تبیان، دستیار زندگی

نکاتی برای حفظ سلامتی در عید و تعطیلات و مهمانی‌های افطاری

در تعطیلات عید سالم بمانید!

در روزهای شلوغ و پُر رفت‌وآمد تعطیلات به‌راحتی ممکن است نسبت به سلامتی خود بی‌توجهی کنید. اما در این روزها نیز مثل دیگر روزهای سال واقعاً مهم است که فعالیت بدنی داشته باشید، غذای سالم بخورید و به تندرستی خود توجه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهمانی و افطاری
داشتن برنامه از قبل به شما کمک می‌کند تعطیلات خوبی داشته باشید، لذت ببرید، استرس نگیرید و تا جایی که ممکن است سلامتی خود را حفظ کنید.

مرتباً دست‌هایتان را بشویید

بهترین راه پیشگیری از انتشار میکروب‌ها این است که دست‌هایتان را مرتباً بشویید. هنوز هم ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا همه‌جا هستند. میکروب‌ها به‌راحتی میان افراد و در ارتباطات آنها منتقل می‌شوند. بین انگشت‌ها و زیر ناخن‌ها را فراموش نکنید و حداقل ۲۰ ثانیه دست‌ها را بشویید.

هوای بهار متغیر است؛ چندلایه لباس بپوشید

اوایل بهار هوا هنوز هم مقداری سرد است؛ بنابراین بهتر است وقتی بیرون می‌روید چندلایه لباس بپوشید و بدن خود را گرم نگه دارید و هر وقت گرمتان شد، لایه‌لایه از لباس‌ها کم کنید. اگر به خارج شهر می‌روید و یا مسافرت، این مورد را باید بیشتر مدنظر داشته باشید.

اگر ۱۵ دقیقه ورزش و فعالیت کنید باز هم بهتر است از اینکه هیچ تحرکی نداشته باشید. ضمناً تجربه نشان می‌دهد وقتی فعالیت را شروع می‌کنید و بدنتان گرم می‌شود و هورمون‌های خوب ترشح می‌شوند، معمولاً ادامه می‌دهید و بیشتر از زمانی که مدنظرتان بود ورزش می‌کنید. پس با خود عهد کنید که چند دقیقه هم که شده، لابه‌لای تمام کارهایی که دارید ورزش کنید


پرخوری نکنید

تعطیلات بهار و سال نو، با مهمانی‌ها و دید و بازدیدها و امسال به خصوص با افطاری‌های زیادی همراه است و خیلی از افراد به همین دلیل وزن اضافه می‌کنند. کالری‌های اضافی به‌راحتی جمع می‌شوند و بعد از تعطیلات می‌بینید وزن اضافه کرده‌اید و حالا باید به دنبال راه‌حلی برای کاهش این وزن اضافی باشید. پس چه‌بهتر که پیشگیری کنید. خودکنترلی‌تان را تقویت کنید؛ انواع غذاها و تنقلات و خوراکی‌ها در تعطیلات عید فراوان و وسوسه برانگیزند؛ اما به این معنی نیست که لازم است همه آنها را بخورید! به تمام تلاش‌هایی که طی سال برای تغذیه سالم و حفظ وزن ایده‌آل خود انجام داده‌اید فکر کنید.


سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارید

همان‌طور که گفتیم ویروس‌ها همچنان همه‌جا هستند و طبیعی است در تعطیلات نوروز با افراد زیادی ملاقات خواهید کرد. پس باید سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارید تا ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا درگیرتان نکند. هیچ‌کس دوست ندارد در تعطیلات مریض شود و در خانه بماند. پس غذاهای ویتامین C دار زیاد بخورید، ورزش را ادامه دهید و شب‌ها حداقل ۷ ساعت بخوابید.


استرستان را مدیریت کنید

اگر احساس استرس و اضطراب می‌کنید، آشفته‌اید و فکر می‌کنید کنترل امور از دستتان خارج شده، استراحت کنید. بهترین راه‌های کنترل استرس که اتفاقاً در تعطیلات فرصت تمرین آنها را دارید شامل تکنیک‌های ریلکسیشن مثل مدیتیشن و یوگا، مطالعه و نوشتن، ورزش و پیاده‌روی در طبیعت، گپ‌زدن با یک دوست صمیمی و حالا که مخصوصا در ماه مبارک هم هستیم، دعا و عبادت می‌شود. خودمراقبتی نیز روش و عادت بسیار مفیدی برای کنترل استرس است.

سیگار را کنار بگذارید

سیگارکشیدن با علائمی فوری همراه است، مثل سرفه و گلودرد، احساس سبکی در سر و سرگیجه و دیگر عوارض ناخوشایند. این عادت ناسالم، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و شما مستعد انواع عفونت‌ها می‌شوید. از عوارض بلندمدت سیگارکشیدن هم حتماً آگاهید و نیازی به یادآوری نیست. افرادی که عادت به سیگارکشیدن دارند، میزان آنتی‌اکسیدان‌های محافظ در خونشان کم است و احتمالاً به‌سختی می‌توانند با بیماری‌ها مبارزه کنند. تعطیلات فرصت خوبی است تا برای ترک این عادت ناسالم برنامه‌ریزی کنید.

مدت‌زمان ورزش را کمتر کنید؛ اما حذف نکنید

ورزش منظم سطح اندورفین‌های بدن را بالا می‌برد و استرس را کاهش می‌دهد. هر چند ممکن است پایبند ماندن به روتین ورزشی در روزهای تعطیل نوروز و ماه مبارک کمی سخت باشد؛ اما بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. خودتان را مسئول بدانید و با یک برنامه‌ریزی درست و چند تغییر جزئی و لازم، هم به فعالیت بدنی خود برسید و هم به تفریح و گشت‌وگذار.
اگر ۱۵ دقیقه ورزش و فعالیت کنید باز هم بهتر است از اینکه هیچ تحرکی نداشته باشید. ضمناً تجربه نشان می‌دهد وقتی فعالیت را شروع می‌کنید و بدنتان گرم می‌شود و هورمون‌های خوب ترشح می‌شوند، معمولاً ادامه می‌دهید و بیشتر از زمانی که مدنظرتان بود ورزش می‌کنید. پس با خود عهد کنید که چند دقیقه هم که شده، لابه‌لای تمام کارهایی که دارید ورزش کنید. مطمئن باشید از اینکه موفق شده‌اید و کار مثبتی انجام داده‌اید حس خوبی خواهید داشت.

به اندازه کافی بخوابید

خواب و استرس ارتباط نزدیکی با هم دارند. استرس بر کیفیت خواب و طول مدت آن مستقیماً اثر می‌گذارد و خواب ناکافی استرس را بالا می‌برد. ترکیبی از استرس و کم‌خوابی می‌تواند موجب مشکلات برای سلامت جسم و ذهن شود. روتین خواب خود را طی تعطیلات هم حفظ کنید تا بعد از تعطیلات به مشکل برنخورید.

برای خودمراقبتی وقت بگذارید

معمولاً روزهای آخر سال با بدوبدوهای زیادی همراه است و استرس افراد بیشتر می‌شود. برای مدیریت این استرس لازم است برای مراقبت از خود وقت بگذارید. تنها چند دقیقه در روز به خودمراقبتی بپردازید: تنفس عمیق، کشش عضلات، چند پوز یوگا و هر فعالیت موردعلاقه دیگر می‌تواند تفاوت بزرگی در سلامت روان شما ایجاد کند.

رژیم غذایی متعادل خود را حفظ کنید

همه ما شنیده‌ایم که می‌گویند همان چیزی هستیم که می‌خوریم. تغذیه سالم، تعطیلات و غیر تعطیلات ندارد. اتفاقاً در تعطیلات نوروز که بیشتر بیرون و مهمانی و البته امسال افطاری می‌روید باید بیشتر به تغذیه‌تان اهمیت دهید. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را مصرف کنید. این غذاها سرشار از مواد مغذی هستند که جلوی بیمارشدنتان را می‌گیرند. نکته مهم دیگر اینکه حجم وعده‌های خود را کنترل کنید و صرفاً به این دلیل که در مهمانی هستید پُرخوری نکنید.

انتظارات غیرواقعی از خود نداشته باشید

اینکه به خودتان بگویید من در مهمانی‌ها اصلاً دسر و شیرینی نخواهم خورد، واقعی و شدنی نیست. شما می‌توانید از خوردن تمام خوراکی‌ها لذت ببرید به این شرط که میزان آنها را کنترل کنید. مثلاً بعد از شام مجبور نیستید اصلاً دسر نخورید یا تمام آن را بخورید؛ مقدار کمی از دسرتان را بخورید! اگر اصلاً شیرینی و دسر نخورید، شاید یک‌بار موفق شوید؛ اما مطمئناً دفعه بعد که این خوراکی‌ها مقابلتان خودنمایی کنند دست به پُرخوری خواهید زد.


گرسنه به مهمانی نروید

بعضی از افراد یک وعده‌غذایی قبل از مهمانی را حذف می‌کنند تا کالری کمتری مصرف کنند؛ اما این روش جواب نمی‌دهد و اتفاقاً باعث می‌شود بعداً پُرخوری کنید. مثلا امسال که عید نوروز با ماه رمضان در یک زمان واقع شده حذف سحری برای این که افطار جایی مهمان هستید روش سالمی نیست. در عوض سحری را کم‌کالری و سالم انتخاب کنید؛ مثلا یک کاسه سالاد سبز و مرغ گریل شده و یکی دو عدد خرما و سپس از افطار و شام مهمانی لذت ببرید!


در مهمانی میوه و سالاد بیشتر بخورید

در هر مهمانی خوب است بیشتر سراغ میوه‌ها و سالادها بروید. این غذاهای کم‌کالری‌تر، فیبر زیادی دارند و کمک می‌کنند پیش از اینکه پُرخوری کنید حجم بیشتری از معده‌تان پُر شود. کربوهیدرات‌هایی مثل پاستا و برنج و نان و سیب‌زمینی را برای آخر غذا بگذارید! چون در این زمان کمتر میل دارید و پروتئینی که خورده‌اید، گوارشتان را نیز کمی کُندتر کرده است.

کالری نوشیدنی‌ها را فراموش نکنید

خیلی وقت‌ها کالری نوشیدنی‌ها را به‌راحتی نادیده می‌گیریم. نوشابه و آبمیوه و شربت و قهوه هم کالری دارند، خصوصاً اینکه شیرین هم هستند. برای هر وعده بیشتر از ۱۰۰ کالری نوشیدنی مصرف نکنید. قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید تا اشتهایتان نیز کمتر شود. هنگام افطار هم بهتر است ابتدا با آب گرم و خرما روزه‌تان را باز کنید و کمی بعد مثلا بعد نماز به غذا مشغول شوید که احتمال پرخوری کمتر شود.

از «نه» گفتن خجالت نکشید

وقتی جلوتان انواع و اقسام خوردنی‌های خوشمزه ردیف شده شاید احساس کنید باید همه آنها را امتحان کنید. اما به خودتان یادآوری کنید خوردنی‌های وسوسه‌برانگیز بی‌شمارند، و این آخرین مهمانی نیست که آمده‌اید! پس می‌توانید چیزهایی را برای مهمانی‌های بعدی بگذارید. همچنین تصور نکنید که باید هر چیزی را که به شما تعارف می‌شود قبول کنید. اگر خاله شما می‌گوید حتماً باید این کیک شکلاتی معروف را بخورید، هیچ ایرادی ندارد بگویید سیر هستید و امشب واقعاً نمی‌توانید بیشتر بخورید. هر چند کیک شکلاتی بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما می‌توانید خودتان را کنترل کنید و با یک «نه» مؤدبانه از آن بگذرید.


هنگام غذاخوردن بیشتر از چنگال استفاده کنید تا قاشق

بشقاب‌های مهمانی معمولاً بزرگ‌تر از بشقاب‌های معمولی‌اند و همین باعث می‌شود غذای بیشتری برای خود بردارید و کنترل از دستتان دربرود. در این مواقع، یک روش خوب این است که وقتی غذا را کشیدید، قبل از شروع چند نفس عمیق بکشید و آگاهی و حواس خود را متمرکز کنید، قاشق را کنار بگذارید و با چنگال شروع به خوردن کنید، موقع غذا حرف نزنید و به عطروطعم و بافت غذا توجه کنید. با این روش، اغلب کمتر غذا خواهید خورد.


بعد از غذا روی مبل لم ندهید

هر چه بیشتر حرکت کنید بهتر است. حتی ۱۰ دقیقه فعالیت به نفع بدن است. بعد از خوردن غذا می‌توانید به خانواده و دوستان پیشنهاد دهید کمی با هم به پیاده‌روی بروید. به‌طورکلی تعطیلات فرصت خوبی است که به ورزش موردعلاقه‌تان مشغول شوید و تفریح هم بکنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.