تبیان، دستیار زندگی

شکافتن ماه

یکی از سوره های قرآن با نام قمر (به معنی ماه)، شکافته شدن ماه را به عنوان رویدادی که .... تواند امیدش را داشته باشد و یک مومن پاکباز با انگشتان محمد ماه را از هم می شکافد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکافتن ماه
بت پرستان قریش در سرزمین حجاز مردم را به پرستش مجسمه هایی از چوب و سنگ تشویق می نمودند. رسول خدا (ص) به مردم می فرمود: ای مردم، این بت های بی جان قادر به انجام هیچ کاری نیستند. به پرستش خداوندی روی آورید که آسمان و زمین را آفریده است و تمام عالم در قبصه ی قدرت اوست.

اوست خداوند یگانه ای که مثل و مانند ندارد. کافران قریش که از دعوت پیامبر هراسان بودند و برای سخنان منطقی آن بزرگوار جوابی نداشتند، با جمعیت زیادی از مردم مکه به سوی رسول خاتم رفتند و او را به همراه گروهی از یارانش در دامنه ی یکی از کوه های مکه ملاقات نمودند.

ساعتی از شب گذشته بود و قرص ماه در آسمان می درخشید. بت پرستان به پیامبر (ص) گفتند: ما اگر از بت های خود تقاضایی کنیم پاسخی نمی دهند. اما تو می گویی خدای یگانه به انجام هر کاری تواناست؛ از او بخواه که این ماه را در آسمان به دو قسمت جدا از هم تقسیم کند. در این هنگام جبرئیل (ع) بر پیامبر (ص) ظاهر شد و گفت:

خداوند می فرماید همه چیز را در اختیار تو قرار داده ام. رسول خدا (ص) سر به آسمان برداشت و اراده فرمود تا ماه دو نیمه شود. با اشاره ی دست آن بزرگوار قرص ماه به دو قسمت تقسیم شد. مسلمانان با دیدن این معجزه ی بزرگ به سجده افتادند؛ اما کافران با به هم پیوستن دو نیمه ی ماه گفتند: این از آثار سحر و جادوی اوست.

سنن کبری، ج2، ص476، ح 11554
تفسیر عبدالرزاق صنعانی، ج3، ص257

مطالب مرتبط:
نخستین یکتاپرستان
شکست مشرکان
نخستین هجرت


کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: کتاب خورشید عالم تاب (میزبان آفتاب)
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.