تبیان، دستیار زندگی

نحوه محافظت از بدافزارهای موبایل

مبارزه با دشمنان موبایلی

اغلب مردم علت اصلی کند شدن تلفن همراهشان را ویروسی شدن آن می‌دانند وعده‌ای دیگر معتقدند شارژ کردن گوشی با کابل از طریق کامپیوتر یا لب تاپ باعث انتقال ویروس به گوشی می‌شود؛ درحالی‌که این عوامل ارتباطی با ویروسی شدن گوشی ندارد بلکه پای عوامل دیگری در میان است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویروس موبایل
ویروس تنها مربوط به سیستم‌های رایانه‌ای است و توسط ویروس نویسان نوشته‌ می‌شود. پس از اجرای فایل ویروسی توسط کاربر، ویروس به‌طور مخفی نسخه‌ای از خودش را تولید کرده و به برنامه‌های دیگر انتقال می‌دهد. باز کردن پیوست در ایمیل، بازدید از وب‌سایت‌های آلوده، کلیک روی یک فایل اجرایی یا مشاهده یک تبلیغ آلوده می‌تواند باعث انتشار ویروس در کامپیوتر شما شود اما در مورد گوشی هوشمند چیزی به اسم ویروس وجود ندارد و درواقع این بدافزارها (نرم‌افزارهای مخرب) هستند که به گوشی منتقل می‌شوند؛ بنابراین کند شدن گوشی و یا شارژ کردن آن با کابل USB ربطی به ویروسی شدن آن ندارد و تا شما به گوشی‌تان اجازه نصب نرم‌افزارهای مخرب را ندهید، گوشی‌تان ویروسی نخواهد شد.

بدافزار اندرویدی چیست؟

بدافزار، نرم‌افزار مخربی است که برای کنترل مخفیانه یک دستگاه، سرقت اطلاعات شخصی یا پول صاحب گوشی طراحی‌شده است. همچنین از بدافزارها برای سرقت رمز عبور و شماره‌حساب‌ها، ردیابی مکان و فعالیت کاربران بدون اطلاع آنها استفاده‌شده است.

چگونه بدافزارها را دریافت می‌کنیم؟

بدافزارها مانند ویروس‌های رایانه‌ای با مشاهده وب‌سایت‌های آلوده و باز کردن پیوست ایمیل و ... قابل‌انتقال به گوشی نیستند بلکه نصب نرم‌افزارهای مخرب تا حد زیادی در احتمال مواجهه با بدافزارها تأثیر می‌گذارد. خیلی وقت‌ها در یک سایت با انبوهی از تبلیغات جهت دانلود برنامه‌های موردعلاقه‌تان روبرو می‌شوید که مشکلاتی را برای شما به همراه می‌آورد. از نکات قابل‌توجه بدافزارها این است که شما مانند ویروس‌های رایانه‌ای از طریق کند شدن کامپیوتر یا رفتارهای غیرعادی مرورگر متوجه آنها نخواهید شد و به‌راحتی با اجازه نصب یک برنامه، اطلاعاتتان را در اختیار بدافزارها قرار می‌دهید؛ بنابراین مهم‌ترین شرط برای جلوگیری از ورود بدافزارها، بارگیری برنامه‌ها از مارکت های معتبر مانند بازار، ایران اپس، مایکت، گوگل پلی و... است.

چگونه از ورود بدافزارهای مخرب و ویروس‌های اندرویدی به دستگاه جلوگیری کنیم؟

به حداقل رساندن مواجهه با بدافزارها بسیار ساده است. یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای محافظت از گوشی، نصب یک برنامه امنیتی موبایل است. برنامه‌های آنتی‌ویروس زیادی وجود دارند که قادر به شناسایی و حذف برنامه‌های مخرب هستند به‌عنوان‌مثال می‌توان برنامه‌های کاسپرسکای (Kaspersky Internet Security‏)، اواست (Avast)، ویروس کلنر (Virus Cleaner ) و... نام برد اما یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های آنتی‌ویروس Lookout نام دارد. این نرم‌افزار از چنان دقت و قدرت بالایی برخوردار است که از گوشی شما در برابر بدافزارها محافظت می‌کند.
دومین راه برای تشخیص بدافزارها، بارگیری برنامه‌ها از سایت‌ها و مارکت های قابل‌اعتماد است؛ بنابراین قبل از نصب هر برنامه، رتبه‌بندی‌ها را بررسی کرده و نظرات کاربران را بخوانید تا مطمئن شوید از برنامه موردنظر به‌طور گسترده استفاده‌شده و مورد تأیید قرارگرفته است.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید راهی دیگر برای جلوگیری از ورود بدافزارها است. به‌روزرسانی سیستم‌عامل نه‌تنها از شما در برابر بدافزارها محافظت می‌کند بلکه باعث می‌شود تلفن هوشمند شما در بهترین و به‌روزترین حالت کار کند.

 چهارمین راه برای جلوگیری از بدافزارها، غیرفعال کردن منابع ناشناخته (Unknown Sources) از قسمت تنظیمات است. سیستم‌عامل اندروید در حالت عادی اجازه نصب برنامه‌ها از منابع ناشناخته را نمی‌دهد و در صورت فعال کردن تیک Unknown Sources شما می‌توانید هر برنامه‌ای را دانلود نمایید؛ بنابراین برای جلوگیری از ورد بدافزارها، پس از نصب نرم‌افزار مطمئنی که دانلود کرده‌اید، Unknown Sources را غیرفعال کنید تا فایل‌های جانبی بدون اجازه شما نصب نشوند. برای غیرفعال کردن کافی است به قسمت Settings(تنظیمات)> Security(امنیت)> Unknown sources( منابع ناشناخته) بروید.

چگونه بدافزارها را از تلفن همراه حذف کنیم؟

اگر مطمئن شدید که موبایل شما مبتلا به ویروس شده است باید از طریق روش‌های زیر به دنبال حذف آن باشید:

1- حذف هر برنامه مشکوک
برخی برنامه‌ها با وجود تبلیغات زیاد، دانلود رایگان و نصب از سایت‌های نامعتبر مشکوک به بدافزار هستند و لازم است هرچه سریع‌تر آنها را از گوشی خود پاک‌کنیم. برای حذف آنها به تنظیمات> برنامه‌ها و اعلان‌ها> همه برنامه‌ها بروید و سپس روی برنامه موردنظر کلیک کرده و حذف کنید اما گاهی ما در هنگام نصب برنامه مخرب، به آنها اجازه ثبت سیستمی و حذف نشدن برنامه را می‌دهیم؛ در این حالت، به تنظیمات> امنیت و موقعیت مکانی> پیشرفته> برنامه‌های مدیریت دستگاه بروید و بررسی کنید که آیا برنامه‌ای در آن لیست قرار دارد که نباید چنین دسترسی عمیقی داشته باشد. در این صورت، با غیرفعال کردن برنامه شما می‌توانید آن را از فهرست برنامه‌ها و اعلان‌ها حذف کنید.

2-آنتی‌ویروس را امتحان کنید
چند آنتی‌ویروس معتبر ازجمله  Avast، Virus Cleaner و Lookout را نصب‌کرده و پس از شناسایی بدافزارها، آنها را توسط آنتی‌ویروس‌ها حذف کنید. اگر آنتی‌ویروس‌ها امکان حذف برنامه‌ها را نداشتند، طبق دستورات فوق دسترسی مدیریت را غیرفعال کنید. درصورتی‌که همچنان امکان حذف وجود نداشت لازم است به مرحله بعدی مراجعه کنید.

3-تنظیم مجدد کارخانه تلفن
اگر مراحل بالا برای حذف برنامه مشکوک نتیجه‌بخش نبود، باید گزینه تنظیم مجدد کارخانه را انتخاب کنید. این گزینه باعث می‌شود تمام داده‌های تلفن همراه شما پاک شود؛ بنابراین قبل از انجام این کار، داده‌ها اعم از عکس، فیلم، موسیقی و هر پیامی که می‌خواهید را ذخیره کنید، سپس به تنظیمات> سیستم> پیشرفته> تنظیم مجدد گزینه‌ها> پاک کردن همه داده‌ها بروید.