جهش واردات لپ تاپ به ایران

بر اساس آخرين نظرسنجي كه اين باشگاه در سال جاري در بخش لپ‌تاپ انجام داده است هم‌اكنون برند دل با 7/30درصد، سوني – وايو با 5/24‌درصد، توشيبا با 7/13‌درصد، اچ پي با 1/8‌درصد و ايسر با 7‌درصد محبوبيت توانسته‌اند رتبه اول تا پنجم بازار اين كالا را به خود اختص
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهش واردات لپ تاپ به ايران

تقريبا کسي شک ندارد که امسال ميزان فروش لپ‌تاپ در ايران چندين برابر سال‌هاي گذشته بوده است. اين را نه فقط از آمارهاي فروش که از روي تغيير کاربري‌هاي مغازه‌هاي فروش قطعات کامپيوتر به لپ‌تاپ به راحتي مي‌توان دريافت بلكه طي امسال حضور چشمگير لپ‌تاپ در ويترين‌هاي بازارهاي کامپيوتر کاملا به چشم آمد و انواع و اقسام اين دستگاه با شکل‌هاي متنوعي از فروش جلوي چشم خريداران قرار گرفت.

بر اساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران تنها در يازده ماه نخست سال 1387 بيش از هزار و سيصد تن لپ‌تاپ تنها از مبادي قانوني وارد کشور شد كه اين رقم در مقايسه با سال گذشته كه 703,007 كيلوگرم لپ‌تاپ وارد كشور شد، حدود دو برابر شده است.

صرف نظر از اين که مدل سنجش واردات يکي از پيشرفته‌ترين محصولات ديجيتالي در کشور ما هنوز «کيلوگرم» است، اما همين هزارو سيصد و هفتادو چهار تن لپ‌تاپ وارداتي ارزشي بالغ بر 185ميليون دلار يا به عبارت رايج يك‌تريليون و 779‌ميليارد ريال برآورد مي‌شود. اين در حالي است كه ارزش ريالي واردات لپ‌تاپ طي سال گذشته 880 ميلياردو 854 ميليون و و 970 هزار و 435 ريال بوده است.

اين تازه ميزان واردات لپ‌تاپ‌هايي است که از مجاري قانوني وارد کشور شده‌اند، اما تقريبا کسي شک ندارد که ميزان قاچاق قطعات کامپيوتر و لپ‌تاپ در کشور کم نيست.

اگرقاچاقچيان نيز آمار دقيقي از ميزان واردات لپ‌تاپ به ما ارائه مي‌دادند، مي‌شد دقيق حدس زد طي امسال همين دستگاه‌هايي که کيلويي سنجيده مي‌شوند و ميلياردي ارزش دارند، تا چه اندازه بازارهاي کامپيوتر ايران را در دست گرفته‌اند.

اين براي کشوري كه تقريبا قريب به اتفاق برندهاي توليدکننده لپ‌تاپ آن را تحريم کرده‌اند، يک اتفاق عجيب به شمار مي‌آيد، اما همين اتفاق عجيب بيشتر به سود شرکت‌هاي توليد کننده و واسطه‌هاي فروش تمام شده است.

محصولات اين شرکت‌ها به راحتي در داخل کشور به فروش مي‌روند و قيمت آنها نيز نسبت به قيمت‌هاي جهاني چندان تفاوتي ندارد، اما تقريبا قريب به اتفاق آنان به بهانه تحريم از ارائه خدمات پس از فروش به مشتريان ايراني خود امتناع مي‌کنند و از اين بابت سود کلاني به جيب مي‌زنند.

 

برندهايي روي سكوي طلايي

DELL، SONY، HP، APPLE، ACERو، TOSHIBA و... از جمله برندهايي هستند كه سال‌ها است ميهمان بازار لپ‌تاپ ما هستند و هر كدام سهمي‌از بازار فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

باشگاه فعالان آي سي تي (S&P) طي چند سال گذشته توانسته با تجميع نظرات اعضاي خود كه بيشتر آن‌ها را فروشندگان بازار تشكيل مي‌دهند، آمارهاي قابل توجهي را به دست آورد.

بر اساس آخرين نظرسنجي كه اين باشگاه در سال جاري در بخش لپ‌تاپ انجام داده است هم‌اكنون برند دل با 7/30درصد، سوني – وايو با 5/24‌درصد، توشيبا با 7/13‌درصد، اچ پي با 1/8‌درصد و ايسر با 7‌درصد محبوبيت توانسته‌اند رتبه اول تا پنجم بازار اين كالا را به خود اختصاص دهند.

در اين بين برندهايي چون ايسوس، سانيو، اپل، آي‌بي‌ام – لنوو، فوجيتسو زيمنس، سوزوكي، گيگابايت، فراسو، سامسونگ، شارپ، ال‌جي، جونيپر، ‌هاي گارد، ان‌اي‌سي، بنكيو و هيوندايي نيز در مجموع توانسته‌اند 16‌درصد از سهم محبوبيت بازار را به خود اختصاص دهند.

مظفري، مدير فروش شركت نقش، عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي TOSHIBA، APPLE، SONY و... در اين زمينه مي‌گويد: تا حدود يك سال پيش لپ‌تاپ‌هاي برند توشيبا در بازار بسيار پرفروش بوده و به نوعي رقيب قدرتمند سوني به حساب مي‌آمد. اما طي يك سال گذشته با كاهش شديد قيمت لپ‌تاپ در بازار جهاني و به تبع آن بازار داخلي، توجه كاربران لپ‌تاپ به سوي لپ‌تاپ‌هاي سوني جلب شد و به اين ترتيب كاهش قيمت لپ‌تاپ‌هاي سوني باعث افزايش فروش آن شد.

به اين ترتيب در بازار امسال، لپ‌تاپ‌هاي سوني بيشترين متقاضي را داشتند و پس از آن DELL در رتبه بعدي قرار دارد.

ACER به دليل عرضه لپ‌تاپ‌هاي ارزان قيمت نيز در رده بعدي فروش قرار دارد. APPLE ،HP و ساير برندها نيز رده‌هاي بعدي فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته مدير فروش يک شرکت کامپيوتري، توجه اكثر كاربران لپ‌تاپ طي يك سال گذشته به سمت لپ‌تاپ‌هاي ارزان‌قيمت جلب شده است و تعداد افرادي كه به قابليت‌هاي لپ‌تاپ توجه بيشتري دارند تا قيمت و ظاهر آن نيز كاهش يافته است.

وي همچنين معتقد است، ورود لپ‌تاپ‌هاي ارزان قيمت‌، كم حجم و فانتزي به بازار همچنين باعث تغيير سليقه كاربران شده است و امروزه بازار لپ‌تاپ با كاربران فانتزي‌پسندي مواجه است كه به رنگ و ظاهر لپ‌تاپ توجه خاصي دارند.

يك فروشنده ديگر نيز از رشد فروش لپ‌تاپ‌هاي APPLE طي سال 87 خبر داد و گفت :شركت APPLE در سال 2008پروسسور لپ‌تاپ‌هاي خود را به INTEL تغيير داده و اكنون لپ‌تاپ‌هاي اين برند علاوه بر سيستم عامل مخصوص لپ‌تاپ‌هاي APPLE كه MAC است، به ويندوز نيز مجهز است و اين موضوع باعث رشد تقاضا براي لپ‌تاپ‌هاي اين برند شده است.

مدير فروش شركت اپل ايران عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي APPLE نيز در اين رابطه گفت: ما قبول داريم كه سهم فروش اين برند در بازارهاي جهاني و داخلي نسبت به ساير برندها كم است، اما اين موضوع به علت اين است كه لپ‌تاپ‌هاي اين برند كاربران خاصي دارند كه هدفشان از خريد لپ‌تاپ انجام امور خاص و حرفه‌اي است.

 

مريم عسگري

تنظيم براي تبيان: ناظمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت