نمک ‌های یُددار فلورینه

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از افزودن فلور به نمک‌ های یُددار برای استفاده مناطقی که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمک ‌هاي يُددار فلورينه

رييس اداره بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، از افزودن فلور به نمک‌ هاي يُددار براي استفاده مناطقي که با کمبود فلورايد مواجه هستند، خبر داد و گفت: به اين ترتيب نمک‌ هاي يُددار فلورينه با تجويز پزشک در داروخانه‌ هاي کشور ارائه خواهد شد.

دکتر پريسا ترابي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با اشاره به برنامه افزودن فلور به نمک‌ هاي يددار، گفت: بررسي ‌هاي اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نشان داده که ميزان فلورايد در برخي مناطق کشور پايين است. به اين ترتيب برگزاري جلسات مشترکي در وزارت بهداشت منتج به آن شد که در برخي مناطق با شيوع بالاي کمبود فلور با تجويز پزشک، نمک‌ هاي يُددار فلورينه در داروخانه‌ ها ارايه شود. اين نمک ‌هاي يُددار فلوردار با برچسب خاصي مشخص شده ‌اند.

غني ‌سازي نمک با يُد و فلور نبايد تشويقي براي افزايش مصرف نمک باشد.

وي با تاکيد بر آن که غني سازي نمک با يُد يا فلور دليلي نيست که براي دريافت يُد يا فلور بيشتر، نمک بيشتري مصرف شود، گفت: ميزان يُد يا فلوري که به نمک اضافه مي ‌شود بر اساس ميزان مصرف نمک است؛ به اين معنا که اگر نمک از ميزان معمول بيشتر استفاده شود، دريافت يُد و فلور هم بالا مي ‌رود که بي ‌ترديد اين ميزان دريافت اضافي، مناسب نيست. اگرچه مصرف زياد اين نمک ‌ها به دوز مسموميت نمي ‌رسد، اما غني ‌سازي نمک با يُد و فلور نبايد تشويقي باشد براي افزايش مصرف نمک؛ چرا که به دليل مصرف زياد نمک از سوي مردم، مشکلات زيادي وجود دارد و هنوز با فرهنگ کاهش مصرف نمک فاصله زيادي داريم.

دکتر ترابي دراين زمينه ادامه داد: بسياري از موارد مشاهده مي ‌شود که افراد هنگام صرف غذا بدون چشيدن غذا، ابتدا به آن نمک مي ‌پاشند. در اين زمينه توصيه مي ‌شود نه تنها هنگام صرف غذا نمک اضافه نشود بلکه بايد سعي شود استفاده از نمک در زمان طبخ غذا نيز کاهش يابد؛ چرا که غذاهاي صنعتي و آماده، انواع کنسرو‌ها، دوغ، پنير، تنقلات کودکان و ديگر مواد غذايي از نمک زيادي برخوردارند.

افزايش دريافت نمک، عاملي براي افزايش فشارخون و بيماري ‌هاي قلبي عروقي است.

همچنين در بسياري از مواد غذايي به منظور جلوگيري از فساد غذايي از نمک به عنوان يک عامل نگه دارنده استفاده مي‌ شود. بنابراين افراد جامعه ناخواسته اضافه دريافت نمک را تحمل مي ‌کنند و لازم است مصرف نمک هنگام طبخ و صرف غذا کاهش يابد.

وي با هشدار به افراد داراي سابقه بيماري‌ هاي قلبي عروقي و فشار خون نسبت به مصرف زياد نمک، انواع استرس ‌هاي محيطي، استعمال دخانيات، چاقي، آلودگي هوا و ... را از عوامل خطر ابتلا به بيماري ‌هاي قلبي عروقي و فشار خون دانست و گفت: افزايش دريافت نمک عاملي است که به افزايش فشارخون و بيماري ‌هاي قلبي عروقي کمک مي ‌کند. اگرچه بيماري‌هاي قلبي - عروقي و فشارخون بعد از حوادث و سوانح، رتبه دوم بيماري‌ ها در کشور را به خود اختصاص مي ‌دهند، اما بيماري ‌هاي قلبي عروقي در ميانسالان کشور رتبه اول بيماري‌ ها را دارد. بنابراين با توجه به شيوع بيماري‌ هاي قلبي عروقي و فشارخون در کشور تا حد امکان عواملي که در دست خود افراد است نبايد به ديگر عوامل زمينه‌ ساز بيماري ‌ها اضافه شود.

 

اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، اينجا کليک کنيد

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا کليک کنيد.

اگر مي خواهيد با پزشک سايت مشورت کنيد، اينجا کليک کنيد.

 

* مطالب مرتبط:

يُد، يک ريزمغذي لازم

اثرات خوب و بد نمک

عوارض مصرف نمك‌هاي تصفيه نشده(1) و (2)

افزايش ضريب هوشي، مهمترين اثر يددار کردن نمک

ميزان نمك غذاهاي آماده بايد استاندارد شود

افزودن نمك زياد به غذا؛ يک عادت غلط غذايي

غذاي شور باعث زخم معده مي شود

توليد نمك خوراكي در ايران

مضرات مصرف زياد نمک

اهميت خالص بودن نمک طعام

بخش تغذيه و سلامت تبيان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : توصیه های تغذیه ای
آخرین مطالب سایت