تنها راه درمان آب مروارید

در قسمت اول این مطلب، درباره شرح بیماری آب مروارید ، عوامل ایجاد کننده و علائم آن برای شما مطالبی را بیان کردیم. حال راه درمان آن را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها راه درمان آب مرواريد

در قسمت اول اين مطلب، درباره شرح بيماري آب مرواريد ، عوامل ايجاد کننده و علائم آن براي شما مطالبي را بيان کرديم. حال راه درمان آن را براي شما خواهيم گفت.

آيا آب مرواريد را مي توان با مصرف دارويي خاص و به روش غيرجراحي درمان کرد؟

خير. فعلا داروي خاصي براي از بين بردن کدورت عدسي داخل چشم در بيماري آب مرواريد ساخته نشده است و تنها راه درمان، جراحي آب مرواريد مي باشد.

چه زماني براي جراحي آب مرواريد مناسب است و اصولا چه موقعي بيماران مبتلا به آب مرواريد بايد تحت عمل جراحي قرار گيرند؟

به طور کلي براي زمان عمل جراحي، نمي توان حد و مرز مشخصي را تعيين کرد.

مهم ترين عامل براي تعيين زمان عمل جراحي، شرايط اجتماعي و فرهنگي بيماران و ميزان نياز آنان به بينايي است، طوري که ممکن است يک بيمار با ديد "هشت دهم" به دليل داشتن شغلي مانند رانندگي، نياز به عمل جراحي داشته باشد، ولي بيماري ديگر بنا به شرايط شغلي يا جسمي يا اجتماعي، حتي با ديد "دو دهم" نياز به عمل جراحي نداشته باشد و يا يک نوزاد مبتلا به آب مرواريد نياز به عمل جراحي فوري داشته باشد.

بنابراين انجام عمل جراحي، براي هر بيماري با توجه به شرايط او متفاوت است و پزشک با توجه به شرايط بيمار، پيشنهاد عمل جراحي را براي وي مطرح مي کند.

آيا ممکن است آب مرواريد به آب سياه تبديل شود؟

بله، در مواردي که به اصطلاح عموم آب مرواريد خيلي رسيده باشد و تحت عمل جراحي قرار نگرفته باشد، ممکن است به آب سياه يا گلوکوم تبديل شود که در آن صورت ممکن است عوارض جبران ناپذيري براي بيمار به دنبال داشته باشد.

بعضي از بيماران معتقدند که عمل جراحي را بايد موقعي انجام دهند که چشم مبتلا، فاقد بينايي شده باشد و فقط تاريکي و روشنايي را درک کند. آيا اين باور مردم از لحاظ علمي درست است؟

خير، درگذشته هاي خيلي دور، انجام عمل جراحي آب مرواريد به دليل وسايل و شرايط محيطي اتاق عمل با عوارض جدي و خطرناکي مواجه بود و چون اين عوارض ممکن بود در درصد بالايي از بيماران منجر به کوري شود، در نتيجه تا موقعي که بيمار مي توانست ببيند عمل جراحي را به تاخير مي انداختند. ولي در دهه هاي اخير، با ابداع تکنيک هاي نو و اختراع وسايل جديد و لنزهاي داخل چشمي، عوارض جراحي آب مرواريد خيلي کمتر شده و تقريبا همه عوارض عمل را مي توان درمان کرد.

لذا هر موقع بيمار ديد غيرقابل قبول به دليل آب مرواريد داشته باشد، بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد، ولي آن چه اهميت دارد و بيماران بايد به آن توجه کنند اين است که عمل جراحي را آن قدر به تاخير نيندازند که به آب سياه تبديل شود.

روش هاي عمل جراحي آب مرواريد کدام است؟

براي عمل جراحي آب مرواريد، روش هاي مختلفي وجود دارد، ولي روش جديدي که در اکثر کشورهاي پيشرفته هم انجام مي گيرد روش فيکوامولسيفيکاسيون (که اصطلاحا فيکو گفته مي شود) مي باشد که براي خارج کردن آب مرواريد، حداکثر 3 تا 4 ميلي متر از روي قرنيه بيمار خارج مي گردد و سپس لنزهاي مخصوصي را که خاصيت تا شدن دارند، وارد چشم کرده و در جاي لنز طبيعي چشم يا آب مرواريد قرار مي دهند.

در اين روش جراحي، معمولا بعد از عمل، بخيه اي زده نمي شود و در صورت نياز، ممکن است يک يا دو بخيه به طور موقت زده شود.

اين روش جراحي که يک تحول اساسي در چشم پزشکي محسوب مي گردد، زمان ترميم زخم را خيلي کوتاه کرده است و معمولا بيماران ظرف چند روز، بينايي خود را به دست مي آورند.

آيا بعد از عمل جراحي آب مرواريد ممکن است بيماران به استفاده از عينک نياز داشته باشند؟

بله، در روش هاي قديمي حتما نياز به استفاده از عينک بود و معمولا نمره عينک حدود 10+ تا 12+ بود، ولي در روش هاي جديد ممکن است يک عينک با شماره 1+ يا 2+ براي ديد نزديک تجويز شود. ولي در کل بستگي به نظر جراح و بيمار دارد که آيا براي دور يا نزديک عينک تجويز شود يا خير. البته قبل از انجام عمل، بايد درباره عينک تصميم بگيرند.

اين عينک ها براي ديد "ده دهم" بيماران است، ولي خيلي از بيماران به عينک نيازي نخواهند داشت و با ديدي که عمل جراحي و لنز براي آنها فراهم کرده رضايت کامل را خواهند داشت.

دکتر محمد جعفر قايم پناه

جراح و متخصص بيماري هاي چشم- فوق تخصص پيوند قرنيه و لنزهاي چشمي

*مطالب مرتبط:

کاتاراکت (آب مرواريد) چيست؟

آب‌ مرواريد

از چشم ها مراقبت كنيم

بيماري هاي مرتبط با تغذيه در دوران پيري

افراد در معرض خطر نابينايي و کم‌ بينايي

بيماري هاي چشم در پيري

مواد غذايي مفيد براي تقويت چشم و بينايي (1) و (2)

اصلاح بينايي بدون ليزيک

عوامل موثر بر بينايي

اصلاح تنبلي چشم در کودکي

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت