تبیان، دستیار زندگی
افرادی که نسبت به خود و نیازهای خود بی‏توجه هستند نمی‏توانند ادعای خوشبختی کنند. این افراد در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی از جمله افسردگی هستند. بر این اساس می‏توان گفت که یکی از گام‏های اساسی بهداشت روانی، صلح با درون و بیرون خود است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهربانی با خود

گل

افرادی که نسبت به خود و نیازهای خود بی‏توجه هستند نمی‏توانند ادعای خوشبختی کنند. این افراد در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی از جمله افسردگی هستند. بر این اساس می‏توان گفت که یکی از گام‏های اساسی بهداشت روانی، صلح با درون و بیرون خود است.

یکی از گام‏های اساسی بهداشت روانی، صلح با درون و بیرون خود است.

به عبارتی باید دوست مهربانی برای خود باشیم، با اجرای روش‏های زیر می‏توانیم تا حدودی به این هدف برسیم:

برای خودمان وقت بگذاریم

باید سعی کنیم ساعت‏هایی را در روز یا هفته به خودمان اختصاص دهیم، به فعالیت‏هایی که برایمان لذت‏بخش است بپردازیم. فعالیت‏های لذت‏بخش می‏تواند انرژی را برای ما در زندگی تامین کند. بنابراین باید این امر را جدی گرفت.

با جسم و بدن خود مهربان باشیم

اگر باور داشته باشیم که فردی بی‏همتا و بی‏نظیر هستیم با جسم خود نیز با مهربانی رفتار خواهیم کرد و به سلامتی خود از طریق استراحت کافی، ورزش، تغذیه مناسب و ... توجه می‏کنیم.

با روح و روان خود مهربان باشیم

افرادی که با روح و روان خود مهربان هستند می‏دانند که نگرانی نسبت به آینده و افکار منفی و غیر منطقی آرامش آنها را به هم می‏ریزد و در آنها استرس و اضطراب به وجود می‏آورد، پس سعی می‏کنند برای کمک به روح و روان خود از استرس‏های زندگی خود کم کرده و از ذهن خود مراقبت کنند تا افکار منفی همچون علف هرز نتواند در مزرعه ذهن رشد داشته باشد.

خود را ببخشید

ما انسان‏ها در مقام انسان حق اشتباه داریم. در صورت بروز اشتباه باید خود را ببخشیم و به جای سرزنش و ملامت خود، سعی کنیم که از اشتباهات خود پند گرفته و از شکست‏ها، پلی برای پیروزی بسازیم.

سعی کنیم که از اشتباهات خود پند گرفته و از شکست‏ها، پلی برای پیروزی بسازیم.

از انرژی خود درست استفاده کنیم

پس از ایجاد انرژی در درون ما، این انرژی باید در فعالیت‏های جسمانی و روانی مصرف شود. میزان انرژی ما محدود است، پس باید سعی کنیم از آن در فعالیت‏های سازنده به نحو احسن استفاده کنیم و در عین حال به خود فرصت تامین انرژی را هم بدهیم.

به رشد روحی و معنوی خود توجه کنیم

یکی از ابعاد انسان بعد معنوی اوست. افراد مهربان با خود، می‏کوشند صفات غیراخلاقی و ناپسند را از خود دور کرده و صفات مثبت و نیکو را جایگزین آن کنند. این افراد معمولاً بیش از دیگران به مسائل اخلاقی پایبند هستند. بنابراین ارزش‏هایی مانند راستگویی، صداقت، پاکدامنی و فروتنی برای آنها مهم است و سعی می‏کنند این ارزش‏ها را در خود ایجاد کنند.

ارزش‏هایی مانند راستگویی، صداقت، پاکدامنی و فروتنی برای افراد مهربان مهم است و سعی می‏کنند این ارزش‏ها را در خود ایجاد کنند.

خود را با کسی مقایسه نکنیم

مقایسه کردن خود با دیگران در هر زمینه می‏تواند در افراد ایجاد استرس کند.

ما باید به جای رقابت با دیگران، با گذشته خود رقابت کنیم و به جای ظاهر‏بینی و سطحی‏نگری که می‏تواند چشم و هم‏چشمی و آتش حسادت را بیدار کند در زندگی به نکات مثبت شخصیت و زندگی خود توجه کنیم. چرا که ما عادت داریم مقایسه کنیم و چه بهتر که خود را با گذشته خویش مقایسه کنیم و سعی در رشد و تعالی خود داشته باشیم.

در صورت بروز مشکل حتماً به مشاور مراجعه کنیم

اگر در زندگی ما مسائلی وجود دارد که ما را آزار می‏دهد باید بتوانیم درباره آن با کسی حرف بزنیم، هر گاه نتوانستیم با گذشته خود کنار بیاییم یا اگر اشتغال ذهنی پیدا کردیم حتماً باید با مشاور در میان بگذاریم. با این کار به آرامش بیشتری می‏رسیم  و راهکارهایی نیز برای مقابله با عوامل استرس‏زا فرا می‏گیریم.

امید است با به کارگیری روش‏های ارائه شده بتوانیم دوست خوب و مهربانی برای خودمان باشیم.

به راستی چه کسی بهتر از ما می‏تواند بهترین دوست برای ما باشد.

هما رنجبر

دوست نوجوانان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

**************************************

مطالب مرتبط

رمز موفقیت در زندگی

وقتی پنجره باز است اتاقم بوی گل می گیرد.

تونل زندگی

هدف اصلی زندگی

لبخند بزن، زندگی را حس کن

رمز موفقیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.