تبیان، دستیار زندگی
ما مسلمان‌ها چون گوشت خوک نمی‌خوریم‌، آنفلوآنزای خوکی نمی‌گیریم؟ نه، ربطی ندارد! راه اصلی انتقال این بیماری، تنفسی است (نه خوراکی)؛ یعنی می‌تواند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 اشتباه رایج درباره آنفلوآنزای خوکی

خوک

1) ما مسلمان‌ها چون گوشت خوک نمی‌خوریم‌، آنفلوآنزای خوکی نمی‌گیریم؟

نه، ربطی ندارد! راه اصلی انتقال این بیماری، تنفسی است (نه خوراکی)؛ یعنی می‌تواند با سرفه و عطسه منتقل شود. این بیماری حتی راحت‌تر از این حرف‌ها هم منتقل می‌شود.

کافی است دستمان با چیزی تماس پیدا کند که ویروس روی آن نشسته باشد. آن‌وقت اگر دست‌ آلوده‌مان را به دهان، بینی یا چشممان بزنیم، ویروس منتقل می‌شود.

2) علائم آنفلوآنزای خوکی، وحشتناک است؟

اتفاقا علائمش خفیف است: تب، سردرد، سرفه، گلودرد، خستگی، کوفتگی بدن و آبریزش بینی. اما طول می‌کشد و به درمان‌های رایج‌ جواب نمی‌دهد.

3) اگر واکسن آنفلوآنزا بزنیم، در مقابل آنفلوآنزای خوکی هم ایمن می‌شویم؟

این‌طور نیست. ویروس آنفلوآنزای خوکی، ویروس جدیدی است که از تلفیق سه نوع ویروس آنفلوآنزای انسانی، مرغی و خوکی به وجود آمده است. بنابراین واکسن‌های متداول آنفلوآنزا زورشان به این ویروس نمی‌رسد. تولید یک واکسن موثر برای این بیماری نیز طبیعتا چند ماه طول می‌کشد.

4) تا وقتی خطر آلودگی به این ویروس وجود دارد، باید دور تمامی سفرهای خارجی را خط کشید؟

البته اگر می‌خواهید به مکزیک یا بقیه کشورهای مبتلا بروید، بهترین توصیه این است که نروید! ولی اگر مجبورید به کشوری در مجاورت یکی از این کشورها سفر کنید، این دو توصیه را فراموش نکنید: شستشوی مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک‌های تنفسی.

سارس

5) آنفلوآنزای خوکی از بیماری‌های پُر سر و صدای قبلی (ابولا و آنفلوآنزای مرغی و سارس) خطرناک‌تر است؟

نه! آنفلو‌آنزای خوکی آنقدرها مرگبار نیست، ولی بدی‌اش این است که از انسان به انسان سرایت می کند که سارس با همه وحشتی که ایجاد کرده بود، هرگز به آن نرسید.

با این حال، سارس در حد فاصل سال‌های 2000 تا 2003 بیش از 770 نفر را کشت و بیش از 10 برابر این تعداد را هم مبتلا کرد. آنفلوآنزای مرغی هم که لابد یادتان هست؛ میلیون‌ها مرغ را قربانی کرد و جان 250 انسان را در 12 کشور دنیا گرفت.

6) خطر آنفلوآنزای خوکی از خطر یک آنفلوآنزای ساده هم کمتر است؟

این هم یعنی افتادن از آن طرف بام! میانگین سنی قربانیان آنفلوآنزای خوکی در مکزیک، بین 25 تا 45 سال است؛ در حالی که آنفلوآنزای ساده معمولا کودکان، سالمندان و بیمارانی را قربانی می‌کند که دارای سیستم ایمنی ضعیف باشند. ضمن این که این آنفلوآنزا جدید است، هنوز درمان قطعی و واکسن موثری ندارد و همه‌گیری‌اش در گوشه و کنار جهان رو به افزایش است. پس قطعا خطرناک‌تر از یک آنفلوآنزای ساده است.

دکتر محمد کیاسالار

روزنامه جام جم

*مطالب مرتبط:

مراقب شیوع آنفلوآنزای خوكی باشید

شیوع آنفلوانزای جدید

برای درمان و مقابله با آنفلونزا چه باید بكنیم؟

ویروس آنفلوآنزا در برکه‌های یخ‌زده هم زنده می‌ماند

آنفلوآنزا اپیدمی نشده است

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

آنفلوآنزا

آنفلوآنزای مرغی، جان گرفت

توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از آنفلوآنزای پرندگان

حقایقی در مورد آنفلوآنزای مرغی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.