تبیان، دستیار زندگی

نخودآب

بسیاری از مردم برای گرم شدن در فصل سرما آب نخود یا نخودآب می‌نوشیدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نخودآب
نخودآب نوشیدنی با خواص بسیار است که در زمان‌های قدیم محبوب بود. بسیاری از مردم برای گرم شدن در فصل سرما آب نخود یا نخودآب می‌نوشیدند. این نوشیدنی سنتی و مفید در رشت، لاهیجان و همین‌طور در سنندج طرفداران زیادی داشت و در فصل سرما مورد استفاده قرار می‌گرفت. هنوز در بازارهای سنتی و مناطقی از سنندج این غذا در پاییز و زمستان طرفدار دارد و مغازه‌ها آن را می‌فروشند.

مواد لازم:
نخود: 200 گرم
آب: به میزان لازم
دارچین: 10 گرم

طرز تهیه:
برای تهیه نخودآب، نخودها را شب قبل خیس کرده و صبح روز بعد آب آن را خالی کرده و نخودهای خیس‌خورده را همراه با یک قلم دارچین 10 گرمی در مقدار زیادی آب بپزید؛ به‌طوری‌که نخودها له شوند.
هر زمان که آبش کم شد به آن قدری آب اضافه کنید که در پایان پخت سطح آب به همان میزان اولیه برسد.
در ادامه ترکیب فوق را صاف کنید و مایع به دست آمده را دوباره بپزید تا کمی غلیظ شود به این ترتیب نخودآب آماده است.

نکته: پخت نخود نباید در دیگ زودپز انجام شود. روغن بادام، نمک، اندکی پیاز و زیره و میخک را نیز می‌توان برای تقویت و افزایش درجه گرمی غذا به آن افزود.

این نوشیدنی مقوی بدن‌های ضعیف است، نخود دارای طبع گرم و خشک است و برای تقویت بنیه یکی از بهترین حبوبات است



خواص غذایی نخودآب

نخود از فیبرها، ویتامین B9، هیدرات‌کربن، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین B، پتاسیم، زینک (روی)، پروتئین، ویتامین B6، کلسیم و اسیدهای چرب اشباع‌نشده پُلی تشکیل شده است.
نخود از وجود ترکیبات مغذی دیگری مانند ویتامین E، آب، ویتامین B3، سدیم، ویتامین B2، سلنیوم، و ویتامین A نیز بی‌بهره نیست.
نخود ملین بوده و برای افرادی که دچار یبوست هستند یکی از بهترین گزینه‌هاست.
نخود سرشار از ویتامین B1 می‌باشد که به علت افزایش سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها به تولید انرژی در بدن ما کمک می‌کند.
نخود بهترین جبران‌کننده کمبود آهن شدید در افرادی است که به دلیل تغذیه نادرست، عادات ماهانه، بارداری یا عمل جراحی به این ماده حیاتی نیازمندند.

خواص نخودآب از منظر طب سنتی

نخود دارای طبع گرم و خشک است و برای تقویت بنیه یکی از بهترین حبوباتی است که در غذاهای مختلف و متنوعی در سفره‌های سنتی ایران جایگاه ویژه‌ای داشته است و برای همه سنین سفارش می‌گردد. نخودآب برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مغزی ناشی از سردی و برای بیماران مالیخولیایی و بیماری‌های کلیه و مثانه مفید است البته مصرف آن و به‌ویژه مداومت به آن برای صفراوی‌مزاجان مضر است.
این نوشیدنی برای دفع مواد بلغمی از بدن مفید است، ادرارآور است، تقویت‌کننده قوای جنسی و رفع ناباروری است، مقوی بدن‌های ضعیف است. برای بیماری‌های ناشی از بلغم و سودا و باد مفید است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.