گزارشی از زلزله بم بر پرده نقرهای و فیلمهایی که در این باره ساخته شدند
وقتی زمین لرزید و سینما روایتگر درد شد
دیماه ۱۳۸۲، بم نهتنها لرزید، بلکه هزاران خانواده فرو ریختند، هزاران امید خاک شد و ارگ تاریخی، که قرنها ایستادگی کرده بود فروپاشید. اما از دل این ویرانی داستانهایی برخاستند که توانستند صدای رنجها، دردها و حتی امیدهای زخمخورده را بازگو کنند.
سینما آینه جامعه در برابر این تراژدی سکوت نکرد فیلمهایی ساخته شدند که هرکدام پردهای از زندگی مردم در دل این بحران را کنار زدند، از اشکها گفتند و از ایستادنها این آثار فراتر از یک روایت سینمایی مرثیهای برای انسانیت و دعوتی به اندیشیدن و همدلی بودند.
اکنون نگاهی داریم به مهمترین فیلمهایی که تلاش کردند زلزله بم و تأثیرات آن را در تاریخ هنر ایران جاودانه کنند.
بیدار شو آرزو
به کارگردانی کیانوش عیاری، یکی از نخستین آثار سینمایی است که بلافاصله پس از زلزله ساخته شد. این فیلم داستان زندگی مردم در شرایط پس از حادثه را روایت میکند و به دردها، رنجها و بحرانهای ناشی از زلزله میپردازد. بازی مهران رجبی و بهناز جعفری، حس واقعی و تکاندهندهای به فیلم بخشیده است. عیاری هدف از ساخت این اثر را آگاهیبخشی و شرمگین کردن مسئولان عنوان کرده است.مینای شهر خاموش
امیرشهاب رضویان در این فیلم روایتی شاعرانه و در عین حال تلخ از زلزله بم ارائه میدهد. داستان فیلم درباره پزشکی است که پس از سالها به زادگاه خود بازمیگردد و با خرابههای برجایمانده از زلزله روبهرو میشود. این فیلم در جشنواره فیلم فجر جوایزی از جمله بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد.احمد
امیرعباس ربیعی در این اثر به لحظات بحرانی پس از زلزله پرداخته و نقش سردار احمد کاظمی در مدیریت بحران را به نمایش گذاشته است. فیلم «احمد» با تمرکز بر ۱۸ ساعت ابتدایی پس از حادثه از زوایهای تازه به فاجعه نگاه کرده و مورد توجه جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.این فیلمها با تمرکز بر مسائل انسانی و اجتماعی ناشی از زلزله بم تلاش کردهاند تا تأثیرات عمیق این فاجعه را نهتنها در یادها، بلکه در تاریخ هنر و فرهنگ ایران ماندگار کنند.