تبیان، دستیار زندگی

کاربر شیرین زبان آمریکایی یک جاسوس است؟

این روزها یک آمریکایی فارسی زبان طرفداران زیادی در توییتر را به دنبال خود کشیده است. فردی که به نظر می‌رسد شیرین زبانی‌های وی خالی از هدف نیست تا جایی که افشاگری‌های توییتری پرده از نوع فعالیت وی در فضای مجازی برداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندرو فوگل


اندرو فوگل، فعال توییتری با چندین هزار دنبال کننده عمدتا ایرانی است که خود را در توییت اینگونه معرفی کرده است: "آمریکایی فارسی‌دوست. معتقد به دموکراسی واقعی، علاقمند به تاریخ طبیعی و پژوهشگر در IranRights_org"

گفتگوهای وی با مردم به زبان فارسی درباره طبخ غذای ایرانی، کلنجار رفتن با سنت های اصیل، بازی با اصطلاحات و واژگان، انتشار کلیپ به زبان فارسی و البته پرداختن به وقایع و رویدادهای مهم روز در ایران بخشی از محتوای توییتر وی است اما بسیاری از کاربران اعتقاد دارند اندروی آمریکایی فارسی زبان "مشکوک" است.

به متن این گفتگو با یکی از کاربران ایرانی با اندرو فوگل توجه کنید:

 
فوگل

 

اما جالب است که اندروفوگل در پاسخ استفاده برخی کاربران از این واژه را اتهام زنی دانسته و رد می کند.

 
فوگل

فعالیت وی در یک بنیاد حقوق بشری، به کاربردن واژه های دقیق حقوقی و اصطلاحات کف خیابانی بخشی از دلایل شک کاربران به نوع فعالیت اندروی فارسی زبان است.

بنیاد مورد ادعای اندرو فوگل کجاست؟

بنیادی به نام عبدالرحمن برومند که به اسم ترویج حقوق بشر فعالیت می‌کند. از سر تیترهای روزانه همین سایت، نانوشته نوع فعالیت های این بنیاد علیه ایران مشهود است. بارگذاری تصاویر و فیلم از اعتراضات ایران و برجسته سازی از چهره‌های افراد محتوای کانال تلگرامی این بنیاد است. اسناد مالی نشان می‌دهد بنیاد برومند از سوی بنیاد NED حمایت مالی می‌شود. این بنیاد آمریکایی 99 درصد بودجه خود را از دولت آمریکا دریافت می‌کند. به گفته اولین رییس NED این بنیاد در 1983 تاسیس شد تا جایگزین اقدامات مخفیانه CIA باشد. زیرا کنگره در آن زمان کودتاها و اقدامات براندازی سیا در کشورهای دیگر را ممنوع اعلام کرده بود. NED از رسانه‌ها و سازمانهای مردم‌نهاد برای ترویج ارزش‌های غربی و براندازی نرم استفاده می‌کند.

طبف آنچه که یکی از کاربران فضای مجازی از فعالیت این نهاد گفته است:

گروه‌هایی که برای گسترش دموکراسی در ایران از NED بودجه می‌گیرند متنوعند اما حاصل فعالیت‌‌شان تسریع و توجیه سیاست‌های مخرب دولت آمریکاست: تبلیغ تحریم هوشمند، دعوت به حمله‌ی نظامی، قبح زدایی از حمله نظامی و تحریم در افکار عمومی‌، دعوت به برقراری منطقه‌ی پرواز ممنوع، و تغییر رژیم.

وی با انتشار سندی دراینباره نوشته است:

دو بنیاد توانا و برومند، مکررا از طرف  NED حمایت مالی شده‌ و استاندارد مد نظر NED را برای دریافت بودجه، دارا بوده‌اند. این سال‌ها کارمندان توانا و برومند، در رسانه‌های فارسی زبان غربی و مجالس آمریکای شمالی، سیاست‌های تحریم‌طلبانه و جنگ‌طلبانه دولت آمریکا را تبلیغ کرده‌اند.

فوگل


در جایی دیگر وی نوشته است: 

مریم معمار صادقی (از بنیانگذاران توانا) آشکارا جنگ‌طلب است. لادن و رویا برومند تحریم هوشمند را تبلیغ می‌کنند و گرچه تمرکز فعالیت‌شان حقوق‌بشری‌ست، اما نگاه‌شان به حقوق بشر تا حدی معوج است که از همکاری با مریم معمارصادقی جنگ‌طلب، و اعتبار دادن به فعالیت‌های او ابایی ندارند. برومند‌ها مانند سایر مبلغین حقوق‌بشر تحت پوشش NED، از یک طرف در رسانه‌های فارسی زبان با بودجه غربی ظاهر می‌شوند و از تاثیر مخرب جنگ و تحریم، و نقض حقوق میلیون‌ها انسان در نقاط مختلف جهان از این راه، سخن نمی‌گویند.
 
از طرفی  دیگر در مجالس آمریکای شمالی، در حالی‌که تحریم‌های اقتصادی تاثیرات مخرب و غیرقابل بازگشت بر زندگی میلیون‌ها ایرانی  گذاشته است، فعالیت حقوق بشری برومند‌ها متمرکز بر شهادت دادن و همکاری با نئوکان‌ها برای تصویب قوانین تحریمی بیش‌تر است .

این فرد در پایان نوشته است:

بررسی الگوی فعالیت سازمان‌های تحت پوشش NED، زمان و دقت بیشتری می‌طلبد، و با یک یا دو مثال، قابل توضیح نیست، اما آن‌چه در بررسی هر مثالی مشهود است این است که فعالیت سازمان‌های تحت پوشش NED همیشه و در همه‌ی نقاط جهان، به طور همزمان متمرکز بر پیش‌برد سیاست‌ها و مداخله مخرب آمریکاست.


فوگل

این مستندات به سادگی از فضای فعالیت اندرو فوگل و دلیل شیرین زبانی وی پرده برداری می‌کند.