تبیان، دستیار زندگی

تغییر اساسی در بهارستان کلید خورد

مطالبات مردم از مجلس جدید

انتخابات تمام شد و خانه ملت به زودی از افراد جدید و با شاکله نو تغییر خواهد کرد، حالا "همه" مردم چشمشان به مجلس آینده‌ای است که برای اصلاح وضع موجود دست به تغییر آن زدند. شفافیت و معیشت ۲ خواسته مردم از نماینده‌های جدید است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نیره ساری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


معیشت

انتخاب تمام شد. بخشی از مردم برای نجات کشور از مشکلات اقتصادی موجود که علت آن سوء مدیریت برخی از مسئولان است، به یک جریان سیاسی اعتماد کردند؛ مردم در واقع برای تغییر وضعیت فعلی به جریانی رأی دادند که شعارهای آنان نزدیک به نیازهایشان بود.

حالا قرار است خرداد ۹۹ خانه ملت نوسازی می‌شود. مردم وظیفه خود را انجام و برای خدمت به کشور لیستی رای دادند. این یعنی تا پایان انتخابات حمایت کردند اما از امروز مطالبه دارند. حالا وقت آن است که منتخبان از برنامه‌‌های خود برای قانونگذاری و نظارت بر دستگاه‌ها بگویند.

شاید بهتر باشد نمایندگان منتخب لیستی از دغدغه‌ها و مطالبه مردم برای "خدمتگذاری" تهیه کنند و بر اساس برنامه ریزی و اهداف تعریف شده برای مردم، در مجلس آینده دغدغه‌های آنان را رفع سازند.

نمایندگان دو وظیفه اساسی تقنین و نظارت را عهده دار هستند و در مقابل مردم هم دو وظیفه دارند مبنی بر اینکه نمایندگان چه کارهایی بکنند و چه کارهایی نکنند! یعنی این مردمند که از طرق مختلف می‌توانند نمایندگان را برای رسیدن به دغدغه‌های خود هدایت کنند.

در حالت کلی پایبندی به شعارها، اولویت دادن منافع ملی به منافع گروهی و جناحی، داشتن ارتباط مستمر با موکلان و توجه به مشکلات و معضلات حوزه انتخابیه و برنامه‌ریزی عملیاتی برای رفع آنها از جمله مطالبات مردم از نمایندگان مجلس یازدهم است.



در نگاه مردم، نماینده واقعی کسی است که پس از انتخاب، امانتدار رای مردم باشد، یعنی مصداق خیانت در امانت نبوده و حق مظلوم را بستاند. داشتن ارتباط موثر و مستمر با موکلان از جمله مطالبات مردم از نمایندگان است؛ آنان از نمایندگان  انتظار دارند که پس از برگزیده شدن به نمایندگی، مردم را فراموش نکنند، چون مردم با امید به آینده به آنان رای می‌دهند. 

پرهیز از ریخت و پاش در هزینه‌ها از جمله هزینه‌های انتخاباتی از جمله انتظارات مردم از مجلس یازدهم است؛ کاربری در فضای مجازی نوشت: "برای من به عنوان شهروند جای سوال است که چگونه نامزدی که در صورت انتخاب به نمایندگی مجلس حقوق دریافتی او در طول چهار سال بیش از ۱.۵ میلیارد تومان نیست، برای تبلیغات انتخاباتی اش ۲ تا سه برابر هزینه می‌کند؟"

شفافیت نکته جدی در مطالبات مردمی است. بخش دیگری از مطالبات به موضوعات معیشتی و اقتصادی بر می‌گردد. در واقع می‌توان گفت مطالبات ملموس مردم امروز معیشتی و اقتصادی است. مردم می‌خواهند زندگی شرافتمندانه داشته باشند. 



بر همین اساس همزمان با پایان یافتن یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، در فضای مجازی بخشی از مطالبات با هشتگ #مجلس_انقلابی مطرح شده است. شفافیت نکته جدی در مطالبات مردمی است. موضوع مغفول مانده‌ای که در هر دوره از مجلس به فراموشی سپرده می‌شود.

این شفافیت ابعاد گسترده‌ای دارد، از همین ابتدا در مورد هزینه‌های انتخاباتی گرفته تا ضرورت تصویب شفافیت آراء، حضور در مجلس، سفرهای خارجی و اموال نمایندگان که در نظرات مردمی به سادگی مشاهده می‌شود.

بخش دیگری از مطالبات به موضوعات معیشتی و اقتصادی بر می‌گردد. در واقع می‌توان گفت مطالبات ملموس مردم امروز معیشتی و اقتصادی است. مردم می‌خواهند زندگی شرافتمندانه داشته باشند و مجلس از طریق ریل‌گذاری درست کارکردهای اقتصادی دولت در بودجه سالانه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. نمایندگان از طریق بررسی و دقت در ردیف‌های بودجه و اختصاص بودجه به مهم‌ترین مسائل و نیازهای کشور نقش تعیین‌کننده داشته و می‌توانند دولت را به حرکت درست درآورند.

نمایندگان فراموش نکنند مردم گله مندند و خانه ملت باید به صدای موکلان خود گوش کند، از امروز تعصب‌ها را باید کنار گذاشت و از تک تک نمایندگان کار جهادی و انقلابی مطالبه کرد، حالا "همه" مردم چشمشان به مجلس آینده‌ای است که برای اصلاح وضع موجود دست به تغییر آن زدند.