تبیان، دستیار زندگی

اپلیکیشن‌های کاربردی برای ترک اعتیاد به گوشی هوشمند

چگونه اعتیاد به گوشی را ترک کنیم؟

اعتیاد تنها وابستگی به مواد مخدر نیست؛ گاهی حتی یک گوشی هوشمند هم می‌تواند آدم را معتاد کند. این معتادان هم مانند معتادان به مواد، به‌مرور توسط خانواده و اطرافیان طرد می‌شوند. اگر شما نیز در خانه، دانشگاه، محل کار، مهمانی، مترو، هنگام رد شدن از خیابان و به‌طورکلی در هر موقعیتی نمی‌توانید چشم از صفحه‌ی موبایل ‌بردارید، در این دام افتاده‌اید. اگر به فکر ترک هستید اپلیکیشن‌های زیر می‌تواند به شما در ترک اعتیاد به گوشی و کنترل استفاده درست از آن کمک کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد به گوشی، تلفن همراه، اعتیاد، نرم افزار، اپلیکیشن، برنامه، اندروید، وابستگی،شبکه مجازی،گوشی هوشمند

Timeout

سیستم عامل: اندروید و iOS
Timeout به شما نشان می‌دهد چقدر از زمان خود را صرف استفاده از گوشی هوشمند کرده‌اید. این نرم‌افزار برای استفاده از گوشی هوشمند، مدت‌ زمان از پیش تعیین‌شده‌ای برایتان مشخص می‌کند که در صورت استفاده فراتر از این زمان، به‌طور خودکار دسترسی به گوشی را محدود می‌کند. این برنامه در صورت استفاده بیش‌ از اندازه به شما هشدار می‌دهد. اگر میزان استفاده شما از برنامه خاصی زیاد است، می‌توانید Timeout را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بعد از مدت‌ زمان از پیش تعیین‌ شده، برنامه موردنظر را قفل کند.
 ترک اعتیاد، تلفن همراه، گوشی، اپلیکیشن

AntiSocial

سیستم عامل: اندروید
این نرم‌افزار میزان استفاده از هرکدام از اپلیکیشن‌های نصب‌شده را به شما می‌دهد. زمانی که احساس وابستگی زیادی به برنامه‌ای دارید، با مسدود کردن برنامه‌ها، غیرفعال کردن و محدود کردن استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان وابستگی خود را کم کنید.

یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار داشتن یک چالش ۱۴ روزه است که کمک می‌کند میزان استفاده‌تان از اپلیکیشن‌ها را کاهش دهید. در تب‌های مختلفی که در این نرم‌افزار طراحی‌شده، می‌توانید نمره‌ عملکرد خود را هم مشاهده کنید.
 ترک اعتیاد، تلفن همراه، گوشی، اپلیکیشن

OFFTIME

سیستم عامل: اندروید و iOS
با استفاده از آف تایم می‌توانید برنامه‌هایی که به آن‌ها وابستگی دارید را غیرفعال کنید. مثلاً:
اگر تایمر استفاده از برنامه‌ای را 10 دقیقه و زمان انتظار را تا 30 دقیقه تنظیم کرده باشید، پس از 10 دقیقه استفاده، برنامه خاموش می‌شود و شما تا 30 دقیقه بعد نمی‌توانید از آن استفاده نمایید.

- اگر محدودیت زمانی برای استفاده از برنامه‌ای را یک ساعت در روز تنظیم کرده باشید، بیشتر از این زمان امکان استفاده وجود نخواهد داشت. مثلا می‌توانید کل زمان استفاده از شبکه‌های مجازی را یک ساعت در روز تعیین کنید.
 ترک اعتیاد، تلفن همراه، گوشی، اپلیکیشن

StayFree

سیستم عامل: اندروید
 StayFree نرم‌افزار بصری و کاربرپسندی است و با جدول و نمودار به شما نشان می‌دهد چقدر از زمان خود را صرف برنامه‌های موردعلاقه‌تان کرده‌اید. این نرم‌افزار در صورت استفاده بیش‌ از حد از برنامه‌ها، به‌ صورت موقت مسدود می‌شود.
 ترک اعتیاد، تلفن همراه، گوشی، اپلیکیشن

Forest

سیستم عامل: اندروید و ios
این نرم‌افزار شما را به یک چالش دعوت می‌کند. چالش کاشت درختان و مراقبت از آن‌ها. در این اپلیکیشن شما مدت زمانی را تعیین می‌کنید و دانه‌ای در زمین می‌کارید. در این زمان تعیین شده نباید سراغ گوشی بروید تا دانه‌ی شما تبدیل به درخت شود. اگر از اپلیکیشن خارج و وارد برنامه دیگری شوید درخت شما خشک خواهد شد در نتیجه برای داشتن درختان سبز باید در برابر وسوسه مقاومت کنید و بعد از زمان تعیین شده و کامل شدن رشد درخت از گوشی استفاده کنید.
 ترک اعتیاد، تلفن همراه، گوشی، اپلیکیشن

SPACE

سیستم عامل: اندروید
این اپلیکیشن ابتدای کار با پرسیدن سؤالاتی میزان اعتیاد شما را می‌سنجد؛ مثلاً اینکه در روز چند مرتبه گوشی را روشن و خاموش می‌کنید و عمدتاً برای انجام چه‌کاری به سراغ گوشی می‌روید. بسته به پاسخ‌هایی که می‌دهید، SPACE روی نوع وابستگی شما اسم می‌گذارد. اسپیس می‌تواند بسته به زمان استفاده یا تعداد دفعات خاموش و روشن کردن گوشی، برای کاربر محدودیت بگذارد. در این حالت وقتی استفاده شما به حد مجاز رسید، اپلیکیشن می‌تواند نور نمایشگر را کم کرده یا با ارسال نوتیفیکیشن (اخطار) شما را از ادامه استفاده منع کند. یکی از نقاط قوت این اپلیکیشن، داشتن نمودار پیشرفت و امکان مقایسه آن با افراد دیگر است که می‌تواند بزرگ‌ترین انگیزه جهت استفاده از این اپلیکیشن باشد.
 ترک اعتیاد، تلفن همراه، گوشی، اپلیکیشن