آنفلوآنزای نوعA (خوکی) در ایران

وزیر بهداشت آخرین آمار مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در ایران را 61 نفر اعلام کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنفلوآنزاي نوع A (خوکي) در ايران

وزير بهداشت آخرين آمار مبتلايان به آنفلوآنزاي نوع A (خوکي) در ايران را 61 نفر اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزي خبر، باقري لنکراني در حاشيه نشست خبري سازمان انتقال خون گفت: تقريبا همه مبتلايان سابقه سفر به خارج از کشور را دارند که از اين تعداد حدود دو سوم از سفر حج عمره بازگشته اند و برخي نيز مسافر از کشورهاي ديگر بوده اند.

وي افزود: در بين مبتلايان به آنفلوآنزاي نوع A، تعدادي نيز به عراق و سوريه سفر کرده اند.

لنکراني گفت: در بين مبتلايان، خانواده اي وجود دارد که زن، شوهر و فرزند اين خانواده به کشور تايلند سفر کرده و پس از بازگشت به اين نوع از آنفلوآنزا مبتلا شده اند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال لغو سفر عمره و تمتع وجود دارد؟ گفت: درباره عمره ي ماه مبارک رمضان بايد تصميم هاي جدي گرفته شود، زيرا در عمره ي ماه مبارک رمضان ازدحام جمعيت بسيار زياد است، به طوري که در برخي از موارد جمعيت از زمان حج تمتع نيز بيشتر مي شود.

وي افزود: اعمال عمره ماه مبارک رمضان کمي بيشتر از ماه هاي ديگر است و اقامت زائران طولاني تر خواهد بود، بنابراين هفته ديگر درباره اعمال محدوديت عمره ماه رمضان تصميم گيري خواهد شد.

زائران حج عمره مراقب باشند

وزارت بهداشت به منظور پيشگيري از گسترش بيماري آنفلوآنزاي نوع A به هموطنان، به ويژه کساني که از سفر حج عمره به کشور بازگذشته اند، توصيه اکيد کرد: از دست دادن و روبوسي با افراد خودداري کنند.

وزارت بهداشت بر رعايت فاصله با افراد مبتلا به ويروس آنفلوانزاي نوع A تاکيد کرد و يادآور شد که براي پيشگيري از سرايت اين بيماري، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و شستن دست ها پس از تماس با اشياي فرد مبتلا ضروري است، زيرا ويروس اين بيماري تا دو ساعت بر روي اشياء زنده باقي مي ‌ماند.

همچنين وزارت بهداشت به زائران عمره توصيه کرد در هنگام اداي فريضه نماز در حج، حتما از سجاده شخصي استفاده کنند، به نحوي که از تماس صورت با سطح زمين جلوگيري شود.

آخرين وضعيت بيماري آنفلوانزاي نوع A

آخرين وضعيت بيماري آنفلوانزاي نوع A از سوي عضو کميته کشوري آنفلوانزا و کارشناس سازمان جهاني بهداشت تشريح شد.

به نقل از روابط عمومي کميته کشوري آنفلوانزا، دکتر صدري‌زاده کاربرد اصطلاح بيماري آنفلوانزاي خوکي را براي اين بيماري نادرست عنوان کرد و گفت: شروع همه ‌گيري جهاني فعلي اين بيماري، از ويروس آنفلوانزاي خوکي نبوده، بلکه از نوع جديدي از ويروس آنفلوانزاي A شروع شده است که اغلب ژن هاي آن با ژن ويروسي که آنفلوانزاي خوکي را ايجاد مي‌کند شباهت دارد و در حقيقت ويروس جديد، داراي مجموعه‌اي از ژن هاي مربوط به آنفلوآنزاي انساني، خوکي و پرندگان است.

دکتر صدري‌زاده درخصوص درجه و ميزان کشندگي اين بيماري اظهار داشت: ميزان کشندگي آنفلوانزاي جديد کمتر از نيم درصد است که از اين نظر تا حدود زيادي شبيه به آنفلوانزاي معمولي (فصلي) است. در صورتي که شدت بيماري‌زايي ويروس جديد به همين وضع باقي بماند، انتشار بيماري در دنيا با نگراني کمتري همراه خواهد بود.

دکتر صدري‌زاده درخصوص تفاوت آنفلوانزاي خوکي و آنفلوانزاي انساني (فصلي) بيان کرد: نوع جديد آنفلوانزاي نوع H1N1A از نظر دوره نهفتگي، راه‌هاي سرايت، عوارض، علائم باليني و پيشگيري و درمان با آنفلوانزاي فصلي شباهت زيادي دارد.

وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا خطر بيماري آنفلوانزاي خوکي بيشتر است يا آنفلوانزاي پرندگان، اظهار داشت: آنفلوانزاي نوع H1N1A از نظر عوارض و خطر با آنفلوانزاي پرندگان قابل مقايسه نيست، زيرا درجه کشندگي در آنفلوانزاي پرندگان 120 بار بيشتر از آنفلوانزاي جديد است، به نحوي که در آنفلوانزاي پرندگان درجه کشندگي به طور متوسط 60 درصد است، در حالي که در آنفلوانزاي جديد درجه کشندگي کمتر از 5/0 درصد است.

عضو کميته کشوري آنفلوانزا همچنين به راه‌هاي سرايت اين بيماري اشاره کرد و افزود: ويروس اين بيماري عمدتا به طور مستقيم از راه قطرات و ترشحات دستگاه تنفسي فوقاني بيماران در اثر سرفه و عطسه انتقال مي‌يابد و اين ويروس از يک روز قبل از شروع بيماري تا 7 روز بعد از شروع آن در دستگاه تنفسي فوقاني افراد مبتلا وجود دارد.

وي همچنين به سرايت غيرمستقيم اين بيماري اشاره کرد و با اشاره به اين مطلب که ويروس آنفلوانزا براي مدت 2 ساعت يا بيشتر بر روي اشياء، زنده باقي مي‌ماند، تماس با اشياي مورد تماس با شخص بيمار نظير دستگيره در، گوشي تلفن و ... را از جمله راه‌هاي سرايت غيرمستقيم اين بيماري برشمرد.

دکتر صدري‌زاده در ادامه به تشريح علائم بيماري آنفلوانزاي نوع A پرداخت و گفت: اين بيماري بعد از يک دوره نهفتگي 2 تا 4 روزه به صورت تب و لرز، خستگي، سردرد، گلودرد، درد عضلاني، سرفه و بعضا اسهال و استفراغ ظاهر مي‌شود و معمولاً اين بيماري به طور خود به خود و بدون هيچ نوع درماني و با استراحت در ظرف يک هفته بهبود پيدا مي‌کند.

وي سپس به افراد آسيب‌پذير و گروه‌هاي در معرض خطر که نياز به درمان دارويي دارند، اشاره کرد و افزود: افراد بالاي 65 سال، زنان باردار، مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن ريوي و قلبي – عروقي، مبتلايان به بيماري ديابت و افراد دچار نقص ايمني، گروه‌هاي آسيب‌پذير در برابر اين بيماري هستند.

در اغلب موارد براي درمان اين بيماري نيازي به دارو نيست و با استراحت، بيماري درمان مي‌شود. اما در مورد گروه‌هاي پرخطر و انواع شديد بيماري ممکن است توسط پزشک داروهاي ضد ويروسي تجويز شود.

وي داروي درمان اين بيماري را Oseltamivir يا Tamiflu عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بيماران هرگز نبايد به طور خودسرانه از داروهاي ضد ويروسي استفاده نمايند.

وي در عين حال يادآور شد: استفاده از آنتي‌بيوتيک‌ها در درمان آنفلوانزا جايي ندارد، زيرا استفاده نابجاي آن ممکن است به مقاومت دارويي منجر شود.

دکتر صدري‌زاده در ادامه در خصوص واکسن اين بيماري نيز اظهار داشت: سازمان جهاني بهداشت، ويروس مناسب براي تهيه واکسن را آماده کرده است و توليد واکسن بين 4 تا 6 ماه به طول مي‌انجامد که پيش‌بيني مي‌شود واکسن جديد تا اوايل فصل پاييز امسال توليد شود.

تنها راه پيشگيري از ابتلا به آنفلوانزاي نوع A آموزش است

مدير برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشتي مرزي وزارت بهداشت با اشاره به شرايط پاندمي (جهانگيري) ويروس آنفلوانزاي نوع A در جهان گفت: در اين شرايط فقط بايد مردم را آموزش داد که چگونه از ابتلا به اين بيماري مصون بمانند.

دکتر محمد سروش گفت: شرايط جهانگيري اين بيماري باعث شده که سازمان بهداشت جهاني آمار مبتلايان را ناديده بگيرد و فقط به فکر آموزش و پيشگيري از ابتلاي بيشتري از مردم به ويروس آنفلوانزاي نوع A باشد.

سروش افزود: در حال حاضر به صورت نجومي پروازهايي در فرودگاههاي دنيا صورت مي گيرد و اين امکان وجود دارد يک نفر در دوره نهفتگي بيماري از نقطه اي به نقطه ديگر حرکت کند و بيماري را انتقال دهد.

خوشبختانه تا کنون بيماري آنفلوآنزاي نوع A در کشور ما، مرگ و ميري نداشته است.

گردآوري مطلب : نيره ولدخاني – سايت تبيان

منابع:

سايت سلامت ايران

واحد مرکزي خبر

روزنامه هموطن سلام

خبرگزاري مهر

 

*مطالب مرتبط:

6 اشتباه رايج درباره آنفلوآنزاي خوکي

مراقب شيوع آنفلوآنزاي خوكي باشيد

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت