تبیان، دستیار زندگی

از چرایی رای دادن یا ندادن تا وظیفه ما بعد از انتخابات

پاسخ به چند سوال انتخاباتی مهم

تبیان به چند سوال انتخاباتی مهم پاسخ داده است که نگاهی به آنها ‌می‌تواند شما را برای انتخاب صحیح کمک کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نیره ساری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


انتخابات


تبیان به چند سوال انتخاباتی مهم پاسخ داده است که نگاهی به آنها ‌می‌تواند شما را برای انتخاب صحیح کمک کند. در ادامه این سوالات را می‌خوانید: 
 
رای بدهیم یا نه؟
این ساعت‌های آخر تو ذهن خیلی از ماها این سوال مطرح میشه که چرا رای بدیم؟ اصلا رای دادن یا ندادن ما تاثیری هم داره؟
رای بدیم چون با رای ندادن ما به حضور افرادی در مجلس کمک می‌کنیم که شاید جاشون مجلس نباشه. ما با انتخاب خوب فضا رو برای تغییرات بهتر در زندگیمون باز می‌کنیم.
رای بدیم چون اگر رای ندیم برای مطالبه كردن حقوقمون دچار لكنت زبون میشیم. 
فراموش نکنیم، مجلس آینده با رای ما یا بدون رای ما تشكیل میشه، شركت نكردن در تعیین سرنوشت خودمون، بازنده‌ای جز خود ما نداره، پس رای بدیم بدون احساساتی شدن و با تحقیق بیشتر

 اگر رای ندهیم چه می‌شود؟
اگر رای ندیم خواسته‌های مورد نیاز ما، قوانین ضروری مورد احتیاجمون و شیوه‌های مورد دلخواه ما رو چه كسی محقق می‌كنه؟ 
چه بخوایم و چه نخوایم، انتخابات برگزار میشه، اما اگه رای ندیم آینده سیاسی کشور رو به دست خودمون رقم نزدیم و دیگران به جای ما انتخاب کردن.
برای تغییر و بهبود فضای زندگیمون باید سعی کنیم افراد بهتر رو نماینده کنیم.

 اگر نظام رو قبول نداریم، باز هم رای بدیم؟
شرط رقابت، شرکت همه واجدان شرایط رای دادنه، فراموش نکنیم، هر ایرانی حق انتخاب داره و نباید از این حق بگذره.
ساختار سیاسی ما این حق رو به تک تک افراد جامعه با هر ایده و مرامی داده تا از حق خود برای ساختن آینده كشور استفاده كنن، ایران، سرزمین همه ایرانی‌هاست.

ملاک انتخاب چه باشد؟ 
ملاک ما برای انتخاب و رای دادن میتواند برنامه، تفکر، طرح و سابقه هر کاندیدا باشد. 
تکیه به نظرات رهبری در همین چند ماه اخیر ۵ کد کلیدی برای انتخاب ساده به ما میده، نمایندگانی را انتخاب کنیم که مومن، انقلابی، دارای روحیه‌ جهادی، طرفدار عدالت و شجاع باشند. 
فراموش نکنیم باید به کسانی که نقاط ضعف کمتری دارند رای بدیم تا مانع ورود افراد غلط بشیم! به این فهرست میشه صادق، راستگو، دوستدار انقلاب،  شجاع، مردمی، مورد اعتماد، دلسوز قشر ضعیف، صمیمت با مردم، کفایت اخلاقی، کفایت اعتقادی، متدین، با تقوا، روحیه نشاط و امید و قوت، خدوم، امتحان داده، با كفایت، برنامه‌دار، خوشنام، جوانگرا، خوش فکر، متخصص، متعهد، با آبرو، زبان گویا، اعتقاد نظری و عملی به اسلام، اعتقاد به انقلاب، اعتقاد به قانون اساسی، اعتقاد به خطّ امام، آگاهی سیاسی، ضدّ فساد، داشتن قصد خدمت به جای قصد تصاحب قدرت و اندوختن ثروت، عدم وابستگی به بیگانگان، ساده لوح نبودن، طمع‌ورز نبودن، امانتدار، پاکدامن، خستگی ناپذیر، عدم نگاه به بیرون مرزها و متوکل به خدا رو اضافه کرد.

بیشتر بخوانید


ملاک انتخاب چه نباشد؟ 
ملاک نباید انتخاب جناحی، قومی و قبیله‌ای یا سیاست‌بازانه باشه، مثلا فلان شخص با ما رفیقه، پس اونو به نفر شایسته دیگه‌ای ترجیح بدیم، یا فلان شخص هم‌حزبی منه پس اون بیاد بهتره تا حتی كسی كه كارشناسه، این ملاک‌ها برای ما آینده روشن نمیاره. 
کسی که برنامه نداره، کسی که به دنبال رانته، کسی که افکار خطرناکی برای كشور داره، کسی که به توان داخلی امید نداره کسی كه مردم واسش اهمیتی ندارن، کسی که خودشو همطراز با بقیه مردم نمیدونه و کسی که طمع قدرت و ثروت داره، باید انتخاب بشه؟

 چطور ملاک‌ها رو بررسی کنیم و  تشخیص بدیم بهترین راه چیه؟
تطابق افراد با ملاک‌های انتخابی فرد اصلح یکی از راه‌های شناخته اما اگه نتونستیم، مشورت با افراد بصیر و مورد اعتماد رو داشته باشیم رای دادن به فهرست مورد تایید افراد مورد اعتمادمون راه دیگه‌ای هست که میتونه به درست رای دادن ما کمک کنه.
هر چند برخی از لیستی رای دادن اكراه دارن اما ساده بگیم که لیستی رای دادن از حیف و میل آرا جلوگیری می‌کنه.
بررسی كارنامه افراد هم راه دیگه‌ای  برای انتخاب درسته، به‌ویژه اینکه خیلی از اشخاص‌ قبلا هم‌ نماینده بودن و یا در‌ مسندهای قبلی کارنامه قابل دفاع داشتن.
شبکه‌های اجتماعی هم یکی از راه‌های ساده و قابل دسترس برای شناخت کاندیداهای انتخاباتیه اما حواسمون باشه بین اخبار شبکه‌های اجتماعی كه گاهی هم پر از دروغ و كلکه، گم نشیم و در عوض از متن سخنرانی‌ها برای شناخت و صحبت‌های کاندیداها کمک بگیریم.

 لیستی رای دادن چه فایده‌ای داره؟
یک دو دو تا چهار تای ساده نشون میده اگه به لیست رای ندیم، احتمال حضور کاندیدایی که شاید صلاحیت نداشته باشه بیشتره،  چرا؟
به طور مثال در کلان شهری مثل تهران حداقل رای هر نماینده برای ورود به مجلس حدودا یک میلیون رای هست، در نتیجه اگر لیستی رای ندیم، رای‌ها خرد میشن و کسانی رای میارن که شاید ما تمایل چندانی برای حضور اونها در مجلس نداشتیم.

بیشتر بخوانید
لیست انتخاباتی درست کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید

اگر فرد/ لیست مورد نظر ما رای نیارود، آیا رای ما بی فاییده است؟
فراموش نکنیم اگر لیست ما رای نیاورد، ما به وظیفه خود برای کسب نتیجه درست تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم. حالا زمینه برای فعالیت دیگر افرادی فراهم شده است که میان گزینه‌های موجود ما آنها را انتخاب نکردیم. اما نتیجه رقابت حکایت از این دارد که سایر لیست‌ها مورد اعتماد دیگران بودند.
اگر کاندیداها نیز با نیت خیر و خدمت به مردم در این انتخابات شرکت کردند، باید سایر وکلای ملت را در راستای خدمت به مردم یاری کنند و به قول معروف در سایر سنگرهای انقلابی در صدد خدمت به ملت برآیند.
فراز و فرود جریان‌های سیاسی، اقبال و ادبار مردم به نامزدها و جریانات سیاسی از لوازم قواعد رقابت سیاسی در انتخابات آزاد، مردمی و از جلوه‌های یک نظام مردمسالار است. آنچه که پایدار و جاودانه می‌ماند، اخلاق اسلامی، ادب پیروزی و شکست، وحدت و برادری است و این همان چیزی است که دشمنان ما نمی‌خواهند.

بعد از انتخابات چه کنیم؟
انتخابات حق ما است و ما از این حق خود به درستی استفاده کردیم.
فردای بعد از انتخابات مراکز قانونی نتیجه را اعلام می‌کنند. نتیجه انتخابات هر چه باشد باید به آن پایبند باشیم. کاندیداها هم باید بعد از رقابت، آراء اعلام شده را پذیرا باشند. نتیجه انتخاب مردم باید مورد احترام همه باشد.
همع باید نمایندگان منتخب را برایانجام برنامه‌ها همراهی کنند، خواه این نامزد انتخاباتی مورد نظر ما باشد و خواه منتخب بقیه مردم.

بیشتر بخوانید

 

مهم‌ترین شاخص انتخابی نماینده شایسته در نگاه مردم چیست؟
چگونه مجلس با قانونگذاری زندگی ما را بهبود بخشید؟!