تبیان، دستیار زندگی
فکر می‌کنید یک قطعه پنیر، یک لیوان آب و یک بشقاب کلم بروکلی چه خصوصیت مشترکی داشته باشند؟ هر سه ی آنها طعم سیگار را کم می‌کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است

فکر می‌کنید یک قطعه پنیر، یک لیوان آب و یک بشقاب کلم بروکلی چه خصوصیت مشترکی داشته باشند؟  هر سه ی آنها طعم سیگار را کم می‌کنند.

کشیدن سیگار همراه با نوشیدن کولا

به گزارش هلث‌دی نیوز(Health Day News) یک پژوهش جدید نشان می‌دهد خوردن برخی از غذاها مزه سیگار را کاهش می دهند و مصرف برخی دیگر از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها مثلا خوردن گوشت یا نوشیدن قهوه، طعم سیگار را افزایش می دهند.

در مجموع، این یافته‌ها امکان طرح یک رژیم غذایی برای ترک سیگار را فراهم می‌‌آورد.

اف جوزف مک‌ کلرنون، استادیار بخش روان پزشکی و علوم رفتاری مرکز پزشکی دانشگاه دورهام در کارولینای شمالی و سرپرست این تحقیق می‌گوید: "سیگار کشیدن تنها مربوط به اعتیاد به نیکوتین نیست، بلکه طعم و کیفیات حسی سیگار‌ کشیدن نیز برای فرد سیگاری مهم است. بنابراین هر چیزی که بتواند تجربه سیگارکشیدن را مختل کند، ممکن است به ترک سیگار کمک کند."

میوه‌ها و سبزی‌ها، لبنیات و نوشیدنی‌های فاقد کافئین مانند آب و آب میوه به عنوان بدترکننده طعم سیگار و موادی مانند الکل و گوشت و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل کولا و قهوه اغلب به عنوان بهترکننده طعم سیگار ذکر شده بودند.

مک ‌کلرنون و همکارانش با تحلیل پاسخ ‌های 209 مرد و زن سیگاری به پرسشنامه‌ای درباره تجربه سیگارکشیدن به این یافته‌ها رسیده‌اند.

همه شرکت‌کنندگان در این تحقیق دست کم 10 تا 15 نخ سیگار در روز می‌کشیدند و مشکل سلامتی دیگری نداشتند. محققان از این سیگاری‌ها خواستند که غذاهایی که طعم سیگار را در ذائقه‌شان از بین می‌برد یا تشدید می‌کند مشخص کنند. تعداد، مارک، نوع و قدرت سیگار مصرفی هم ثبت می‌شد.

حدود 45 درصد این افراد سیگاری، انواعی از غذاها که طعم سیگار را خراب می‌کردند، نام بردند و حدود 70 درصد آنها غذاهایی را مشخص کردند که طعم سیگار را برای آنها بهتر می‌کرد.

میوه‌ها و سبزی‌ها، لبنیات و نوشیدنی‌های فاقد کافئین مانند آب و آب میوه غذاهایی بودند که به عنوان بدترکننده طعم سیگار ذکر شده بودند.

همچنین این افراد به شرایط خاصی که طعم سیگار را کاهش می داد، اشاره کردند که از جمله ی آنها مصرف برخی داروها، آب و هوای گرم، بسیار سریع یا بیش از حد سیگار کشیدن بود.

از طرف دیگر الکل و گوشت و نوشیدنی‌های کافئین‌دارمثل کولا و قهوه اغلب به عنوان بهترکننده طعم سیگار ذکر شده بودند.

مک ‌کلرنون و همکارانش همچنین دریافتند که هرچه فرد سیگاری جوان تر باشد، به غذاهای بدترکننده طعم سیگار حساس تر است و افرادی که سیگارهای کمتری می‌کشیدند، به اثر غذاهای تشدیدکننده طعم سیگار حساس‌تر بودند. افرادی که سیگارهای بدون منتول می‌کشیدند، به اثر هر دو گروه غذاها حساس‌تر بودند.

این پژوهشگران می‌گویند متخصصان بالینی ممکن است با  ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی بیماران، به آنها در ترک سیگار کمک کنند.

مک‌ کلرنون می‌گوید: ضرری ندارد که فرد سیگاری خوردن شیر کم‌چربی و سایر فرآورده‌های لبنی، نوشیدن بیشتر آب، خوردن میوه‌ و سبزی را پیش از ترک سیگار شروع کند و ببیند که آیا این اقدامات لذت سیگار کشیدن را برایش کمتر می‌کند یا نه؟

البته او اذعان می‌کند که در مورد نحوه ی دقیق تاثیر غذاها بر طعم سیگار و اینکه آیا یک رژیم غذایی معین می‌تواند به ترک سیگار کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است.

*مطالب مرتبط:

سیگار و سینما؛ سانسور برای سلامت

وقتی سیگاركشیدن تفریح می‌شود

رانندگان سیگاری جریمه می‌شوند

پایان اداهای روشنفکرانه در کافه ها 

مواد غذایی مفید برای ترک سیگار 

تغذیه در افراد سیگاری، چگونه باید باشد؟ 

ترک سیگار، یک موضوع همیشه مهم 

شما را به جان مادرتان، به این 22 دلیل سیگار نکشید!

لذات ترك سیگار(قسمت اول) و ( قسمت دوم)

سیگار كشیدن را ترك كنید

سیگار نكشید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.