تبیان، دستیار زندگی

سوره اللیل

این سوره در مکه نازل شده است و بیست و یک آیه دارد. لیل به معنی شب است. نام این سوره از آیه‌ی اول گرفته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سوره لیل



نخل گران قیمت


در زمان رسول اکرم (ص)، مردی در حیاط خانه‌ی مسلمان فقیری درخت خرمایی داشت و به همین بهانه، باعث زحمت صاحب خانه می شد. هنگام چیدمان خرماها، اگر خرمایی بر زمین می افتاد و کودکان مرد فقیر آن را بر می داشتند، آن مرد خسیس پایین می آمد و خرما را از دست آنان می گرفت.

صاحب خانه نزد پیامبر اکرم (ص) رفت و از صاحب نخل شکایت کرد.

حضرت محمد (ص) صاحب درخت را خواست و فرمود: آیا درخت خرمایت را به درخت خرمایی در بهشت می فروشی؟ آن مرد گفت: من نخل های زیادی دارم ولی خرمای هیچ کدام به خوبی این درخت نیست. او حاضر نشد درختش را با درخت بهشتی عوض کند.

یکی از انصار از این موضوع باخبر شد. نزد صاحب نخل رفت و آن را به چهل درخت نخل خرید. سپس آن را به رسول خدا (ص) تقدیم کرد. پیامبر (ص) هم آن را به صاحب خانه بخشید. با آن که تمام نعمت ها از آن خداوند بی نیاز است و کسی نزد او نعمتی ندارد که در مقابل بخشش آن پاداشی بخواهد، اما خداوند مهربان، مردم بخشنده و پرهیزکار را که برای خشنودی خدا، اموال خود را می بخشد به بهشتی دعوت می کند که راضی و خشنود شوند و به مردم بخیل و مال دوست هشدار می دهد که در روز قیامت مالشان سودی برایشان نخواهد داشت:

به نام خداوند بخشنده مهربان

سوگند به شب آن گاه که می پوشاند. سوگند به روز آن گاه که آشکار می شود. و سوگند به آن که نر و ماده را آفرید که تلاش شما گوناگون است. پس اما آن که بخشش کرد و پرهیزکاری کرد و نیکی را تصدیق کرد پس به زودی کار را بر او آسان می کنیم و اما کسی که بُخل ورزید و خود را بی نیاز دید و نیکی را دروغ خواند، پس به زودی راه سختی برای او قرار می دهیم. و هنگامی که در آن سقوط کند مال او به حالش سودی ندارد. به راستی هدایت بر ماست و به راستی دنیا و آخرت، از آن ماست.

پس شما را از آتش شعله ور بیم می دهم. کس جز بدبخت ترین مردم، در آن وارد نمی شود؛ همان کسی که دروغ خواند و روی گرداند. و پرهیزکارتر، از آن دور شود، همان که برای پاک شدن، مالش را می بخشد. و برای هیچ کس نزد او نعمتی نیست که پاداش بدهد به جز خواستن خشنودی پروردگارِ والایش و به زودی راضی خواهد شد.
                                                                                                                                                آیات 1 الی 21
سوره لیل


سوره الاعلی
سوره طارق


کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: کتاب آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

 

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.