تاثیر رژیم ‌غذایی بر سقط‌ جنین

شاید بسیاری از خانم‌ ها سقط جنین را تجربه کرده باشند. سقط گر چه سبب بروز یک تحول روانی در زن می ‌شود اما خوشبختانه در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثير رژيم ‌غذايي بر سقط‌ جنين

شايد بسياري از خانم‌ ها سقط جنين را تجربه کرده باشند. سقط گر چه سبب بروز يک تحول رواني در زن مي ‌شود اما خوشبختانه در 95 درصد موارد، بارداري بعدي بدون هيچ مشکلي به اتمام مي ‌رسد.

در مقابل اين موضوع که گفته مي شود يک سقط اهميت چنداني ندارد سقط بيش از 2 بار يا سقط هاي مکرر مي ‌تواند مشکلات بسياري پيش آورد.

بين 0/5 تا 3 درصد زنان حداقل 3 سقط را در زندگي خود تجربه مي ‌کنند. موضوعي که سبب بروز حالات منفي احساسي در والدين و سوالات بسيار براي پزشکان مي‌ شود.

در حقيقت در نيمي از موارد پزشک نمي ‌تواند دليل سقط را مشخص کند. دلايل سقط مکرر جنين بسيار زياد است و نياز به آزمايشات فراواني دارد. زير نظر گرفتن مشکلات پزشکي يک خانواده، تحليل کروموزوم‌ هاي زن و مرد براي يافتن اين موضوع که آيا ناهنجاري وجود دارد يا خير، بررسي بيماري‌ هاي ايميوني مثل لوپوس، مشکلات انعقاد خون، مشکلات هورموني، مشکلات رحمي و ... از اين جمله هستند.

امروزه محققان غير از اين موارد روي يکي ديگر از دلايل ناشناخته سقط مکرر يعني تغذيه تمرکز کرده ‌اند.

پيش از اين بررسي‌ ها نشان داده بود چاقي يا لاغري مفرط تاثيري منفي بر باروري و تخمک ‌گذاري دارند و حتي مي ‌توانند در صورت بارداري خانم، سبب سقط جنين شوند. اين موضوع به ويژه زماني که انديس توده بدني پايين ‌تر از 5/18 يا بالاتر از 30 باشد بيشتر مي ‌شود.

اما بيش از وزن، آن چه اهميت مي ‌يابد چربي‌ هاي دور شکم است و از آن جا که کنترل قند خون را تحت تاثير قرار مي ‌دهد مي ‌تواند سبب سقط جنين شود.

جالب است بدانيد داشتن وزن بالا، بر تخمدان، آندومتر و رحم هم تاثير مي‌ گذارد و هر ميزان اضافه‌ وزن بالاتر برود کيفيت تخمک پايين ‌تر آمده و رشد جنين را تحت تاثير قرار مي ‌دهد. سقط جنين در اين خانم‌ ها بسيار ديده مي ‌شود و فرقي نمي ‌کند که اين خانم‌ ها طبيعي باردار شده باشند يا به روش مصنوعي. به همين دليل است که طبق قوانين، چنين خانم‌ هايي که مايل به بارداري با روش مصنوعي ‌هستند ابتدا بايد وزن خود را، در صورت داشتن اضافه ‌وزن، کاهش دهند.

سقط مکرر مي‌ تواند بر بارداري‌ هاي بعدي هم تاثير منفي بگذارد. به عنوان مثال تحقيقات نشان داده زناني که دچار سقط مکرر مي ‌شوند کمبود ويتامين B9 يا اسيد فوليک دارند. حتي برخي از آن ها حاصل پلي‌ مورفيسم ژنتيکي هستند که از جذب ويتامين B9 جلوگيري کرده و اگر موادغذايي آن ها حاوي مقدار کمي اسيد فوليک باشد، کمبود آن مي ‌تواند اثر مُضري بر جنين بگذارد. همين دسته از زنان در صورتي که به طور مرتب ويتامين‌ هاي گروه B را مصرف کنند از سقط پيشگيري خواهند کرد و در صورتي که طي دوران بارداري و قبل از آن اسيد فوليک مصرف کنند، سقط جنين 57 درصد کاهش خواهد يافت.

برخي مواد غذايي زير سوال‌ هستند!

* برخي بيماري‌ هايي نظير بيماري سلياک يا عدم تحمل گلوتن مي ‌تواند يکي از دلايل سقط جنين باشد. اين بيماري گرچه شايع است اما در برخي موارد تشخيص داده نمي ‌شود و در نتيجه بدون درمان باقي مي ‌ماند. از جمله نشانه‌ هاي ابتلا به اين بيماري اسهال شديد و لاغري است. اين ناراحتي مي‌ تواند بر تخمک ‌گذاري نيز تاثير گذاشته و عامل ناباروري يا سقط  جنين باشد. خانم ‌هايي که مبتلا به اين ناراحتي هستند با دريافت رژيم بدون گلوتن مي‌ توانند از بروز سقط پيشگيري کنند.

* از جمله مواد غذايي ديگري که گاهي احتمال سقط را افزايش مي ‌دهد مصرف قهوه است. جالب است بدانيد احتمال سقط در صورتي که ميزان مصرف کافئين در روز از 250 ميلي ‌گرم يا دو فنجان قهوه بالاتر برود به شدت افزايش مي ‌يابد. نکته ديگر اين که بايد متوجه مصرف کافئين پنهان هم بود. اين کافئين در چاي، برخي نوشابه ها و شکلات وجود دارد.

* لازم به ذکر نيست که بگوييم مصرف نوشيدني‌ هاي الکلي تا چه حد مُضر است زيرا اين موضوعي است که به اثبات رسيده و تاکنون در مورد آن بسيار بحث شده است.

آيا رژيم غذايي ضد سقط وجود دارد؟

اين سوالي است که محققان بسياري در پي يافتن آن هستند. بررسي ‌ها نشان داده افزايش مصرف سبزيجات برگ سبز، ميوه‌‌ هاي تازه، امگا 3 و امگا 6، تخم‌ مرغ، ماهي و مواد لبني و به طور کل، داشتن يک رژيم غذايي متعادل مي ‌تواند احتمال سقط را کاهش دهد.

منبع: Parents

 

اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد.

 

*مطالب مرتبط:

عوارض سقط جنين‌ هاي غير قانوني

نوزادان كدام مادران، شش‌ ماهه‌اند؟

ناباروري در تهران بسيار بالاست

علل زايمان زودرس

چاقي و تولد نوزاد مرده

بارداري پوچ يعني چه؟

خانم هاي باردار مراقب سرخجه باشند

تغذيه سالم در دوران بارداري (1) و (2)

انواع قرص هاي ضد بارداري

روش مصرف قرص ضد بارداري

تغذيه در دوران بارداري

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت