تبیان، دستیار زندگی

غذای سنتی شهر یزد

متنجینه یا فسنجان یزدی

این غذا یکی از غذاهای سنتی شهر یزد است که کافیست یک‌بار امتحان کنید تا برای همیشه آن را جایگزین فست فودها کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
متنجینه، فسنجان یزدی، غذای سنتی، گوشت قرمز، گوشت سفیدف گردو، بادام، به، آلو، برگ زردآلود، رب انار،
مواد لازم:
گوشت قرمز یا سفید: به میزان دلخواه
گردو و بادام: به میزان دلخواه
چغندر: یک عدد متوسط
به یا سیب یا آلو: یک عدد
برگه زردآلو یا آلوچه تازه: یک مشت
رب انار: به مقداری که طعم آلو و به را از بین نبرد
پیازداغ: یک قاشق غذاخوری
ادویه: زردچوبه و هل ساییده شده به مقدار لازم

طرز تهیه:
۱- گوشت قرمز را به دو روش می‌توانید برای پخت آماده کنید، یا به‌صورت تکه‌های کوچک و متوسط یا به‌صورت گوشت چرخ‌کرده قل‌قلی شده. از گوشت سفید مرغ و بوقلمون هم می‌توانید استفاده کنید به شرطی که به قطعات کوچک تقسیم کنید.
۲- زردچوبه را در پیازداغ تفت دهید و به گوشت اضافه کنید و فرصت دهید تا در ظرف جداگانه کاملاً پخته شود.
۳- پس از اینکه گوشت نیم‌پز شد گردو و یا بادام آسیاب شده را به گوشت در حال پخت اضافه کنید تا روغن بیندازد.
۴- چغندر را به‌صورت نگینی خرد کنید و به همراه به یا سیب و آلو بپزید. به و سیب را می‌توانید از مواد حذف کنید ولی چغندر را نه.

کسانی که از ناراحتی افسردگی رنج می‌برند نباید در مصرف "بِه" کوتاهی کنند


۵- سپس مواد پخته شده دوم را که بیشتر به‌عنوان یک سس برای مزه دار کردن گوشت استفاده می‌شود به ظرف گوشت اضافه کنید و با مواد مخلوط کنید و هل ساییده شده را هم اضافه کنید. مقدار آب را به دلخواه انتخاب کنید زیرا به سرعت امکان ته گرفتن غذا وجود دارد.
۶- غذا را بچشید و ترشی مورد دلخواه را معین کنید: ابتدا بر اساس ذائقه خود رب انار را به میزان یک یا دو قاشق غذاخوری اضافه کنید و سپس مجدد غذا را بچشید. اگر مایل بودید می‌توانید شکر هم به مواد اضافه کنید.

نکته بسیار مهم:
اگر گردو و یا بادام ساییده شده در دسترس ندارید می‌توانید این مواد را حذف کنید زیرا بسیاری از یزدی‌ها چون طعم متنجینه با چغندر را می‌پسندند گردو یا بادام آن را هم حذف می‌کنند. از گردو و بادام نیز می‌توان به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

خواص غذای متنجینه از منظر طب سنتی:

بسیار خون‌ساز، تقویت‌کننده بدن، یک غذای بسیار گرم، مناسب برای زنان باردار و شیرده، بهترین غذا برای شب‌های امتحان، یک غذای بسیار مناسب برای افسردگی و سردرد، سودا زدای بسیار قوی

غذای متنجینه بسیار خون‌ساز، تقویت‌کننده بدن و یک غذای بسیار گرم است



آشنایی با خواص به و چغندر:

به سرشار از ویتامین‌های A و B و C و همچنین قند و پپتید است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های روده‌ای و ورم حاد روده، اسهال مخصوصاً از نوع خونی، سوزش مجاری ادرار، تنگی نفس، سردردهای مزمن و التهاب‌های مختلف مفید است.
مصرف به ترش یک مسهل بسیار عالی است. کسانی که از ناراحتی افسردگی رنج می‌برند نباید در مصرف آن، کوتاهی کنند. علاوه بر آن، استفاده از این میوه در درمان کلسترول، تصلب شرایین و ترومبوز خونی مؤثر است. همچنین خانم‌های باردار برای جلوگیری از سقط‌جنین به مصرف می‌کنند.
چغندر حاوی ویتامین‌های: A، B، C و عناصر: آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، پتاسیم، آرسنیک، روبیدم و از موادی مثل آلبومین، قندها، چربی و هیدرات‌کربن تشکیل شده است. چغندر به خاطر داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می‌شود.
مصرف چغندر برای افرادی که به بیماری‌هایی مانند سوءهاضمه، اسهال خونی، بواسیر، سیاتیک، ورم کلیه، درد کلیه، سکته مغزی، التهاب مثانه، ضعف حافظه، ناراحتی عصبی و پوستی مبتلا می‌باشند می‌تواند مفید واقع شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.