تبیان، دستیار زندگی

تاثیر کولر در میزان مصرف سوخت

چگونه کولر ماشین را خنک‌تر کنیم؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزات رفاهی ماشین، کولر است که همزمان با گرم‌تر شدن هوا، نیاز به آن بیشتر از پیش احساس می‌شود اما این روزها با وجود گرمای طاقت فرسای هوا لازم است به دنبال راهی برای خنک‌تر شدن کولر ماشین باشیم؛ در این متن راهکارهایی برای افزایش قدرت و کیفیت کولر ماشین را آورده‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کولر، خودرو، کولر ماشین، مصرف سوخت، موتور ماشین، خنک کننده، تهویه هوا، فیلتر هوا، برف پاک کن، شیشه،ضد عفونی کننده، تمیز کردن، مصرف بنزین، ترافیک
تهویه هوای ماشین درست مانند بدن انسان است که گاهی اوقات دچار مسمومیت می‌شود؛ تهویه خودروی شما می‌تواند در هنگام رانندگی با خاک، مو، گرد و غبار و ... مسدود شود؛ بنابراین تمیز کردن سیستم تهویه هوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک فیلتر کثیف باعث فشار آوردن به موتور ماشین، مصرف سوخت بیشتر و کاهش کارایی خنک‌کننده می‌شود؛ بنابراین تمیز کردن آن باعث افزایش عملکرد تهویه هوای خودرو و کاهش میزان مصرف سوخت است.

نحوه تمیز کردن کولر خودرو


1-تمیز کردن فن با استفاده از قلم‌موی فوم
- فوم یا ابر برای تمیز کردن دریچه‌های کولر وسیله مناسبی است و به دلیل نرمی، به‌راحتی به داخل شیارهای کولر می‌رود. مقدار کوچکی از آن را به شکل مربع برش بزنید و از یک چوب بستنی به عنوان دسته‌ی آن استفاده کنید.

کولر ماشین، خنک کردن، کولر
- آب ولرم و سرکه سفید را به‌طور مساوی ترکیب کنید. اگر احساس می‌کنید که به هنگام روشن شدن کولر بوی نامطبوعی از آن خارج می‌شود، هنگام تمیز کردن تهویه هوا چند قطره لیمو تازه یا آب‌لیمو را به مخلوط آب و سرکه اضافه نمایید.
کولر ماشین، خنک کردن، کولر

قلم را به محلول آب و سرکه آغشته کنید و آن را برای از بین بردن گرد و غبار، بین شکاف‌های دریچه فشار دهید. اگر فوم دچار جرم و کثیفی شد، آن را عوض کنید و درنهایت دریچه‌ها را با یک فوم خشک پاک نمایید.

کولر ماشین، خنک کردن، کولر
2-تمیز کردن سیستم تهویه هوا
محل قرارگیری فیلتر هوا در ماشین‌های مختلف، متفاوت است. معمولاً تهویه هوا در بسیاری از خودروها در پشت پانل داشبورد قرار می‌گیرد. علاوه بر این می‌توانید از دفترچه راهنمای خودرو، موقعیت فیلتر تهویه هوا را بررسی کنید. شکل و اندازه فیلتر هم‌ بسته به تولیدکنندگان متفاوت است اما شکل کلی فیلتر، مربع مانند است.

کولر ماشین، خنک کردن، کولر
پس از باز کردن دریچه فیلتر، فیلتر قبلی را خارج و سپس یک فیلتر جدید را به جای آن قرار دهید. به طور کلی فیلتر هوای ماشین را یک‌ بار در سال تعویض کنید. در صورت استفاده بیش ‌از اندازه از کولر خودرو و زندگی در محدوده‌ای با گرد و غبار زیاد، لازم است فیلتر را دو الی سه بار در سال تعویض کنید.

3-تمیز کردن مکنده‌های هوا
دریچه‌های هوایی که در جلوی شیشه و زیر برف‌پاک‌کن قرار دارد، برای دریافت هوا مجهز به یک فیلتر هستند تا از ورود گرد و غبار به داخل ماشین جلوگیری کنند. بنابراین پس از مدتی این فیلترها احتیاج به تمیز کردن دارند؛ با استفاده از جاروبرقی یا قلم‌مو لابه‌لای دریچه را تمیز کنید، سپس بعد از بستن پنجره‌ها و درهای خودرو، اسپری ضدعفونی‌کننده را در تمامی دریچه‌های هوای خودرو اسپری کنید. این ضدعفونی‌کننده‌های آنزیمی باعث کشتن قارچ‌هایی می‌شوند که در این فضا رشد می‌کنند.
کولر ماشین، خنک کردن، کولر
پس از انجام سه مرحله‎ی بالا، کولر خودرو را در بالاترین درجه روشن کنید. بعد از 10 دقیقه، کلید A/C را خاموش و همه درب‌های خودرو باز کنید و اجازه دهید 5 دقیقه دیگر در همین حالت کولر روشن باشد.

آیا استفاده از کولر مصرف سوخت خودرو را بالا می‌برد؟

آب‌وهوای گرم باعث افزایش مصرف انرژی و گرم شدن موتور ماشین می‌شود. به همین دلیل، مسافران در هوای گرم فضای داخلی خودرو را با پایین کشیدن پنجره‌ها و یا روشن کردن کولر خنک می‌کنند اما این جمله را زیاد از برخی راننده‌ها شنیده‌اید که می‌گویند استفاده از کولر مصرف بنزین را دو برابر می‌کند؛ آیا این جمله صادق است؟

انرژی کولر از موتور خودرو می‌آید و موتور خودرو از سوخت استفاده می‌کند بنابراین استفاده از کولر مصرف سوخت را بالا می‌برد اما اینکه کولر مصرف بنزین را دو برابر می‌کند غیرقابل‌قبول است زیرا استفاده از کولر به‌طور متوسط مصرف بنزین را از 10 لیتر به 11 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می‌دهد.

پایین کشیدن شیشه اتومبیل در مصرف سوخت چه تأثیری دارد؟

زمانی که اتومبیل در حال حرکت است، پایین کشیدن شیشه‌ها به شکل قابل‌توجهی بر ایرودینامیک خودرو تأثیر می‌گذارد و مصرف سوخت را افزایش دهد زیرا پایین کشیدن پنجره‌ها باعث ایجاد فشار به خودرو در حین حرکت می‌شود و از موتور ماشین انرژی بیشتری می‌برد که درنهایت مصرف سوخت را تا 25 درصد افزایش خواهد داد.

کولر یا شیشه پایین؛ کدام باعث مصرف کمتر سوخت می‌شوند؟

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که میزان مصرف سوخت هنگام استفاده از کولر 10 درصد و هنگام پایین کشیدن شیشه‌ها 25 درصد افزایش می‌یابد.

چه زمان‌هایی از کولر و پنجره استفاده کنیم؟

زمانی که باید از کولر استفاده کنید:
هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها و همچنین زمانی که سرعت شما 70 کیلومتر در ساعت است، از کولر استفاده نمایید.

در موارد زیر از پایین کشیدن پنجره برای خنک کردن فضای داخل خودرو استفاده کنید:
- هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌های با شیب تند
- رانندگی در جاده‌های باریک با سرعت‌پایین
- هنگام توقف خودرو