه «بوتس»، بزرگترین دراگ استور زنجیره ای بریتانیا دارد.

 

انتقاد‌های شدیدی از نحوه برخورد کاخ سفید با ویروس کووید 19 وجود دارد. گفته می‌شود وضعیت سانفرانسیسکو قرمز شده و شیوع کرونا در بین بی خانمان‌های آمریکایی سرعت عجیبی پیدا کرده است. همچنین سه فرد مبتلا به کرونا در «سیلیکن ولی» آمریکا شناسایی شده و مطابق عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی است.


وضعیت آمریکا
جالب تر وقتی است که قصه نبود ماسک به آمریکا که رسید، بی تاثیر شد و از اثر روانی آن نوشتند. افزون بر این مقامات بهداشت و سلامت آمریکا از اعلام آمار کرونا منع شدند. طبق اعلام دولت آمریکا، کسانی که آمار مربوط به کرونا را در این کشور منتشر کنند، مشمول جریمه سنگین ۱۰ سال انفصال از خدمت و قطع بیمه سلامت خواهند شد و تنها آمارهایی اجازه انتشار دارند که معاون اول ترامپ تایید کرده باشد. این در حالی است که انتقاد‌های شدیدی از نحوه برخورد کاخ سفید با ویروس کووید 19 وجود دارد. گفته می‌شود وضعیت سانفرانسیسکو قرمز شده و شیوع کرونا در بین بی خانمان‌های آمریکایی سرعت عجیبی پیدا کرده است. همچنین سه فرد مبتلا به کرونا در «سیلیکن ولی» آمریکا شناسایی شده و مطابق عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی است.


مجله «نیویورکر» در انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با ویروس کرونا، طرحی را کشیده که در آن ترامپ به‌جای اینکه ماسک را جلوی دهان خود بگذارد بر چشمان خود گذاشته که به‌معنای چشم‌پوشی او بر واقعیت‌های این ویروس خطرناک است.

نیویورکر

با این همه نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO) در نشست اخیر با مقامات وزارت بهداشت ایرانی توانمندی و عملکرد ایران در مدیریت کرونا را یک نمونه موفق و مثال زدنی در جهان و منطقه ذکر کرد. افزون بر این کشور ما در طی همین مدت کوتاه توانسته است رتبه دوم را بعد از چین در زمینه آمار بهبودیافتگان در جهان کسب کند این درحالی است که موفقیت کشورهایی نظیر ایتالیا و کره جنوبی در درمان بیماران مبتلا، یک تا چهار درصد است.

سوال اصلی اینجاست که به راستی دلیل این حجم از انتقاد و فضاسازی در این شرایط علیه ایران چیست؟