تبیان، دستیار زندگی

آموزش تفکر برای کودکان

در میان جانداران گوناگون آن چه باعث تمایز انسان شده، قدرت تفکر است. تفکر یا اندیشه آغاز یک فرایند و فعالیت ذهنی جهت طرح سوال و پرسش، بررسی و تحلیل داده های دریافتی و تعریف راهکار لازم جهت دستیابی به مقصود است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آموزش تفکر به کودکان

اهمیت آموزش تفکر:

یکی از شروط موفق بودن در دنیای امروز توانایی تفکر است. متفکر بودن به معنای داشتن تحصیلات عالیه نیست بلکه آگاهی استفاده از شیوه های تفکر است.

آگاهی در خصوص تفکر با آشنایی با انواع تفکرشروع می شود. تفکر واکنشی، تحلیلی، خلاق، کارکردی، نقاد، سیستمی و.... تعدادی از انواع  تفکر هستند که سیستم آموزشی با استفاده از آن ها باید به روش مناسبی جهت توانمند سازی افراد طراحی کند.

برای مثال: اگر هوش را بخش  سخت افزاری در نظر بگیریم، تفکر نرم افزاری است که اجازه استفاده از سخت افزار را به ما خواهد داد.

حال با مطالعه روی افراد موفق به وضوح این مورد را می توانیم مشاهده کنیم که در کنار تحصیلات، مهارت های مکمل مانند تفکر و خلاقیت و .... را به خدمت گرفته اند  و معمولا  این آموزش ها در نظام استاندارد آموزشی وجود ندارند.

مراحل تفکر:

برای تمرین درست فکر کردن می توانیم از دستورالعمل های خلاقی که طراحی شده اند استفاده می کنیم. ادوارد دوبونو در کتاب شش کلاه تفکر پیشنهادی برای گروهی فکر کردن می دهد. از دید او تفکر به  شرح ذیل است:

آموزش تفکر به کودکان

اما برای آموزش این روش به کودکان نیازمند ابزاری ساده و جذاب هستیم تا آموزش را به فرایندی لذت بخشی برای  کودکان تبدیل کنیم. یکی از ساده ترین و کارا ترین ابزارها برای این مهم اسباب بازی های فکری هستند.

در کار با کودکان نکته ی کلیدی جذابیت و شادیست. تفکر  حل مسئله معمولا خشک و خالی از نشاط تصور می شوند. اسباب بازی این موقعیت را فراهم می کند، تا مراحل تفکر را همراه با جذایت و لذت به کودکان آموزش دهیم.

کودکی که درست فکر کردن را می آموزد، درک بهتری از ارزش تحصیل خواهد داشت. افراد مناسب تری را برای دوستی و همنشینی انتخاب خواهد کرد، تعامل درست تری با دنیای پیرامونش خواهد داشت و این مهم به راحتی به دست نمی آید مگر با انتخاب  اسباب بازی هایی که متفکرانه طراحی و عرضه شده اند.

مطالب مرتبط:
اندیشه و فکر
به چی فکر می کنید؟

تنظیم: شهرزاد فراهانی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.