تبیان، دستیار زندگی

بررسی قوانین طلاق توافقی در سال جدید

وقتی در زندگی مشترک، زن و مرد به این نقطه مشترک می‌رسند که دیگر، ادامه‌ زندگی در کنار یکدیگر امکان ندارد، موضوع طلاق توافقی پیش کشیده می‌شود. انجام طلاق توافقی در حالت معمولی چند ماه طول می‌کشد؛ اما با کمک وکیل طلاق توافقی تهران می‌توانید این پروسه را راحت‌تر و سریع‌تر پشت‌سر بگذارید. در این مقاله با ما همراه باشید تا جدیدترین قوانین طلاق توافقی در سال 1403 را به اطلاع شما برسانیم و نکته‌های مهمی را گوشزد کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وقتی در زندگی مشترک، زن و مرد به این نقطه مشترک می‌رسند که دیگر، ادامه‌ زندگی در کنار یکدیگر امکان ندارد، موضوع طلاق توافقی پیش کشیده می‌شود. انجام طلاق توافقی در حالت معمولی چند ماه طول می‌کشد؛ اما با کمک وکیل طلاق توافقی تهران می‌توانید این پروسه را راحت‌تر و سریع‌تر پشت‌سر بگذارید. در این مقاله با ما همراه باشید تا جدیدترین قوانین طلاق توافقی در سال 1403 را به اطلاع شما برسانیم و نکته‌های مهمی را گوشزد کنیم. 

طلاق توافقی چیست؟

یکی از انواع طلاق در ایران، طلاق توافقی نام دارد. در این نوع طلاق، زن و مرد بر سر موضوع جدایی از یکدیگر به تفاهم رسیده‌اند. این توافق باید در زمینه‌های دیگری مانند نفقه، مهریه، حق حضانت فرزندان، امور مالی و ... هم انجام شود. اگر این توافق‌ها با قوانین حقوقی مغایرتی نداشته باشند، دادگاه هم به تصمیم طرفین و توافقی که با هم کرده‌اند، احترام می‌گذارد. البته، برای انجام این کار، قبل از هر چیز باید یک توافقنامه رسمی در حضور وکیل طلاق، تنظیم شود تا بتوان آن را به دادگاه ارائه داد.

برای انجام طلاق توافقی چه شرایطی لازم است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، توافق زن و شوهر، اولین چیزی است که در طلاق توافقی مطرح می‌شود. اگر این توافق بین زوجین وجود داشته باشد، براساس قوانین جدید طلاق توافقی، زن و مرد باید در جلسه‌های مشاوره قبل از طلاق شرکت کنند. این موضوع، بعد از افزایش طلاق‌های توافقی در جامعه مورد تصویب قرار گرفت تا به زوجین فرصتی برای بررسی دقیق‌تر مشکلاتشان و پیداکردن راه‌های حفظ زندگی مشترک داده شود.

لطفا دقت داشته باشید که سپری‌کردن این جلسه‌های مشاوره، اجباری است و شما به ارائه تاییدیه مشاور برای آغاز فرایندهای اصلی طلاق به‌صورت توافقی، نیاز دارید. برای شرکت در این جلسه‌های مشاوره، باید در سامانه «تصمیم» ثبت‌نام کرده و بعد از گرفتن وقت مشاوره حضوری، در این جلسه‌ها شرکت کنید. جالب این‌که با کمک وکیل طلاق توافقی تهران می‌توانید این فرایند را به شکلی قانونی از گام‌های طلاق خود حذف سازید. در ادامه مقاله، این موضوع را برایتان باز خواهیم کرد؛ ولی در حالت کلی، گام‌هایی که باید برای انجام این جدایی توافقی انجام دهید، شامل موارد زیر می‌شوند.

. تصمیم به جدایی و رسیدن به یک نقطه مشترک در مورد امور مادی و معنوی زندگی زناشویی
. تنظیم دادخواست طلاق
. شرکت‌کردن در جلسه‌های مشاوره
. انجام‌دادن تشریفات اداری دادگاه
. حضور در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق برای گام نهایی

گواهی عدم امکان سازش چیست و چطور صادر می‌شود؟

هنگامی که زن و شوهر تصمیم می‌گیرند با استفاده از طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند، باید براساس 26‌‌‌امین ماده از قانون حمایت خانواده، نوعی گواهی به نام «گواهی عدم امکان سازش» را از دادگاه بگیرند. در این گام هم کمک‌گرفتن از وکیل طلاق توافقی تهران می‌تواند کارها را بسیار ساده‌تر کند. تنها بعد از گرفتن این گواهی است که زن و مرد می‌توانند برای اجرای طلاق به دفترخانه اسناد رسمی بروند. برای دریافت این گواهی باید گام‌های زیر سپری شوند.

. ارائه دادخواست حقوقی طلاق توافقی به دادگاه
. ارائه توافقنامه‌ برای جدایی و حل تمام مسائل مادی و معنوی
. ارائه مدارک شناسایی ازدواج و وجود رابطه زناشویی میان آن‌ها
. دریافت و ارائه تاییدیه عدم امکان سازش از مرکز مشاوره

بعد از آن‌که این مدارک به دادگاه ارائه شدند و در صورت تایید آن‌ها، گواهی عدم امکان سازش برای زوجین صادر می‌شود.
طلاق توافقی

برای انجام طلاق توافقی به چه مدارکی نیاز داریم؟

شما باید مدارکی که در ادامه برایتان می‌گوییم را ضمیمه پرونده خود کرده و آن را به دادگاه خانواده ارائه دهید. لازم به یادآوری است که با کمک‌گرفتن از وکیل طلاق توافقی تهران، نیازی نیست در هیچ‌کدام از این فرایندهای اداری شرکت کنید؛ چون وکیلتان از طرف شما این کارها را انجام می‌دهد. در ادامه، لیست مدارکی که باید در پرونده‌ طلاق شما وجود داشته باشد را در اختیارتان می‌گذاریم.

. شناسنامه و کارت ملی زوجین
. سند ازدواج
. وکالت‌نامه وکیل طلاق توافقی تهران [درصورتی‌که قرار است از کمک یک وکیل استفاده کنید.]
. گواهی عدم بارداری
. تاییدیه عدم سازش زوجین از سوی مراکز مشاوره

قوانین طلاق توافقی در سال 1403 چیست؟

یکی از جدیدترین قوانین مربوط به طلاق توافقی که کمی قبل هم به آن اشاره کردیم، حضور زوجین در جلسه‌های مشاوره است. معمولا این مشاوره‌ها در قالب پنج جلسه انجام می‌شوند. باوجوداین‌که شرکت در این جلسه‌های مشاوره، اجباری است؛ ولی طرفین می‌توانند با وکالت‌دادن به وکیل طلاق توافقی تهران یا همان وکیل خودشان، در این جلسه‌ها شرکت نکنند.

چالش‌های حضور در جلسه‌های مشاوره

برای بسیاری از زوج‌ها که در مورد شرایط طلاق توافقی به تفاهم رسیده‌اند، شرکت‌کردن در جلسه‌های مشاوره و بازکردن مشکلاتی که آن‌ها میان خودشان حل کرده‌اند، موضوعی ناخوشایند است. البته، در دو حالت، نیاز به شرکت در این جلسه‌ها نیست. حالت اول مربوط به زمانی می‌شود که یکی از زوجین در ایران نباشد و نتواند در جلسه‌های مشاوره حاضر شود.

در این حالت، او می‌تواند به‌صورت آنلاین یا با حضور در کنسولگری ایران، به یک وکیل، وکالت بدهد تا کارها را از جانب او پیگیری کند. حالت دوم هم مربوط به زمانی می‌شود که یکی از زوجین، اصلا تمایلی به حضور در این جلسه‌ها ندارد و در مورد تصمیم به طلاق، کاملا جدی است. در این حالت می‌تواند به همسر خود وکالت دهد تا از جانب او هم در این جلسه‌ها شرکت کند.

حضور وکیل طلاق چه کمکی به شما می‌کند؟

پیچ‌و‌خم‌های اداری و بالا و پایین‌رفتن از پله‌های دادگاه، کاری طاقت‌فرساست که می‌تواند آستانه تحمل هر کسی را پر کند. در کنار این موضوع، امکان اشتباه در انجام کارهای اداری و درگیرشدن با عواقب آن هم چالش دیگری است که افراد متقاضی طلاق را درگیر خود می‌‌سازد. عاقلانه‌ترین کار این است که با دادن وکالت به وکیل طلاق، مسئولیت انجام این کارها را به فردی باتجربه و مسلط به قوانین بسپارید تا او فرایند طلاق را بدون اشتباه و در سریع‌ترین زمان ممکن، پیش ببرد. از دیگر مزیت‌های استفاده از وکیل طلاق توافقی تهران، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

. کوتاه‌شدن پروسه انجام طلاق توافقی
. پیگیری فرایند طلاق بدون نیاز به حضور زوجین
. انجام درست تشریفات اداری
. شرکت در جلسه‌های مشاوره از جانب زوجین
. حضور در دفترخانه و انجام تشریفات آن برای برداشتن گام نهایی طلاق بدون نیاز به حضور زوجین

آیا حذف طلاق توافقی از شناسنامه امکان‌پذیر است؟

برخی از زوج‌ها بعد از گرفتن طلاق توافقی به‌دنبال این هستند که آن را از شناسنامه خود پاک کنند. در این مورد باید بگوییم که اگر زوجه، باکره باشد و بتواند با گرفتن گواهی پزشکی، این موضوع را ثابت کند، بعد از گرفتن طلاق توافقی با کمک‌گرفتن از وکیل طلاق توافقی تهران می‌تواند برای صادرکردن شناسنامه المثنی و حذف نام همسر از آن دست‌به‌کار شود.
دادگاه

تکلیف مهریه در طلاق توافقی چه می‌شود؟

برخی بر این باور هستند که طلاق از طرف زن یا درخواست طلاق از طرف مرد حتی اگر به‌صورت توافقی هم باشد، به معنای بخشیدن مهریه خواهد بود. این در حالی است که در طلاق توافقی، درخواست مهریه و پرداخت آن کاملا به توافقی که طرفین با هم می‌کنند، بستگی پیدا می‌کند. از نظر قانونی، اگر ضمن عقد برای همسر، مهریه تعیین شده باشد، مرد باید آن را بپردازد.

در این میان، اگر همسر مرد نخواهد مهریه را دریافت کند، طلاق بدون پرداخت مهریه انجام می‌شود. البته گاهی شرایط دیگری هم به‌وجود می‌آیند؛ مثلا این‌که همسر مرد فقط قسمتی از مهریه را بخواهد یا این‌که تمام آن را طلب کند. در این صورت، اگر مرد زیر بار این پرداخت برود، طلاق توافقی به‌راحتی انجام می‌شود؛ وگرنه، خانم می‌تواند با کمک وکیل طلاق توافقی تهران و شکایت از مرد، او را از نظر قانونی به پرداخت مهریه ملزم سازد.

آیا در طلاق توافقی، نفقه هم پرداخت می‌شود؟

در طلاق توافقی، نفقه هم ماجرایی شبیه به مهریه دارد. به‌این‌ترتیب که میزان نفقه پرداختی پس از طلاق توسط زن و شوهر و در طول همان توافقی که با هم انجام داده‌اند، تعیین می‌شود. اگر پس از این توافق، مرد نخواهد مقدار نفقه‌ای که توافق کرده‌اند را بپردازد، زن می‌تواند با طرح شکایت از او، نفقه را طلب کند.

آیا امکان پشیمانی در طلاق توافقی وجود دارد؟

بله. شما در هر مرحله از طلاق توافقی می‌توانید آن را متوقف کرده و به ادامه زندگی مشترکتان برگردید. البته اگر فرایند طلاق کامل شده باشد، باز هم در مدت سه ماه عده، فرصت پشیمان شدن و بازگشت به زندگی مشترک، وجود دارد. بعد از سپری‌شدن این مدت، فرایند طلاق کامل می‌شود و امکان بازگشت بدون ازدواج مجدد، وجود ندارد.

هزینه طلاق توافقی در سال 1403

هزینه طلاق توافقی، شامل هزینه‌های جلسه‌های مشاوره، دادگاه، صدور طلاق در دفتر رسمی و هزینه‌های وکیل طلاق می‌شود. در مورد وکیل طلاق توافقی تهران، حق‌الزحمه نهایی باتوجه‌به میزان تجربه و مهارت وکیل طلاق و مرحله‌ای که پرونده به او سپرده می‌شود، متغیر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، اگر شما از آغاز تصمیم به طلاق، تمام کارهای خود را به وکیل بسپارید، نسبت‌به زمانی که فقط در بخشی از فرایند طلاق به سراغ وکیل می‌روید، هزینه بیشتری را پرداخت خواهید کرد.

قبل از هر اقدامی، دوباره فکر کنید

ساخت یک زندگی مشترک و تصمیم برای جدایی، هرکدام به نوبه خود، تحولی اساسی را در زندگی فرد ایجاد می‌کنند. باوجوداین‌که، جدایی، اتفاقی ناگوار است؛ ولی وقتی در طول زمان، متوجه ناسازگاری و اختلاف می‌شوید، می‌تواند بهترین تصمیم برای تمام‌کردن یک اشتباه و آغاز یک مسیر جدید به‌شمار رود. اگر تصمیمتان برای طلاق‌ توافقی جدی است و به این نتیجه رسیده‌اید که این کار برای هر دو طرف ماجرا، بهترین تصمیم خواهد بود، گروه وکلای خانواده برای آسان‌کردن این مسیر، در کنارتان است.