تبیان، دستیار زندگی

وداع چندمیلیونی تهران با سردار عشق و حماسه

مراسم وداع با فرمانده سابق سپاه قدس سردار حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش با حضور چندمیلیونی مردم تهران در حال برگزاری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم وداع تهرانی‌ها با  پیکر پاک سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهیدان همراهش ابومهدی المهندس، وحید زمانی‌نیا، حسین پورجعفری، شهروز مظفری‌نیا و هادی طارمی ساعت ۸ صبح امروز (دوشنبه۱۶ دی) آغاز شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز با حضور در دانشگاه تهران با چشمانی اشکبار  بر پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش نماز اقامه کردند. سران سه قوه، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و مسئولان عالی‌رتبه نظام در این مراسم حضور داشتند.
نماز خواندن رهبر انقلاب بر پیکر شهید قاسم سلیمانی
جمعیت میلیونی حاضر در مراسم نیز با اقتدا به رهبر انقلاب بر پیکر شهدا نماز اقامه کردند. با حضور رهبر انقلاب در دانشگاه تهران مردم شعارهایی چون "ای رهبر آزاده انتقام انتقام"، "ابوالفضل علمدار خامنه ای نگه‌دار"، "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست" و ... سر دادند.

پس از اقامه نماز، حدود ساعت ۹:۴۵ پیکر شهدا بر دستان مردم، مسئولان  و همرزمان این شهدا از دانشگاه تهران  خارج و مراسم تشییع میلیونی از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی آغاز شد.

مردم تهران با شعارهای "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل"، "این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده"، "علمدار نیامد"، "ای لشگر صاحب زمان آماده‌ایم آماده‌ایم"، "نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا"، "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد"، "لبیک یا حسین"، "لبیک یا خامنه‌ای"، "ما ذوالفقار حیدریم فداییان رهبریم"، "منتظر حکم جهاد رهبریم"، "آمریکا در چه فکریه ایران پر از بسیجیه" و... در مراسم تشییع و وداع با پیکر سردار شهید سلیمانی شرکت کردند.

با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در میان جمعیت، مردم شعار "انتقام انتقام" و با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه شعار "انتقام انتقام" و "می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت" سر دادند.

همچنین پلاکاردهایی با عکس‌های شهید سلیمانی و نوشته هایی مثل "خون‌بهایت فتح قدس است"، "انتقام سخت"، "بدرود فرمانده"، "یالثارات‌الحسین" و ... در دستان مردم قرار داشت. علاوه بر پرچم جمهوری اسلامی ایران، پرچم‌هایی از گروه حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی، عصائب اهل‌الحق عراق و گروه مقاومت اسلامی بحرین و گروه‌های دیگر مقاومت منطقه در میان مردم به اهتزاز درآمده بود.
مراسم تشییع سردار سلیمانی
تعدادی از جوانان هم با پوشیدن کفن‌هایی که روی آن نوشته شده بود "انتقام سخت"، حمایت خود را از پیام رهبر انقلاب برای شهادت سردار سلیمانی اعلام کردند. در این مراسم تصویر بزرگی از حاج قاسم سلیمانی نیز بر فراز برج آزادی تهران آویخته بود.

استقبال و حضور گسترده و میلیونی مردم به گونه‌ای بود که مسیرهای منتهی به خیابان انقلاب تقریبا بسته شده و حرکت مردم به سختی انجام می‌شد.
مراسم تشییع سردار سلیمانی
خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در این مراسم حضور چشمگیری داشتند و رسانه‌های روسی این مراسم را به صورت زنده پوشش دادند.

مردم همچنین با آتش زدن پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و حلق‌آویز کردن نمادین عروسک ترامپ، انزجار خود را از این اقدام تروریستی ایالات متحده و حامیان عبری-عربی‌اش اعلام کردند.

این مراسم با مداحی حاج صادق آهنگران و سینه‌زنی مردم و پس از آن با سخنرانی زینب سلیمانی دختر سردار شهید سلیمانی که پدر شهیدش را "بزرگترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن خواند" و تکبیرهای جمعیت حاضر آغاز شد.

همچنین اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس دیگر سخنران این مراسم بود که "شهید سلیمانی را شهید قدس نامید".

همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران از جمله سفرای عراق، ترکیه، افغانستان، فلسطین، عمان و آذربایجان در این مراسم حضور یافتند.

مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در حالی برگزار شد که مردم عزادار تهران از ساعت‌های ابتدایی بامداد امروز در مسیرهای تعیین شده برای وداع با پیکر این سردار سرافراز حاضر شده بودند.

ایستگاه‌های صلواتی از ساعات اولیه بامداد با پخش گل و پوسترهای حاوی تصاویر سردار سلیمانی با مردم برای حضور در مراسم تشییع سپهبد سلیمانی همراهی کردند. همچنین به کودکان و نوجوانان حاضر در این مراسم گل اهدا می‌شد.
مراسم تشییع سردار سلیمانی
پیش از این پیکر شهدای این حمله تروریستی روز شنبه (۱۴ دی) به ترتیب در حرمین کاظمین (ع) و سپس در بغداد و بعد از آن در کربلای معلی در جوار حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و در نجف اشرف در جوار حرم امیرالمومنین (ع) تشییع شد. همچنین دیروز (یکشنبه ۱۵ دی) پیکر شهدا پس از ورود به ایران، ابتدا در اهواز و سپس در مشهد مقدس و در آستان قدس رضوی (ع) با حضور میلیونی مردم تشییع شد.

پس از تشییع و تکریم پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط مردم تهران، پیکر این سردار مقاومت عصر امروز (دوشنبه ۱۶ دی) جهت وداع به قم منتقل و سپس جهت تدفین در روز سه‌شنبه (فردا ۱۷ دی) به زادگاهش کرمان منتقل می‌شود. همچنین بر اساس اعلام حشدالشعبی، پیکر ابومهدی المهندس پس انجام آزمایش DNA جهت تدفین در وادی‌السلام نجف به عراق منتقل خواهد شد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی به همراه تعدادی از هم‌رزمانش در جبهه مقاومت اسلامی بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در پی حمله تروریستی هوایی متجاوزان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
منبع: ایسنا